İslâm iktisadının ayrı bir bilim dalı olarak ortaya çıkması yaklaşık son bir asrı bulmasına rağmen düşünce olarak İslâm’ın ilk yıllarına kadar götürülmesi mümkündür. Kur’an ve Sünnetin iktisadî hayata dair getirdiği ilkeler, canlı bir ekonomik hayatın içinde olan ilk Müslümanların uygulamalarıyla ete kemiğe bürünmüştür. Bu çerçevede İslâm ilim geleneğinin yazılı kaynaklarına bakıldığında zengin bir muhteva ile karşılaşılmaktadır. İslâm iktisat düşüncesinin kaynakları olarak incelenmesi gereken bu eserler genel ve özel olmak üzere ikili bir tasnifle ele alınmaktadır. Sabri Orman tarafından “Kur’an-ı Kerim - Hadis Mecmuaları ve Şerhleri - Tefsir, Fıkıh, Fıkıh Usûlü, Kelâm, Tasavvuf ve Edep Literatürleri - Felsefe - Tarih ve Coğrafya” şeklinde sıralanan bu genel kaynaklar arasında Fıkıh ve Fıkıh Usûlü eserlerinin de yer aldığı görülmektedir. İslâm iktisat düşüncesinin özel kaynakları, “harâc, emvâl, kesb, hisbe” türü eserler ile daha özelde muhtelif bazı konulara hasredilmiş literatürden oluşmaktadır. Fıkıh literatüründeki bu tür eserlerin tespit edilerek ortaya konulması hem batılı iktisat tarihçilerinin iddia ettiği ‘büyük boşluk’ tezinin geçersiz olduğuna dikkat çekilmesi hem de günümüz iktisat düşüncesinin gelişimine katkı sunmak açısından oldukça önemlidir. Bu çalışmada hem genel kaynaklar hem de özel kaynaklardan sayılabilecek bazı fıkhî kaynakların genel çerçevesi belli başlı bazı örnek eserlerle -mütevazi bir başlangıç olması düşüncesiyle- çizilmeye çalışılmıştır.
İslam Hukuku Fıkıh Fıkıh Usulü İslam İktisadı İslam İktisat Düşüncesi Tarihi Harac Emval Kesb Hisbe
Sabri Orman hocamızın vefatı hepimizi derinden etkiledi. Tez çalışmamın şekillenmesinde çok katkısı olmuştu. Özel sayıdan haberdar olunca tez çalışmamdan bir makale hazırlamayı düşündüm. Bu özel sayıyı düşünen dergi yetkililerine içten teşekkür ederim. İyi Çalışmalar..
Although the emergence of Islamic economics as a separate discipline takes about a century, it is possible to take it as a thought until the first years of Islam. The principles brought by the Qur'an and the Sunnah regarding the economic life were covered in flesh by the practices of the first Muslims in a lively economic life. In this context, when looking at the written sources of the Islamic tradition, a rich content is encountered. These works, which should be examined as sources of Islamic economic thought, are dealt with in a dual classification as general and private. Among the sources edited by Sabri Orman as “The Qur'an - Summary of Hadiths and their commentary - Tafsir, Fiqh, Method of Fiqh, Kalam, Mysticism and the Liturgy of Ethics, Philosophy, History and Geography” there are works of Fiqh and Usûl al-Fiqh. Specific sources of Islamic economic thought consist of works such as “kharaj, amval, kasb, hisba” and more specifically, literature devoted to various topics.Identifying such works in the fiqh literature is very important in terms of noting that the 'big gap' thesis claimed by western economics historians is invalid and contributing to the development of today's economic thought.In this study, the general framework of some fiqh sources, which can be counted from both general sources and private sources, has been tried to be drawn with some major sample works - the idea of a modest beginning.
Islamic Law Fiqh Usûl al-Fiqh Islamic Economics History of Islamic Economics Thought Kharaj Amval Kasb Hisba
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hukuk |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2020 |
Gönderilme Tarihi | 13 Temmuz 2020 |
Kabul Tarihi | 21 Temmuz 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 19 Sayı: Temmuz 2020(Özel Ek) - Prof. Dr. Sabri ORMAN Özel Sayısı |