The main purpose of this study is to investigate whether emotional intelligence has an effect on customers' purchasing behavior. The population of the research consists of customers visiting shopping malls in Baku. 499 customers participated in the study in which the convenience sampling method was applied. Data were collected with face-to-face survey technique and analyzed with SPSS. As a result of the study, it was determined that the customers were moderately emotionally and socially skilled, they could control themselves and felt happy, and therefore their emotional intelligence was moderate. However, it has been determined that emotional intelligence affects purchasing behavior. It has been found that emotionality and social skills, which are sub-dimensions of emotional intelligence, significantly affect purchasing behavior and mood management.
Duygusal zekâ, bu karmaşık süreçte müşterilerin gerek kendilerini ve gerek yakın çevrelerinde cereyan eden eylemleri izlemek, ayırt etmek; bu bilgileri karar verme sürecinde kullanabilme yeteneğini içerisinde barındırmaktadır. Bu özelliğinden yola çıkarak duygusal zekanın müşterilerin satın alma davranışları üzerinde etkisi olup olmadığının araştırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Bakü’deki AVM’leri ziyaret eden müşteriler oluşturmaktadır. Kolayda örnekleme yönteminin uygulandığı çalışmaya toplam 499 müşteri katılmıştır. Söz konusu müşterilerden veriler yüzyüze anket tekniği ile toplanmıştır. Toplanan veriler SPSS ile analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda müşterilerin orta düzeyde duygusal ve sosyal yönden orta düzeyde becerili oldukları, kendilerini kontrol edebildikleri ve kendilerini mutlu hissettikleri, buna bağlı olarak da duygusal zekâlarının orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte katılımcıların kısmen satın almaya karşı koyamadıkları, bu süreçte duygu çatışması yaşamakla birlikte ruh hallerini yönetebildikleri oranda duygularını olumluya çevirebildikleri belirlenmiştir. Çalışmada müşterilerin duygusal zekâ düzeyleri ile satın alma davranışları tanımlayıcı bilgileri açısından karşılaştırılmış ve farklı sonuçlar elde edilmiştir. Çalışmada duygusal zekânın satın alma davranışlarını etkilediği belirlenmiştir. Duygusal zekâ alt boyutlarından olan duygusallık ve sosyal becerilerin, satın almaya karşı koyamama davranışını ve ruh halinin yönetimini anlamlı bir şekilde etkilediği bulunmuştur. Duygusal zekâ alt boyutlarından olan özkontrol ve sosyal becerilerin, duyguların çatışmasına etkide bulundukları tespit edilmiştir. Bununla birlikte sosyal becerilerin alışverişe yönelik olumlu duyguları etkilediği belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tüketici Davranışı |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Mart 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 23 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 30 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 24 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 1 |
İstanbul Ticaret Üniversitesi Dış Ticaret Dergisi © is licensed under CC BY-NC-ND 4.0