Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Alamut’ta Sünnî Bir Şeyh: III. Hasan Nev Müselman

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 6, 1683 - 1697, 25.10.2016
https://doi.org/10.15869/itobiad.257523

Öz




İslâm
dünyasında siyasî ve itikadî ihtilaflara bağlı olarak ortaya çıkan Bâtınîler,
uzun yıllar İslâm dünyasında kurulu düzeni sarsan, yıkıcı faaliyetlerde
bulunmuşlar, pek çok değerli devlet ve din adamına suikastlar düzenleyip,
topluma dehşet saçmışlardır. Bâtınîler, mevcut siyasî ve dinî düzeni yıkmak ve
kendi görüşlerini kabul ettirmek için her türlü yolu mubah saymışlar, hiçbir
grup hatta Yahudiler ve Hristiyanlar dahi onlar kadar Müslümanlara zarar
verememiştir. Ancak 607/1210 yılında Alamut Şeyhi olan Celaleddin III. Hasan
kendisinden önceki şeyhlerin itikadı olan Şiî-İsmailî inancını reddederek Sünnî
İslâm inancını benimsediğini ilan etmiş, kendisine Abbâsî halifesi Nâsır
li-Dinillâh tarafından “Nev Müselman- Yeni Müslüman” lakabı verilmiştir.
Bu makalemizin konusunu Celaleddin III. Hasan Nev Müselman’ın hayatı ve Alamut
şeyhliği dönemindeki faaliyetleri oluşturmaktadır.




Kaynakça

  • Barthold, Vasilij Viladimiroviç, Halife- Sultan, çev. İlyas Kamalov, İstanbul: Yeditepe Yayınları, 2006.
  • Cüveynî Alaaddin Ata Melik, Tarih-i Cihan Güşa, çev. Mürsel Öztürk, Ankara: TTK Yayınları, 2013.
  • Ebü'l-Ferec, İbnü'l-İbrî Barhebracus Yuhanna, Abû'l-Farac Tarihi, trc. Ömer Rıza Doğrul, Ankara: TTK Yayınları, 1945.
  • Ebû Şâme, Şihabüddin Ebû Muhammed Abdurrahman b. İsmâil, Kitâbü Ravzateyn fî Ahbâri Devleteyn en-Nûriyye ve’s-Selâhiyye, thk. İbrahim Şemsüddin, Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2002.
  • Ebuzziya Tevfik, Hasan bin Sabbah, Kostantiniye: Matbaa-i Ebüzziya, 1300.
  • Eyyübî, Muhammed b. Takıyyüddin Ömer İbn Şahinşah, Mizmârü’l-hakâik ve Sırrü’l-Halâik, thk. Hasan Hebeş, Kahire: el-Hey’etü’l-Mısriyyeti’l-Âmme li’l-Kitâb, 2005.
  • Faruk Ömer Fevzi, el-Hilafetü’l-Abbâsiyye: es-Sukût ve’l-İnhiyâr, Amman: Dârü’ş-Şürûk, 1998.
  • Daftary, Ferhad, İsmaililer: Tarihleri ve Öğretileri, çev. Erdal Toprak, İstanbul: Doruk Yayınları, 2005.
  • Hemedânî, Reşidüddin Ebü'l-Fazl b. Ebi'l-Hayr Fazlullah, Camiü't-Tevarih, yay. Ahmet Ateş, Ankara: TTK Yayınları, 1957.
  • İbnü’l-Esîr, İzzüddin b. Ebi’l-Hasen Ali b. Muhammed, el-Kâmil fi’t-Târîh, thk. Ebü’l-Fida’ Abdullah el-Kâdî, Beyrut: Dârü'l-İlmiyye, 1987.
  • İbnü'l-Furat, Nasırüddin Muhammed b. Abdürrahim b. Ali, Târîhu İbni'l-Furat, thk. Hasan Muhammed Şemma’, Basra: 1970.
  • İbnü'l-İmâd, Ebü'l-Felah Abdülhay b. Ahmed b. Muhammed, Şezerâtü'z- Zeheb fî Ahbâri men Zeheb, thk. Abdülkadir Arnaut, Mahmûd Arnaut, Beyrut: Dâru İbn Kesir, 1991.
  • İbnü’s-Sâî, Ebû Talib Taceddin Ali b. Enceb b. Osman, el-Câmiü’l-Muhtasar fi Unvâni’t-Tevârih ve Uyûni’s-Siyer, nşr. Mustafa Cevad, Bağdat: Matbaatü’s-Süryaniyye el-Katolikiyye, 1934.
  • İlhan, Avni, “Bâtıniyye”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (DİA) İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 1992, c. V, s. 190-191.
  • İmadüddin Katib Muhammed b. Muhammed b. Hamid el-İsfahani , Kitabu Tarihi Devleti Âli Selcuk, Bündari Muhtasarı Mısır: Şeriketü Tab’ı Kütübi’l-Arabiyye, 1318/ 1900.
  • Lochart, Laurence, “Hasan Sabbah ve Haşişiler”, çev. Süleyman Tülücü, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 26, (2006): 231-238.
  • Lewis, Bernard, Haşişiler Ortaçağ İslâm Dünyasında Terörizm ve Siyaset, çev. Ali Aktan, İstanbul: Sebil Yayınları, 1995.
  • Madelung, Wilferd, “İsmâilîlik: Eski ve Yeni Davet”, Dini Araştırmalar Dergisi 25, (2006): 281-294.

A Sunnı Sheikh in Alamut: III. Hasan Nev Muselman

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 6, 1683 - 1697, 25.10.2016
https://doi.org/10.15869/itobiad.257523

Öz

Batiniyya which arised due to political
and creed disputes in the Islamic World, 
was engaged in an activities that demolishing
established order;
terrorized society by
assassinating
plenty of valuable statesman and cleric long years. Batiniyya accepted licit
for all ways to destroy existing political and religious order and to sell on
their opinions. Even Jews and Christians could not damage Muslims as they did.
However, Celaleddin III. Hasan who became Alamut Sheikh in 670/1210, refused
Shiite-Ismaili belief which is creed of sheiks before him and declared that he
adopted Sunni Islam belief. He was nicknamed as “nev müselman-new muslim” by
Abbasid caliph Al-Nasir li-Din Allah. The subject of this article is
Celaleddin III. Hasan The New Muslim’s life and activities in period of his
Alamut Seikh.




Kaynakça

  • Barthold, Vasilij Viladimiroviç, Halife- Sultan, çev. İlyas Kamalov, İstanbul: Yeditepe Yayınları, 2006.
  • Cüveynî Alaaddin Ata Melik, Tarih-i Cihan Güşa, çev. Mürsel Öztürk, Ankara: TTK Yayınları, 2013.
  • Ebü'l-Ferec, İbnü'l-İbrî Barhebracus Yuhanna, Abû'l-Farac Tarihi, trc. Ömer Rıza Doğrul, Ankara: TTK Yayınları, 1945.
  • Ebû Şâme, Şihabüddin Ebû Muhammed Abdurrahman b. İsmâil, Kitâbü Ravzateyn fî Ahbâri Devleteyn en-Nûriyye ve’s-Selâhiyye, thk. İbrahim Şemsüddin, Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2002.
  • Ebuzziya Tevfik, Hasan bin Sabbah, Kostantiniye: Matbaa-i Ebüzziya, 1300.
  • Eyyübî, Muhammed b. Takıyyüddin Ömer İbn Şahinşah, Mizmârü’l-hakâik ve Sırrü’l-Halâik, thk. Hasan Hebeş, Kahire: el-Hey’etü’l-Mısriyyeti’l-Âmme li’l-Kitâb, 2005.
  • Faruk Ömer Fevzi, el-Hilafetü’l-Abbâsiyye: es-Sukût ve’l-İnhiyâr, Amman: Dârü’ş-Şürûk, 1998.
  • Daftary, Ferhad, İsmaililer: Tarihleri ve Öğretileri, çev. Erdal Toprak, İstanbul: Doruk Yayınları, 2005.
  • Hemedânî, Reşidüddin Ebü'l-Fazl b. Ebi'l-Hayr Fazlullah, Camiü't-Tevarih, yay. Ahmet Ateş, Ankara: TTK Yayınları, 1957.
  • İbnü’l-Esîr, İzzüddin b. Ebi’l-Hasen Ali b. Muhammed, el-Kâmil fi’t-Târîh, thk. Ebü’l-Fida’ Abdullah el-Kâdî, Beyrut: Dârü'l-İlmiyye, 1987.
  • İbnü'l-Furat, Nasırüddin Muhammed b. Abdürrahim b. Ali, Târîhu İbni'l-Furat, thk. Hasan Muhammed Şemma’, Basra: 1970.
  • İbnü'l-İmâd, Ebü'l-Felah Abdülhay b. Ahmed b. Muhammed, Şezerâtü'z- Zeheb fî Ahbâri men Zeheb, thk. Abdülkadir Arnaut, Mahmûd Arnaut, Beyrut: Dâru İbn Kesir, 1991.
  • İbnü’s-Sâî, Ebû Talib Taceddin Ali b. Enceb b. Osman, el-Câmiü’l-Muhtasar fi Unvâni’t-Tevârih ve Uyûni’s-Siyer, nşr. Mustafa Cevad, Bağdat: Matbaatü’s-Süryaniyye el-Katolikiyye, 1934.
  • İlhan, Avni, “Bâtıniyye”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (DİA) İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 1992, c. V, s. 190-191.
  • İmadüddin Katib Muhammed b. Muhammed b. Hamid el-İsfahani , Kitabu Tarihi Devleti Âli Selcuk, Bündari Muhtasarı Mısır: Şeriketü Tab’ı Kütübi’l-Arabiyye, 1318/ 1900.
  • Lochart, Laurence, “Hasan Sabbah ve Haşişiler”, çev. Süleyman Tülücü, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 26, (2006): 231-238.
  • Lewis, Bernard, Haşişiler Ortaçağ İslâm Dünyasında Terörizm ve Siyaset, çev. Ali Aktan, İstanbul: Sebil Yayınları, 1995.
  • Madelung, Wilferd, “İsmâilîlik: Eski ve Yeni Davet”, Dini Araştırmalar Dergisi 25, (2006): 281-294.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Güzel

Yayımlanma Tarihi 25 Ekim 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 5 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Güzel, F. (2016). Alamut’ta Sünnî Bir Şeyh: III. Hasan Nev Müselman. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(6), 1683-1697. https://doi.org/10.15869/itobiad.257523
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.