Son yıllarda girişimciliğin önemi
giderek artmaktadır. Girişimcilik sosyal ve ekonomik hayatı doğrudan
etkilemekte ve günümüz toplumlarını şekillendiren önemli dinamiklerden bir
tanesidir. Toplumları oluşturan bireylerin özellikleri, tutum ve algıları
ayrıca çatısı altında yaşadıkları devletlerin yapısı, ekonomik tutumu
girişimciliği etkileyen etmenlerdendir. Benzer eğitime ve kişilik özelliklerine
sahip bireyler farklı ülkelerde, farklı toplumsal yapılarda girişimcilik
eğilimleri açısından önemli farklılıklar gösterebilmektedir. Bu çalışmada TR33
bölgesinde faaliyet gösteren girişimciler ile Almanya’daki Türk girişimcilerin
girişimcilik tutum ve algısı ve girişimcilik altyapı özellikleri açısından
analiz edilmiştir. Literatür taraması sonucunda elde edilen iki ölçeğin yer
aldığı ve beş’liLikert ölçeği kullanılarak hazırlanan anket bu bölgedeki
girişimcilere uygulanmıştır. Analiz sonucunda, cinsiyetlere, faaliyet
gösterilen ülkeye, yaş durumuna ve eğitim durumuna göre TR33 bölgesindeki Türk
girişimciler ile Almanya’daki Türk girişimcilerin girişimcilik tutum ve
algısının ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık yokken girişimcilik
altyapısı algısı ortalamaları arasında anlamlı bir fark olduğu anlaşılmıştır.Jel Kod: M13, M10, R11
Girişimcilik Tutum ve Algısı Girişimcilik Altyapısı Algısı TR33 Bölgesi Almanyada’daki Türk Girişimciler
The importance of entrepreneurship has been increasing in
recent years. Entrepreneurship is one of the key Dynamics shaping today's society
and directly affects the social and economic life. Characteristics of
individuals that make up society, their attitudes, perceptions and also the structure
and economic attitude of the state they live under the roof of are some of the economic
factors affecting the entrepreneurship. The individuals have both similar education
and personality characteristics from different countries and social structures may
differ significantly in terms of
entrepreneurial orientation. In this study, the Turkish entrepreneurs in
Germany and entrepreneurs operating in the TR33 are analyzed in terms of
attitudes and perceptions of entrepreneurship and entrepreneurial infrastructure
features. As a result of literature review two scale obtained and 5-point
Likert-type questionnaire prepared and was administered to entrepreneurs in the
region. In the analysis results, in terms of gender, country of operation, age and
education level there is no signifant difference between the Turkish entrepreneurs
in Germany and entrepreneurs operating in the TR33 region attitudes and perceptions
of entrepreneurship mean. However, there is significant difference between them
in terms of entrepreneurial infrastructure features’ perception.Jel Classification Codes: M13, M10, R11
Entrepreneurial attitudes and perceptions entrepreneurship infrastructure TR33 Region the German-Turkish entrepreneurs
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 5 Sayı: 7 |