Bu
araştırmanın amacı, aday öğretmenlerin öğrencilerin değer kazanım sürecindeki
rollerine ilişkin görüşlerini tespit etmektir. Araştırmada nitel araştırma
desenlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırma, 2016–2017
eğitim–öğretim yılı, Batman ili Gercüş ilçesinde gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın çalışma grubu, farklı okul ve branşlarda çalışan 50 aday öğretmenden
oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma
verileri, görüşme formu ile elde edilmiştir. Aday öğretmenlerden elde edilen
veriler, içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre, aday
öğretmenler, öğrencinin değer kazanım sürecinde en çok “saygı, sevgi, dürüstlük, doğruluk, hoşgörü ve sorumluluk” olmak
üzere 46 değer üzerinde durduğu ortaya çıkmıştır. Aday öğretmenler, öğrencilere
değerleri “değer açıklama, değer aktarma,
değer analizi, eylem ve gözlem yoluyla öğrenme ve örtük öğrenme”
yaklaşımları ile kazandırdığı tespit edilmiştir. Aday öğretmenlerin,
öğrencilerin değer kazanım sürecinde “çevresel imkânlar”, “öğrenci çabası” ve
“öğretmen çabasına” ihtiyaç duydukları ve öğrencilerin değer kazanım durumunu
“değeri ifade etme”, “eylemlerini gözleme” ve “paydaş görüşleri”ne başvurarak
tespit ettikleri ortaya çıkmıştır.
The aim of this study is to determine the
opinions of novice teacher about the role of teachers in the value gaining
process of students. The research was designed as a case study from qualitative
research designs. The research was conducted in Gercüş district of Batman
province in 2016-2017 academic year. The study group consisted of 50 novice
teachers working in different schools and branches. Interview form was used as
data collection tool. The research data were obtained via interview form. The
data were analyzed with content analysis. According to the results of the
research, it was found out that the novice teachers emphasized 46 values and
“respect, love, honesty, truth, tolerance and responsibility” are mostly
mentioned values in the student’s value gaining process. It was determined that
novice teachers made values to students with “value clarification, value
inculcation, value analysis, learning through action and observation and
implicit learning” approaches. It has been revealed that novice teachers need
“environmental opportunities”, “student effort” and “teacher effort” in the
students’ value gaining process and novice teachers determined the students'
appreciation by “expressing value”, “observing their actions” and referring to
“stakeholder views”.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 1 |