Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE FACTORS AFFECTING GREEN PRODUCT CONSUMPTION

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 4, 1 - 13, 30.12.2024
https://doi.org/10.62101/iticudisticaretdergisi.1524935

Öz

Recently, due to industrialization, the balance of nature has been disrupted due to excessive and misuse of natural resources, and this has caused a number of problems. These environmental destructions have caused consumers to be more sensitive about the environment. This situation has led consumers to be conscious and they have started to pay attention to the environmental friendliness of the products they use. Environmentally friendly Product mean products that do not harm nature, minimize the use of natural resources or use these resources to a minimum, are recyclable, reduce or eliminate carbon footprint, and use reduced or zero plastic. As environmental awareness increases and consumers now demand that their needs and desires be met with environmentally friendly products, the concept of Green Marketing has emerged. This concept was discussed for the first time at the conference in 1975, organized by the American Marketing Association on the Environment. In this study, what is a green product? It is aimed to look at the factors affecting green product consumption and its situation in Turkey and the world. It was analyzed by gender discrimination according to demographic characteristics.

Kaynakça

  • Akdoğan, L. (2021). Yeşil Reklamlara Yöneik Tutumun Yeşil Ürün Satın Alma Niyetine Etkisinde Çevresel Sorumluluğun Aracılık Rolü: Y Kuşağı Üzerine Bir Araştırma. Doktora Tezi. Hasan Kalyoncu Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Gaziantep.
  • Atay, L., Korkmaz, M. ve Yıldırım, M. (2017). Yeşil Ürün Satın Alma Davranışı, Kişilerarası Etkilenme Eğilimi ve Sosyal Etki Arasındaki İlişki: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. 14(3), 40-52.
  • Ay, C. ve Ecevit, Z. (2005). Çevre Bilinçli Tüketiciler. Akdeniz Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi. 10, 238-263
  • Baydaş, A., Aktaş, M. Ve Yaşar, M.E. (2020). Çevre Dostu Ürün ve Çevre Dostu Ürün Ambalajının Tüketici Satınalma Davranışına Etkisinin Belirlenmesi: Bingöl İli Örneği. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 8(16), 314-333.
  • Çabuk, S., Nakıboğlu, B. ve Keleş, C. (2008). Tüketicilerin Yeşil (Ürün) Satın Alma Davranışlarının Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 17(1), 85-102.
  • Çakır, M. (2017). Yeşil Ürün Grupları Çerçevesinde Marka ve Markalama Kararları 9, 333-376.
  • Çuhadar, M. ve Kaytancı, M. (2023). Tüketicilerin Yeşil Ürün Satın Alma Davranışlarında Etkili Olan Faktörlerin Belirlenmesi. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi. 10(4), 1129 – 1136. https://doi.org/10.30910/turkjans.1331075
  • Duran, C., Boz, D. ve Başköy, S. (2020). Yeşil Pazarlama Faaliyetlerinin Tüketiciler Üzerindeki Etkisi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi. 15(22), 1346-1372.
  • Duru, M.N. ve Şua, E. (2013). Yeşil Pazarlama ve Tüketicilerin Çevre Dostu Ürünleri Kullanma Eğilimleri. Ormancılık Dergisi. 9(2), 126-136.
  • Emgin, Ö. Ve Türk, Z. (2004). Yeşil Pazarlama. Mevzuat Dergisi. 7(78), 11-25. Erbaşlar, G., (2007). Yeşil Pazarlama. Paradoks Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi. 1(3). ISSN 1305-7979.
  • Euromonitor (2023). Megatrends: Understanding Sustainable Consumers 2023 Key Insights https://www.euromonitor.com/article/megatrends-understanding-sustainable-consumers-2023-key-insights. Erişim tarihi: 02.07.2024.
  • Euromonitor (2023). Megatrends: Understanding Sustainable Consumers. https://www.euromonitor.com/megatrends-understanding-sustainable-consumers-2023/report. Erişim tarihi: 03.07.2024.
  • Euromonitor (2024). Voice of the Consumer: Key Insights 2024. https://www.euromonitor.com/article/voice-of-the-consumer-key-insights-2024. Erişim tarihi: 01.07.2024.
  • Euromonitor (2024). Voice of the Industry: Sustainability Survey 2024 Key Insights. https://www.euromonitor.com/article/voice-of-the-industry-sustainability-survey-2024-key-insights. Erişim tarihi: 02.07.2024.
  • Hussein, A. T. ve Cankül, D. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Yeşil Pazarlama Faaliyetleri Kapsamında Çevreye ilişkin davranışlarını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi. 1, 50-67.
  • Karaca, Ş. (2013). Tüketicilerin Yeşil Ürünlere İlişkin Tutumlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. Ege Akademik Bakış. 13(1), 99-111.
  • Kırdar, Y. ve Toygar, F. (2014). Yeşil (Çevreci) Pazarlama Faaliyetleri ve Tüketici Karar Süreci Üzerindeki Etkisi, Örnek Olay İncelemesi. Yüksek Lisans Tezi. Gediz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Koçoğlu, C. M. Ve Koçoğlu, Y. (2017). Yeşil Pazarlama Kapsamında Çevreye Duyarlı Ürünlerin Satın Alma Eğilimleri: Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimi Alan Öğrenciler Üzerinde Araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICMEB17 Özel Sayısı. 417-427.
  • Kuduz, N. (2011). Yeşil Pazarlama Faaliyetlerinin Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarına Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Özdemir, G., Özdemir, Y. ve Turhan, E. (2015). Yeşil Ergonomiye Genel Bakış. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi. 3(3), 559-565.
  • Özgül, B. ve Özcan, H. (2019). Yeşil Pazarlama ve Tüketicilerin Yeşil Ürün Tercihlerini Etkileyen Faktörler. Türkiye Mesleki ve Sosyal Bilimler Dergisi. 1(1). 1-18.
  • PWC (2024). Consumer Behaviour Survey. https://www.pwc.com.tr/en/sektorler/perakende-tuketici-urunleri/yayinlar/tuketici-davranislari-arastirmasi.html. Erişim tarihi: 07.07.2024.
  • Sarıcı, R. ve Erikli, S. (2022). Yeşil Ürün, Yeşil Ekonomi, Yeşil Üretim ve Sürdürülebilirlik Kapsamında Yapılan Araştırmalara Yönelik İçerik Analizi. 25(1), 98-119.
  • Trivium (2023). Buying Green Report https://www.triviumpackaging.com/news-media/reports/2023-buying-green-report/. Erişim tarihi: 01.07.2024.
  • Trivium (2023). The effect of tough economic times. https://buyinggreen.triviumpackaging.com/tough-economic-times.html. Erişim tarihi: 01.07.2024.
  • Tuygun Toklu, A. (2019). Çevresel Bilinç Yeşil Davranışı Etkililer mi? Türkiye’nin Karadeniz Bölgesinde Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi. 11(4), 2799-2811. https://doi.org/10.20491/isarder.2019.776
  • Yücel, M. ve Ekmekçiler, Ü.S. (2008). Çevre Dostu Ürün Kavramına Bütünsel Yaklaşım: Temiz Üretim Sistemi, Eko Etiket, Yeşil Pazarlama. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(26), 320-333.
  • Akdoğan, L. (2021). Yeşil Reklamlara Yöneik Tutumun Yeşil Ürün Satın Alma Niyetine Etkisinde Çevresel Sorumluluğun Aracılık Rolü: Y Kuşağı Üzerine Bir Araştırma. Doktora Tezi. Hasan Kalyoncu Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Gaziantep.

Yeşil Ürün Tüketimini Etkileyen Faktörler

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 4, 1 - 13, 30.12.2024
https://doi.org/10.62101/iticudisticaretdergisi.1524935

Öz

Sanayileşmeden dolayı son zamanlarda artan çevre kirliliği ve oluşan çevre tahribatları tüketicilerin çevre konusunda daha duyarlı olmalarını sağlamıştır. Tüketicileri bilinçli olmaya yönlendiren bu durum kullandıkları ürünlerin doğa dostu olmasına dikkat etmeye başlamışlardır. Yeşil Ürün, çevreyi kirletmeyen, doğal kaynakları tüketmeyen ya da en az kullanan, geri dönüştürülebilen, karbon ayak izini azaltan ya da sıfırlayan, azaltılmış ve ya sıfır plastik kullanılmış ürünler anlamına gelmektedir. Çevre bilinci bu şekilde artarken ve tüketicilerde artık çevre dostu ürünler ile ihtiyaç ve isteklerinin karşılanmasını talep ettikleri için Yeşil Pazarlama kavramı ortaya çıkmıştır. Bu kavram 1975 yılında ilk defa Amerikan Pazarlama Birliğinin Çevre ilgili düzenlediği konferansta konuşulmuştur. Bu çalışmada Yeşil ürün nedir?, Yeşil ürün tüketimini etkileyen faktörler ve Dünya’da ki ve Türkiye’de ki durumuna bakılması amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • Akdoğan, L. (2021). Yeşil Reklamlara Yöneik Tutumun Yeşil Ürün Satın Alma Niyetine Etkisinde Çevresel Sorumluluğun Aracılık Rolü: Y Kuşağı Üzerine Bir Araştırma. Doktora Tezi. Hasan Kalyoncu Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Gaziantep.
  • Atay, L., Korkmaz, M. ve Yıldırım, M. (2017). Yeşil Ürün Satın Alma Davranışı, Kişilerarası Etkilenme Eğilimi ve Sosyal Etki Arasındaki İlişki: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. 14(3), 40-52.
  • Ay, C. ve Ecevit, Z. (2005). Çevre Bilinçli Tüketiciler. Akdeniz Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi. 10, 238-263
  • Baydaş, A., Aktaş, M. Ve Yaşar, M.E. (2020). Çevre Dostu Ürün ve Çevre Dostu Ürün Ambalajının Tüketici Satınalma Davranışına Etkisinin Belirlenmesi: Bingöl İli Örneği. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 8(16), 314-333.
  • Çabuk, S., Nakıboğlu, B. ve Keleş, C. (2008). Tüketicilerin Yeşil (Ürün) Satın Alma Davranışlarının Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 17(1), 85-102.
  • Çakır, M. (2017). Yeşil Ürün Grupları Çerçevesinde Marka ve Markalama Kararları 9, 333-376.
  • Çuhadar, M. ve Kaytancı, M. (2023). Tüketicilerin Yeşil Ürün Satın Alma Davranışlarında Etkili Olan Faktörlerin Belirlenmesi. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi. 10(4), 1129 – 1136. https://doi.org/10.30910/turkjans.1331075
  • Duran, C., Boz, D. ve Başköy, S. (2020). Yeşil Pazarlama Faaliyetlerinin Tüketiciler Üzerindeki Etkisi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi. 15(22), 1346-1372.
  • Duru, M.N. ve Şua, E. (2013). Yeşil Pazarlama ve Tüketicilerin Çevre Dostu Ürünleri Kullanma Eğilimleri. Ormancılık Dergisi. 9(2), 126-136.
  • Emgin, Ö. Ve Türk, Z. (2004). Yeşil Pazarlama. Mevzuat Dergisi. 7(78), 11-25. Erbaşlar, G., (2007). Yeşil Pazarlama. Paradoks Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi. 1(3). ISSN 1305-7979.
  • Euromonitor (2023). Megatrends: Understanding Sustainable Consumers 2023 Key Insights https://www.euromonitor.com/article/megatrends-understanding-sustainable-consumers-2023-key-insights. Erişim tarihi: 02.07.2024.
  • Euromonitor (2023). Megatrends: Understanding Sustainable Consumers. https://www.euromonitor.com/megatrends-understanding-sustainable-consumers-2023/report. Erişim tarihi: 03.07.2024.
  • Euromonitor (2024). Voice of the Consumer: Key Insights 2024. https://www.euromonitor.com/article/voice-of-the-consumer-key-insights-2024. Erişim tarihi: 01.07.2024.
  • Euromonitor (2024). Voice of the Industry: Sustainability Survey 2024 Key Insights. https://www.euromonitor.com/article/voice-of-the-industry-sustainability-survey-2024-key-insights. Erişim tarihi: 02.07.2024.
  • Hussein, A. T. ve Cankül, D. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Yeşil Pazarlama Faaliyetleri Kapsamında Çevreye ilişkin davranışlarını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi. 1, 50-67.
  • Karaca, Ş. (2013). Tüketicilerin Yeşil Ürünlere İlişkin Tutumlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. Ege Akademik Bakış. 13(1), 99-111.
  • Kırdar, Y. ve Toygar, F. (2014). Yeşil (Çevreci) Pazarlama Faaliyetleri ve Tüketici Karar Süreci Üzerindeki Etkisi, Örnek Olay İncelemesi. Yüksek Lisans Tezi. Gediz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Koçoğlu, C. M. Ve Koçoğlu, Y. (2017). Yeşil Pazarlama Kapsamında Çevreye Duyarlı Ürünlerin Satın Alma Eğilimleri: Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimi Alan Öğrenciler Üzerinde Araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICMEB17 Özel Sayısı. 417-427.
  • Kuduz, N. (2011). Yeşil Pazarlama Faaliyetlerinin Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarına Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Özdemir, G., Özdemir, Y. ve Turhan, E. (2015). Yeşil Ergonomiye Genel Bakış. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi. 3(3), 559-565.
  • Özgül, B. ve Özcan, H. (2019). Yeşil Pazarlama ve Tüketicilerin Yeşil Ürün Tercihlerini Etkileyen Faktörler. Türkiye Mesleki ve Sosyal Bilimler Dergisi. 1(1). 1-18.
  • PWC (2024). Consumer Behaviour Survey. https://www.pwc.com.tr/en/sektorler/perakende-tuketici-urunleri/yayinlar/tuketici-davranislari-arastirmasi.html. Erişim tarihi: 07.07.2024.
  • Sarıcı, R. ve Erikli, S. (2022). Yeşil Ürün, Yeşil Ekonomi, Yeşil Üretim ve Sürdürülebilirlik Kapsamında Yapılan Araştırmalara Yönelik İçerik Analizi. 25(1), 98-119.
  • Trivium (2023). Buying Green Report https://www.triviumpackaging.com/news-media/reports/2023-buying-green-report/. Erişim tarihi: 01.07.2024.
  • Trivium (2023). The effect of tough economic times. https://buyinggreen.triviumpackaging.com/tough-economic-times.html. Erişim tarihi: 01.07.2024.
  • Tuygun Toklu, A. (2019). Çevresel Bilinç Yeşil Davranışı Etkililer mi? Türkiye’nin Karadeniz Bölgesinde Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi. 11(4), 2799-2811. https://doi.org/10.20491/isarder.2019.776
  • Yücel, M. ve Ekmekçiler, Ü.S. (2008). Çevre Dostu Ürün Kavramına Bütünsel Yaklaşım: Temiz Üretim Sistemi, Eko Etiket, Yeşil Pazarlama. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(26), 320-333.
  • Akdoğan, L. (2021). Yeşil Reklamlara Yöneik Tutumun Yeşil Ürün Satın Alma Niyetine Etkisinde Çevresel Sorumluluğun Aracılık Rolü: Y Kuşağı Üzerine Bir Araştırma. Doktora Tezi. Hasan Kalyoncu Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Gaziantep.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Pazarlama Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Canan Nayır 0009-0005-9265-4136

Figen Yıldırım

Erken Görünüm Tarihi 30 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 31 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 28 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Nayır, C., & Yıldırım, F. (2024). Yeşil Ürün Tüketimini Etkileyen Faktörler. İstanbul Ticaret Üniversitesi Dış Ticaret Dergisi, 2(4), 1-13. https://doi.org/10.62101/iticudisticaretdergisi.1524935