Bu çalışmada; Türkiye’de uygulanmakta olan ihtisas gümrük uygulaması hakkında bilgi verilecek,
Türkiye’nin bu uygulamaya neden ihtiyaç hissettiğine değinilecek, ihtisas gümrükleri ve ihtisasa konu
eşyalar belirtilecektir. Bu uygulama hakkında literatürdeki farklı değerlendirmelere ve tavsiye
niteliğinde görüşlere de yer verilmiştir. Özellikle orman ürünleri ihtisas gümrüklerinin neler olduğu,
GTİP bazında ihtisasa konu eşyaların Türkiye’ye ithalat değerleri, orman ürünleri ihtisasa yetkili
gümrük idarelerinin son on yıllık ithalat değeri incelenmiştir. Tarım ve Orman Bakanlığı’nın 28786
sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Tebliği’nin Ek-2’sinde 48 adet gümrük idaresi sayılmıştır. Bu
gümrük idarelerinden verisine erişilebilen 46’sının son on yıllık ithalat verileri dolar bazında Türkiye
İstatistik Kurumu (TÜİK)’ten çekilmiş ve düzenlenmiştir. Tebliğin Ek-2’sinde belirtilen ihtisasa konu
eşyaların GTİP kodları Uluslararası Ticaret Merkezi (Trademap) sistemi üzerinden sorgulanarak
Türkiye’nin ithalat değeri elde edilmiş ve tablo haline getirilmiştir. Elde edilen veriler (yıl bazında)
karşılaştırıldığında; orman ürünlerine ihtisas yetkisi verildiği gümrüklerin toplam ithalat miktarı,
Türkiye’nin toplam ithalatının %50 civarında paya sahip olduğu görülmüştür. İhtisasa tabi orman
ürünlerinin bu gümrüklerdeki toplam sahip olduğu pay (tüm zamanlarda) %1 değerine bile
ulaşamadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuca dayanarak orman ürünleri ihtisas gümrük uygulamasının
dış ticarette tarife dışı engel sayılamayacağı yorumu yapılabilir. Orman ürünlerinde ihtisas gümrük
uygulaması hakkında literatürde yeteri kadar çalışma olmadığı ve bu çalışmanın literatüre bir önemli
katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
In this study; Information will be given about the specialized customs offices application in Turkey. It
will be mentioned why Turkey needs this application, specialized customs offices and items subject to
expertise will be specified. Different evaluations and advisory opinions in the literature about this
application are also included. In particular, it is stated what are the specialized customs offices of
forest products and the import values of the goods subject to expertise to Turkey on the basis of
Harmonized System Code (HSC) were investigated. The import value of specialized customs offices
authorized to import forest products for the last ten years was examined. The import data of the last
ten years of the 48 customs administrations listed in Annex-2 of the relevant communiqué were
obtained from the Turkish Statistical Institute (TUIK) on a dollar basis and rearranged in a table. The
HSC codes of the goods subject to the expertise specified in Annex-2 of the Communiqué were
queried through the International Trade Center (ITC-Trademap) system, and the import value of
Turkey was obtained and tabulated. When the data obtained (on a yearly basis) are compared; It has
been observed that the total import amount of the customs, which is authorized to specialize in forest
products, has a share of around 50% of Turkey's total imports. When the data obtained are compared,
it is concluded that the share of forest products in specialized customs offices does not even reach 1%,
which can be interpreted that the application of forest products specialized customs offices cannot be
considered as a non-tariff barrier in foreign trade. It is thought that there are not enough studies in the
literature about the application of specialized customs offices in forest products and this study will
make an important contribution to the literature.
Specialized Customs forest products import HS Code foreign trade
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İthalat İhracat Yönetimi, Uluslararası Lojistik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Mart 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 23 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 14 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 1 |
İstanbul Ticaret Üniversitesi Dış Ticaret Dergisi © is licensed under CC BY-NC-ND 4.0