Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FİLM ETKİLİ TURİZM KAPSAMINDA TV DİZİLERİNDE DESTİNASYON TANITIMI ÜZERİNE ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ

Yıl 2021, Cilt: 20 Sayı: 40, 121 - 137, 25.06.2021
https://doi.org/10.46928/iticusbe.762505

Öz

Destinasyon pazarlaması; ülkelerin, bölgelerin, illerin ve mekânların tanıtım çabalarını içermektedir. Film etkili turizm, film veya dizi içeriğinde destinasyon unsurları olan doğal güzelliklere, tarihi mekânlara, kültürel unsurlara ve etkinliklere yer verilmesi ve bu destinasyonlara turistlerin gelmesinin sağlanmasıdır. Amaç: Çalışmamızın amacı; dizilerdeki mekân tanıtımı ve destinasyon içeriğinin izler kitleye aktarım sürecini ortaya çıkararak dizilerin bölge tanıtımında ne kadar önemli olduğunu ortaya koymaktır. Yöntem: Çalışmada ulusal kanallarda yayınlanan ve halen gösterimde olan üç televizyon dizisi; film etkili turizm unsurlarına yer vermesi açısından incelenmektedir. Örnek inceleme konusu olarak İstanbullu Gelin, Sen Anlat Karadeniz ve Fazilet Hanım ve Kızları dizileri seçilmiştir. Diziler içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Bulgular: İncelenen dizilerde ilgili destinasyondaki tarihi yapılara, doğal güzelliklere, şehrin genel görünümüne, kültürel unsurlara ve ekonomik hayatla ilgili bilgilere sıkça yer verildiği tespit edilmiştir. Sadece İstanbul merkezli olmaktan çıkan bu diziler, farklı şehirleri ve kültürel mekânları sunarak izleyiciyi değişik destinasyonlara yönlendirmektedir. Özgünlük: Televizyon dizilerinin turizmi ve özellikle iç turizmi destekleyen önemli bir pazarlama aracı haline geldiği söylenebilir.

Kaynakça

  • Busby, G. ve Klug, J. (2001). Movie-Induced Tourism: The Challenge Of Measurement And Other Issues. Journal of Vacation Marketing, 7 (4), 316–332.
  • Beerli, A. ve Martin, J. D. (2004). Factors Influencing Destination Image. Annals of Tourism Research, 31(3), 657–681.
  • Bolan, P., Crossan, M., O'Connor, N. (2006). Film & Television Induced Tourism in Ireland: A Comparative Study of Ryan’s Daughter vs. Ballykissangel. Proceedings of the Culture, Tourism and the Media 5th DeHann Tourism Management Conference, (226-252). Erişim Adresi http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.130.9630&rep=rep1&type=pdf.
  • Buhalis, D. (2000). Marketing The Competitive Destination Of The Future. Tourism Management, 21, 97-116.
  • Casey, B., French, L., Lewis, J. (2008). Television Studies (2. Edition). London: Routledge.
  • Croy, W. G. (2010). Planning for Film Tourism: Active Destination Image Management. Tourism and Hospitality Planning & Development, 7(1), 21-30.
  • Çakmak, V., Karadağ, Ş., Solmaz, B. (2011). Popüler Kültür Bağlamında Filmlerin ve Televizyon Dizilerinin Destinasyon İmajına Etkileri: “Yer Gök Aşk” Dizisi Üzerine Bir İnceleme. 1. Uluslararası Nevşehir Tarih ve Kültür Sempozyumu, (105-118). Nevşehir.
  • Çakıcı, C. A. ve Aksu, M. (2007). Çekim Yeri Seçiminde Grup Etkisi: Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 18(2), 183-194.
  • Çıkmaz, E. ve Sürme, M. (2017). Dizilerin Yöre Turizmine Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Çalışma. 18. Ulusal Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı, (235-242). Mardin.
  • Eğitim Ajansı: Etkileşim. (2014). Erişim adresi http://www.egitimajansi.com/haber/film-ve-diziler-cekildigi-yerin-turizmini-ucuruyor-haberi-27884h.html.
  • Erdoğan, İ. (1998). Araştırma Dizaynı ve İstatiksel Yöntemle. Ankara: Emel Yayınları.
  • Erdoğan, İ. (2007). Pozitivist Metodoloji. Ankara: Erk Yayınları.
  • Ersun, N. ve Arslan, K. (2011). Turizmde Destinasyon Seçimini Etkileyen Temel Unsurlar ve Pazarlama Stratejileri. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 31(2), 229-248.
  • Güzel, Ö. S. ve Aktaş, G. (2016). Türk Televizyon Dizilerinin Destinasyon İmajına ve Seyahat Etme Eğilimine Etkisi: Atina Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 27(1), 111-124.
  • Heitmann, S. (2010). Film Tourism Planning and Development—Questioning The Role of Stakeholders and Sustainability. Tourism and Hospitality Planning and Development, 7(1), 31-46.
  • İTO Haber: Etkileşim. (2017). Erişim adresi https://www.itohaber.com/haber/sektorel/206088/trendleri_turk_dizileri_belirliyor.html.
  • Kozak, N. (2008). Turizm Pazarlaması (2. Baskı). Ankara: Detay Yayınları.
  • Krippendorff, K. (2004). Content Analysis (2. Edition). California: Sage Publications.
  • O’Connor, N. (2011). A Conceptual Examination Of The Film Induced Tourism Phenomenon In Ireland. European Journal of Tourism, Hospitality and Recreation, 2(3), 105-125.
  • Phillips, N. ve Hardy C. (2002). Discourse Analysis. California: Sage Publications.
  • Pike, S. ve Page, S. J. (2014). Destination Marketing Organizations And Destination Marketing. Tourism Management, 41, 202-227.
  • Riffe, D., Lacy, S., Fico, F. G. (2005). Analyzing Media Messages (2.Edition). London: Lawrence Erlbaum.
  • Riley, R., Baker, D., Van Doren, C. (1998). Movie Induced Tourism. Annals of Tourism Research, 25 (4), 919-935.
  • Russell, C. A. (1998). Toward a Framework of Product Placement: Theoritical Propositions. Advances in Consumer Research, 25, 357-362.
  • Saltık, I. A., Coşar, Y., Kozak M. (2010). Televizyon Dizilerinin Destinasyon Pazarlaması Açısından Olası Sonuçları. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. Prof. Dr. Hasan Işın Dener Özel Sayısı, 21(1), 41-50.
  • Talbot, M. (2007). Media Discourse; Perresentation And Interaction. Edınburg: Edınburg Unıversıty Press.
  • Turizm Global: Etkileşim. (2015). Erişim adresi http://www.turizmglobal.com/dizi-ve-sinema-turizminin-oncusu-universal-studyolari.
  • Vodeb, K. (2012). Competitiveness of Frontier Regions and Tourism Destination Management. Managing Global Transitions. 10(1), 51-68.

A Case Study On The Publicity Of Destination In Tv Serıes Within The Scope Of Film-Induced Tourism

Yıl 2021, Cilt: 20 Sayı: 40, 121 - 137, 25.06.2021
https://doi.org/10.46928/iticusbe.762505

Öz

Destination marketing involves the attempts of introducing countries, regions, cities and places. Film-induced tourism is to include natural beauties, historical places, cultural elements and activities that are destination elements in the content of the film or series and to ensure that tourists come to these destinations. Purpose: The aim of our study is to reveal the importance of the series in promoting the region by revealing the process of transferring the place and destination content in the TV series to the audience. Method: In this study, three television series which are still being broadcast in national channels have been examined in terms of including film-induced tourism. The series, Istanbullu Gelin, Sen Anlat Karadeniz and Fazilet Hanım ve Kızları have been chosen as the subject of sample investigation and have been analysed with content analysis method. Findings: In the series examined, it has been found that historical buildings, natural beauties, general view of the city, cultural elements and information about economic life have frequently been included in the related destinations. The series, which are no longer exclusively based in Istanbul, direct the audience to different destinations by offering different cities and cultural venues. Originality: It can be said that TV series have become an important marketing tool that supports tourism and especially domestic tourism.

Kaynakça

  • Busby, G. ve Klug, J. (2001). Movie-Induced Tourism: The Challenge Of Measurement And Other Issues. Journal of Vacation Marketing, 7 (4), 316–332.
  • Beerli, A. ve Martin, J. D. (2004). Factors Influencing Destination Image. Annals of Tourism Research, 31(3), 657–681.
  • Bolan, P., Crossan, M., O'Connor, N. (2006). Film & Television Induced Tourism in Ireland: A Comparative Study of Ryan’s Daughter vs. Ballykissangel. Proceedings of the Culture, Tourism and the Media 5th DeHann Tourism Management Conference, (226-252). Erişim Adresi http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.130.9630&rep=rep1&type=pdf.
  • Buhalis, D. (2000). Marketing The Competitive Destination Of The Future. Tourism Management, 21, 97-116.
  • Casey, B., French, L., Lewis, J. (2008). Television Studies (2. Edition). London: Routledge.
  • Croy, W. G. (2010). Planning for Film Tourism: Active Destination Image Management. Tourism and Hospitality Planning & Development, 7(1), 21-30.
  • Çakmak, V., Karadağ, Ş., Solmaz, B. (2011). Popüler Kültür Bağlamında Filmlerin ve Televizyon Dizilerinin Destinasyon İmajına Etkileri: “Yer Gök Aşk” Dizisi Üzerine Bir İnceleme. 1. Uluslararası Nevşehir Tarih ve Kültür Sempozyumu, (105-118). Nevşehir.
  • Çakıcı, C. A. ve Aksu, M. (2007). Çekim Yeri Seçiminde Grup Etkisi: Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 18(2), 183-194.
  • Çıkmaz, E. ve Sürme, M. (2017). Dizilerin Yöre Turizmine Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Çalışma. 18. Ulusal Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı, (235-242). Mardin.
  • Eğitim Ajansı: Etkileşim. (2014). Erişim adresi http://www.egitimajansi.com/haber/film-ve-diziler-cekildigi-yerin-turizmini-ucuruyor-haberi-27884h.html.
  • Erdoğan, İ. (1998). Araştırma Dizaynı ve İstatiksel Yöntemle. Ankara: Emel Yayınları.
  • Erdoğan, İ. (2007). Pozitivist Metodoloji. Ankara: Erk Yayınları.
  • Ersun, N. ve Arslan, K. (2011). Turizmde Destinasyon Seçimini Etkileyen Temel Unsurlar ve Pazarlama Stratejileri. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 31(2), 229-248.
  • Güzel, Ö. S. ve Aktaş, G. (2016). Türk Televizyon Dizilerinin Destinasyon İmajına ve Seyahat Etme Eğilimine Etkisi: Atina Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 27(1), 111-124.
  • Heitmann, S. (2010). Film Tourism Planning and Development—Questioning The Role of Stakeholders and Sustainability. Tourism and Hospitality Planning and Development, 7(1), 31-46.
  • İTO Haber: Etkileşim. (2017). Erişim adresi https://www.itohaber.com/haber/sektorel/206088/trendleri_turk_dizileri_belirliyor.html.
  • Kozak, N. (2008). Turizm Pazarlaması (2. Baskı). Ankara: Detay Yayınları.
  • Krippendorff, K. (2004). Content Analysis (2. Edition). California: Sage Publications.
  • O’Connor, N. (2011). A Conceptual Examination Of The Film Induced Tourism Phenomenon In Ireland. European Journal of Tourism, Hospitality and Recreation, 2(3), 105-125.
  • Phillips, N. ve Hardy C. (2002). Discourse Analysis. California: Sage Publications.
  • Pike, S. ve Page, S. J. (2014). Destination Marketing Organizations And Destination Marketing. Tourism Management, 41, 202-227.
  • Riffe, D., Lacy, S., Fico, F. G. (2005). Analyzing Media Messages (2.Edition). London: Lawrence Erlbaum.
  • Riley, R., Baker, D., Van Doren, C. (1998). Movie Induced Tourism. Annals of Tourism Research, 25 (4), 919-935.
  • Russell, C. A. (1998). Toward a Framework of Product Placement: Theoritical Propositions. Advances in Consumer Research, 25, 357-362.
  • Saltık, I. A., Coşar, Y., Kozak M. (2010). Televizyon Dizilerinin Destinasyon Pazarlaması Açısından Olası Sonuçları. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. Prof. Dr. Hasan Işın Dener Özel Sayısı, 21(1), 41-50.
  • Talbot, M. (2007). Media Discourse; Perresentation And Interaction. Edınburg: Edınburg Unıversıty Press.
  • Turizm Global: Etkileşim. (2015). Erişim adresi http://www.turizmglobal.com/dizi-ve-sinema-turizminin-oncusu-universal-studyolari.
  • Vodeb, K. (2012). Competitiveness of Frontier Regions and Tourism Destination Management. Managing Global Transitions. 10(1), 51-68.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sevim Koçer 0000-0003-1813-5491

Mert Gürer 0000-0002-2940-2009

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 2 Temmuz 2020
Kabul Tarihi 2 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 20 Sayı: 40

Kaynak Göster

APA Koçer, S., & Gürer, M. (2021). FİLM ETKİLİ TURİZM KAPSAMINDA TV DİZİLERİNDE DESTİNASYON TANITIMI ÜZERİNE ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(40), 121-137. https://doi.org/10.46928/iticusbe.762505