The desire
of taking control of everything without spending much effort, which is
increasing together with the speed of technology, has revealed that smartphones are
increasingly being used outside of purpose. Although they are still called
phones, the functions they are offering to individuals have already passed far
beyond communication. In this study, which is based on the approach of uses and
gratifications a survey was conducted on 406 university students to determine young
people's smart phone usage motivations, which has begun to be addressed in
terms of habit and addiction. After factor analysis applied to the data
obtained from the study, it has been determined that the motivation of smart
phone usage is composed of five groups. These factor groups were found to be
socialization / access to information, entertainment, technology and keeping up
with the developments, the comforts offered, and the feeling of confidence that
the phone provides.
Smartphones Uses and Gratifications Digital Age Habit Addiction
Genelde akıllı teknolojiler ve özelde akıllı telefonlar, günlük yaşamı kolaylaştırma, iletişimi ve erişimi hızlandırma, eğlence sağlama ve güvenli hissetme gibi pek çok işlevi yerine getirmektedir. Teknolojinin hızı ile birlikte artan her şeyi denetim altına alma ve kontrol etme; ama bu arada fazla emek sarf etmeme isteği, akıllı telefonların giderek amacı dışında kullanımını ortaya çıkarmıştır. Adlarında halen telefon kavramı olmakla birlikte; bireylere sundukları işlevler, iletişim ötesine çoktan geçmiş durumadır. Akıllı telefonların birçok özelliğe sahip olması başta gençler olmak üzere birçok kişinin ilgisini çekmektedir ve bu aygıtlara daha fazla zaman ayrılmasına neden olmaktadır . En temel gereksinimlerin karşılanışı sırasında bile telefonla ilgilenen, kamusal alanda toplum ile etkileşmek için buluşan ancak birbirlerini online izleyen ve sanal iletişime giderek daha fazla kapılan bireylerin akıllı telefon kullanım motivasyonlarını saptamak gerekliliktir. İletişim kurmak öncelikli işlevi olan bu aygıtların bağımlılık ile eşleştirilen aşırı kullanımının önüne geçilmesi ise toplumun ve bireylerin geleceği açısından zorunluluktur. Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı çerçevesinde yapılan bu araştırmada da gençlerin akıllı telefon kullanım motivasyonlarını saptamak, bu yolla alışkanlık ve bağımlılık boyutunda ele alınmaya başlanan akıllı teknoloji kullanımına yönelik öneriler geliştirmek amacıyla altı fakülteden 406 üniversite öğrencisi üzerinde bir araştırma yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilere uygulanan faktör analizi sonrası akıllı telefon kullanım motivasyonlarının beş gruptan oluştuğu saptanmıştır. Bu faktör grupları toplumsallaşma/bilgiye erişim, eğlence, teknoloji ve gelişmelere ayak uydurma, sunduğu kolaylıklar ve telefonun sağladığı güven hissi olarak bulunmuştur.
Akıllı Telefon Kullanımlar ve Doyumlar Dijital Çağ Alışkanlık
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 5 Sayı: 8 |