Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İŞLETME REKABET STRATEJİLERİNİN İŞLETME PERFORMANSI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNDE DİJİTALLEŞMENİN ARACILIK ROLÜ: KONAKLAMA SEKTÖRÜNDE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2024, Cilt: 23 Sayı: 49, 1571 - 1598, 30.06.2024
https://doi.org/10.46928/iticusbe.1416676

Öz

Özet

Amaç. Bu araştırma, işletme rekabet stratejilerinin işletme performansı üzerindeki etkisinde dijitalleşmenin aracılık rolünü konaklama sektörü üzerinde incelenmesi amaçlamaktadır.
Yöntem. Çalışma, kesitsel ve nicel araştırma yöntemleri temelinde planlanmıştır. Araştırmaya ait örneklem grubunu Türkiye genelindeki zincir otellerde görev yapan 525 kişi oluşturmuştur. Çalışmaya ait veriler anket yöntemi ile toplanmıştır. Anket formunda kavramsal verilere ait yedi ve beş dereceli üç farklı ölçek ile çalışanlara ait demografik sorular yer almıştır. Veri analizi için güvenilirlik ve geçerlilik analizleri, keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizi, değişkenler arası korelasyon analizi uygulanmıştır. Araştırmaya ait modelin geçerliliği, aracılık ve hipotez testlerini yapabilmek için yapısal eşitlik modeli uygulanmıştır. İstatistiksel analiz için AMOS.24 ve SPSS.24’ten yararlanılmıştır.
Bulgular. Korelasyon analizinde, çalışmada bulunan modeldeki tüm değişkenler arasında anlamlı ve olumlu bir ilişki vardır. Regresyon analizi veri sonuçlarına göre işletme rekabet stratejilerinin işletme performansı ve dijitalleşme değişkenlerindeki farklılığı; dijitalleşmenin işletme performasındaki değişimi pozitif ve anlamlı bir biçimde yordadığı görülmüştür. Aracı değişken analizinde ise; dijitalleşmenin işletme rekabet stratejileri ile işletme performansı arasındaki ilişikide güçlü düzeyde aracılık etkisi olduğu görülmüştür.
Özgünlük. Kavramsal bölümde, konaklama sektöründe işletme rekabet stratejileri ile işletme performansı ilişkisinde dijitalleşmenin aracı etkisini ortaya koyan bir çalışma bulunmamaktadır. Çalışmanın bu yönüyle hem araştırmacılara hem de uygulayıcılara katkı sağlayacağını düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Acar, M. (2003). Tarımsal işletmelerde finansal performans analizi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21-37.
  • Acquaah, M., & Yasai-Ardekani, M. (2008). Does the implementation of a combination competitive strategy yield incremental performance benefits? A new perspective from a transition economy in sub-saharan Africa. Journal of Business Research, 346-354.
  • Acun, F. (2020). Dijital tarih ve dijital tarihçiliğin tarihyazımına etkisi üzerine. Tarihyazımı, 66-90.
  • Akal, Z. (2000). İşletmelerde performans ölçüm ve denetimi: çok yönlü performans göstergeleri. Ankara: Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları.
  • Akbolat , M., & Işık, O. (2012). Hastanelerde rekabet stratejileri ve performans. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 401-424.
  • Akdeniz, H., & Durmaz, F. (2009). Verimliliğin genel performans üzerindeki yansımalarının uygulaması. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 85-99.
  • Aktan, B., & Bodur, B. (2006). Oranlar aracılığı ile finansal durumunuzu nasıl çözümlersiniz? Küçük işletmeler için bir rehber. Journal of Yasar University, 49-67.
  • Bakoğlu, R. (2001). Örgütsel performans kavramı ve gelişimİ. Öneri Dergisi, 39-45.

THE MEDIATING ROLE OF DIGITIZATION IN THE IMPACT OF BUSINESS COMPETITIVE STRATEGIES ON BUSINESS PERFORMANCE: A STUDY ON ACCOMMODATION SECTOR

Yıl 2024, Cilt: 23 Sayı: 49, 1571 - 1598, 30.06.2024
https://doi.org/10.46928/iticusbe.1416676

Öz

Abstract

Aim. The objective of this research is to examine the mediating role of digitization in the impact of business competition strategies on business performance within the hospitality sector.
Methodology. The study has been designed based on cross-sectional and quantitative research methods. The sample group for the research consisted of 525 individuals working in chain hotels across Türkiye. Data for the study were collected through a survey method. The survey instrument included demographic questions related to employees, as well as three different scales with seven and five-point Likert scales for conceptual variables. Data examination encompassed assessments of reliability and validity, exploratory and confirmatory factor analyses, and analysis of inter-variable correlations. To assess the validity of the model, mediation, and hypothesis testing, a structural equation model was applied. Statistical analysis utilized AMOS 24 and SPSS 24.
Results. In the correlation analysis, it was found that there is a positive and significant relationship among all variables in the model employed in the study. According to the results of regression analysis, the variation in business competition strategies, business performance, and digitization variables was observed. It was noted that digitization significantly and positively predicted the change in business performance. In the mediation analysis, a strong mediating effect of digitization on the relationship between business competition strategies and business performance was observed.
Originality. In the conceptual section, there is no existing study that elucidates the mediating effect of digitalization on the relationship between competitive strategies in the hospitality sector and business performance. We believe that this aspect of the study will contribute both to researchers and practitioners by filling this gap in the literature.

Kaynakça

  • Acar, M. (2003). Tarımsal işletmelerde finansal performans analizi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21-37.
  • Acquaah, M., & Yasai-Ardekani, M. (2008). Does the implementation of a combination competitive strategy yield incremental performance benefits? A new perspective from a transition economy in sub-saharan Africa. Journal of Business Research, 346-354.
  • Acun, F. (2020). Dijital tarih ve dijital tarihçiliğin tarihyazımına etkisi üzerine. Tarihyazımı, 66-90.
  • Akal, Z. (2000). İşletmelerde performans ölçüm ve denetimi: çok yönlü performans göstergeleri. Ankara: Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları.
  • Akbolat , M., & Işık, O. (2012). Hastanelerde rekabet stratejileri ve performans. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 401-424.
  • Akdeniz, H., & Durmaz, F. (2009). Verimliliğin genel performans üzerindeki yansımalarının uygulaması. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 85-99.
  • Aktan, B., & Bodur, B. (2006). Oranlar aracılığı ile finansal durumunuzu nasıl çözümlersiniz? Küçük işletmeler için bir rehber. Journal of Yasar University, 49-67.
  • Bakoğlu, R. (2001). Örgütsel performans kavramı ve gelişimİ. Öneri Dergisi, 39-45.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Burçak Sarı 0000-0002-8697-2286

Yahya Fidan 0000-0002-5012-3629

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 10 Ocak 2024
Kabul Tarihi 23 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 23 Sayı: 49

Kaynak Göster

APA Sarı, B., & Fidan, Y. (2024). İŞLETME REKABET STRATEJİLERİNİN İŞLETME PERFORMANSI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNDE DİJİTALLEŞMENİN ARACILIK ROLÜ: KONAKLAMA SEKTÖRÜNDE BİR ARAŞTIRMA. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(49), 1571-1598. https://doi.org/10.46928/iticusbe.1416676