Küresel nitelik sergileyen Covid-19 Salgını, toplumları pek çok açıdan etkileyerek değişim ve dönüşüm sürecine girmelerine neden olmuştur. Kuşkusuz bu süreçten en fazla etkilenen toplumsal sınıf özel gereksinimli çocuk ve aileleri olmaktadır. Araştırmada özel çocuk ve ailelerinin pandemi sürecinde eğitim, sağlık ve sosyal açılardan ne gibi zorluklar yaşadığına, bu zorlukları çeşitli kurumlar tarafından sağlanan imkanlarla nasıl giderdiklerine ya da gideremediklerine dair bulgular sağlanarak, çeşitli öneriler sunmak amaçlanmaktadır.
Araştırmanın çalışma alanı Küçükçekmece Belediyesi Engelliler Rehabilitasyon Merkezi’dir. Araştırmada amaca yönelik örneklem yöntemi kullanılarak, örnek 15 özel gereksinimli çocuk sahibi aile bireyi ile yapılandırılmamış açık uçlu soru formu üzerinden derinlemesine mülakat yapılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda ana tema ve alt temalar oluşturularak yorumlayıcı yöntemle analiz edilmiştir.
Araştırmada elde edilen bulgulara göre; salgın sürecinde özel çocuk ve ailelerinin en fazla eğitim alanında zorluk yaşadığı görülmektedir. Bunun sebebinin de özel çocukların online eğitime ayak uyduramamaları olarak vurgulanmıştır. Sağlık açısından katılımcıların bir kısmı sorun yaşamadıklarını belirtirken bazı katılımcılar ise özellikle tam kapanma sürecinde özel çocuklarının hareketsiz kalmalarından dolayı fiziksel gelişimlerinin olumsuz etkilendiğini belirtmişlerdir. Bu süreçte özel çocukların toplumlarda bilinenin aksine sosyalleşme açısından olumlu bir durum sergilediği de bulgulanmıştır. Bunun en önemli sebebinin de aile içi iletişim ve etkileşimin artış göstermesinden kaynaklı olduğu belirtilmiştir.
Küresel Salgın Özel çocuk ve aileler sosyalleşme online eğitim Global Pandemic Special Children and Families Socialization Online Education
The Covid-19 outbreak has affected societies globally in many ways, causing them to encounter change and transformation. Undoubtedly, the social group most affected by this process is children with special needs and their families. This research aims to present various suggestions based on findings of the difficulties children with special needs and their families have experienced in education, health, and social aspects during the pandemic; how they could or could not overcome these difficulties with the opportunities from various institutions. The research area is Küçükçekmece Municipality Disabled Rehabilitation Center. Using the purposeful sampling technique, we conducted 15 in-depth interviews with family members with children with special needs through an unstructured, open-ended question form. The findings show that special children and their families have the most difficulties in education during the pandemic because of the inability of special children to keep up with online education. While some children with special needs had no health problems, other children's physical development was adversely affected by the inactivity, especially during the closure period. The study shows that contrary to what is known in societies, special children exhibit a favorable situation during the pandemic in terms of socialization because of increased communication and interaction within the family.
Global Pandemic Special Children and Families Socialization Online Education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ocak 2023 |
Kabul Tarihi | 6 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 22 Sayı: 47 - İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Eylül/Yaz 2023, Cilt 22, Sayı 47 |