Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Impact of High School Students’ Social Value Preferences on Their Global Social Responsibility Levels

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 3, 1813 - 1826, 11.09.2017

Öz

Determination of social values and global social responsibility levels
of high school students, and The Impact of High School Students’ Social Value
Preferences on Their Global Social Responsibility   Levels  is
targeted.  The study is a descriptive
research conducted by using relational screening model. Questionnaire was
conducted to 410 students from five high schools in different fields located in
Konya central districts. Sampling was selected with simple random method.
Questionnaire form consists of questions related to socio-demographic
attributes of students, validity and reliability study prepared by Başer and
Kılıç and “Global Social Responsibility” Scale prepared by same authors and “
A tool for Measuring Values:
Multi-Dimensional Social Values Scale” prepared by Bolat..
Social values scale general general average 3,88;  global responsibility scale general average
points students is
= 3,39.  According to study
results, there was a statistically significant positive correlation between the
social value and global social responsibility.

Kaynakça

  • Başer, E. H. Kılınç, E. (2015). “Küresel Sosyal sorumluluk Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Sakarya University Journal of Education. 5(3), 75-89.
  • Bolat, Y. (2013). Bir Değer Ölçme Aracı: Çok Boyutlu Sosyal Değerler Ölçeği. Turkish Journal of Education,Volume 2, Isuue 4, 13-27.
  • Durmuş, B. Yurtkoru, E.S., Çinko, M. (2016). Sosyal Bilimlerde SPSS le Veri Analizi. 6. Baskı, İstanbul: Beta Yayınevi. Ercan, B. (2009). Ortaöğretim Öğretmenlerinin Sosyal Sorumluluk Anlayış ve Uygulamaları: Antalya Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Güngör, E. (2000). Değerler Psikolojisi. 3. Basım. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Güven, Sami (1999). Toplumbilim. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Kaya, M. (1995). Çağlar-üstü bir değer olarak ahlâk. İslami Sosyal Bilimler Dergisi, 3(3), 123-128
  • Keçeci Kurt S. , Bolat, Y., Çermik, F. (2014) Sosyal Bilgiler Öğretmeni Adaylarının Sosyal Değerlere İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Turkish Studies. 9(5), 1341-1353.
  • Oxfam, (2006). What is global citizenship?, http://www.oxfam.org.uk/education/globalcitizenship/what-is-global-citizenship
  • Özensel, E. (2003). Sosyolojik Bir Olgu Olarak Değer. Değerler Eğitimi Dergisi, Cilt.1, Sayı.3, Temmuz 2003, 217–239.
  • Özensel, E. (2004). Türk Gençliğinin Değerleri: Liseli Gençlik Üzerine Bir Araştırma. Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Öztürk, M. (2003). Fonksiyonları Açısından İşletme ve Yönetim. İstanbul: Papatya Yayıncılık.
  • Ruth, A. Alison, W (2012) Çağdaş Sosyoloji Kuramları. (Çev. Rami Ayas, L.Elburuz) Ankara: Doğubatı Yayınları.
  • Sarı, E. (2005). Öğretmen Adaylarının Değer Tercihi: Giresun Eğitim Fakültesi Örneği. Değerler Eğitimi Dergisi. Cilt.3, Sayı.10, 73–88.
  • Schwartz, S.H-Bilsky, W. (1987). Toward a Psychological Structure of Human Values. Journal of Personalty and Social Psychology, N.53, 550-562.
  • Sencer, M. (1989). Toplum Bilimlerinde Yöntem. 3. Baskı, İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Sennettt, E. (2013) Karakter Aşınması, 7. Baskı. (Çev. Barış Yıldırım)İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Tezcan , M. (2002). Postmodern ve Küresel Toplumda Eğitim. Ankara: Anı Yayınları.
  • Toprak, A. (2010). Gençlik ve Değerler Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma Tomarza ve Hacılar İlçeleri. Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Kayseri.
  • Torlak, Ö. (2001). Pazarlama Ahlakı Sosyal Sorumluluklar Ekseninde Pazarlama Kararları ve Tüketici Davranışlarının Analizi. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Trainer, T.(2005). Social responsibility: The most important, and neglected problem of all? International Journal of Social Economics, Vol.32, No: 8, 682 703.
  • Turan, S., Aktan, D. (2008). Okul hayatında var olan ve olması düşünülen sosyal değerler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 227-259.
  • Yağcı, H. (2006). “Ortaöğretim öğrencilerinin değer yönelimleri üzerine karsılastırmalı bir araştırma (Zeytinburnu örneği).” Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yapıcı, A. Zengin, Z.S. (2003). İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Tercih Sıralamaları Üzerine Psikolojik Bir Arastırma: Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği, Değerler Eğitimi Dergisi. Cilt.1, Sayı.4, Ekim, 173–206.
  • Yontar, A. (2007). “Sorumluluk eğitiminde ceza uygulamalarına ilişkin ilköğretim 5. sınıf öğretmen ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi”. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Youniss, J., McLellan, J.A. ve Yates, M.(1999). Religion, community service, and identity in American youth. Journal of Adolescence, 22, 243-253.
  • Zencirkıran, M. (2013). Küreselleşme, Küresel Sosyal Sorunlar ve Çözüm Arayışları. Türkiye’nin Toplumsal Yapısı. (Ed. Memet Zencirkıran). İstanbul: Dora Yayınları, 421-445.
  • http://www.un.org.tr/includes/files/18.pdf).

Lise Öğrencilerinin Sosyal Değer Tercihlerinin Küresel Sosyal Sorumluluk Düzeylerine Etkisi

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 3, 1813 - 1826, 11.09.2017

Öz

Bu çalışmada lise öğrencilerinin sosyal değer
yönelimleri ile küresel sosyal sorumluluk düzeylerinin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Çalışma ilişkisel tarama modeli kullanılarak yapılan betimleyici
bir araştırmadır. Konya merkez ilçelerde bulunan farklı alanlarda beş Liseden
410 öğrenciye anket uygulanmıştır. Örneklem basit tesadüfi yöntemle
seçilmiştir. Anket formu öğrencilerin sosyo-demografik özellikleri ile ilgili
sorular ile Başer ve Kılıç tarafından hazırlanan ve geçerlik- güvenirlik
çalışması aynı yazarlar tarafından yapılan Küresel Sosyal Sorumluluk Ölçeği ve
Bolat tarafından geliştirilen Çok Boyutlu Sosyal Değerler Ölçeğinden
oluşmaktadır. Öğrencilerin Çok Boyutlu Sosyal Değerler Ölçeğinden
aldıkları   genel puan ortalamaları
= 3,88,  küresel
sorumluluk ölçeği genel puan ortalamaları ise 
= 3,39 dur. Araştırma sonucına göre sosyal değer
yönelimleri ile küresel sosyal sorumluluk arasında pozitif yönde istatistiksel
olarak anlamlı bir ilişki vardır.

Kaynakça

  • Başer, E. H. Kılınç, E. (2015). “Küresel Sosyal sorumluluk Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Sakarya University Journal of Education. 5(3), 75-89.
  • Bolat, Y. (2013). Bir Değer Ölçme Aracı: Çok Boyutlu Sosyal Değerler Ölçeği. Turkish Journal of Education,Volume 2, Isuue 4, 13-27.
  • Durmuş, B. Yurtkoru, E.S., Çinko, M. (2016). Sosyal Bilimlerde SPSS le Veri Analizi. 6. Baskı, İstanbul: Beta Yayınevi. Ercan, B. (2009). Ortaöğretim Öğretmenlerinin Sosyal Sorumluluk Anlayış ve Uygulamaları: Antalya Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Güngör, E. (2000). Değerler Psikolojisi. 3. Basım. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Güven, Sami (1999). Toplumbilim. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Kaya, M. (1995). Çağlar-üstü bir değer olarak ahlâk. İslami Sosyal Bilimler Dergisi, 3(3), 123-128
  • Keçeci Kurt S. , Bolat, Y., Çermik, F. (2014) Sosyal Bilgiler Öğretmeni Adaylarının Sosyal Değerlere İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Turkish Studies. 9(5), 1341-1353.
  • Oxfam, (2006). What is global citizenship?, http://www.oxfam.org.uk/education/globalcitizenship/what-is-global-citizenship
  • Özensel, E. (2003). Sosyolojik Bir Olgu Olarak Değer. Değerler Eğitimi Dergisi, Cilt.1, Sayı.3, Temmuz 2003, 217–239.
  • Özensel, E. (2004). Türk Gençliğinin Değerleri: Liseli Gençlik Üzerine Bir Araştırma. Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Öztürk, M. (2003). Fonksiyonları Açısından İşletme ve Yönetim. İstanbul: Papatya Yayıncılık.
  • Ruth, A. Alison, W (2012) Çağdaş Sosyoloji Kuramları. (Çev. Rami Ayas, L.Elburuz) Ankara: Doğubatı Yayınları.
  • Sarı, E. (2005). Öğretmen Adaylarının Değer Tercihi: Giresun Eğitim Fakültesi Örneği. Değerler Eğitimi Dergisi. Cilt.3, Sayı.10, 73–88.
  • Schwartz, S.H-Bilsky, W. (1987). Toward a Psychological Structure of Human Values. Journal of Personalty and Social Psychology, N.53, 550-562.
  • Sencer, M. (1989). Toplum Bilimlerinde Yöntem. 3. Baskı, İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Sennettt, E. (2013) Karakter Aşınması, 7. Baskı. (Çev. Barış Yıldırım)İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Tezcan , M. (2002). Postmodern ve Küresel Toplumda Eğitim. Ankara: Anı Yayınları.
  • Toprak, A. (2010). Gençlik ve Değerler Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma Tomarza ve Hacılar İlçeleri. Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Kayseri.
  • Torlak, Ö. (2001). Pazarlama Ahlakı Sosyal Sorumluluklar Ekseninde Pazarlama Kararları ve Tüketici Davranışlarının Analizi. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Trainer, T.(2005). Social responsibility: The most important, and neglected problem of all? International Journal of Social Economics, Vol.32, No: 8, 682 703.
  • Turan, S., Aktan, D. (2008). Okul hayatında var olan ve olması düşünülen sosyal değerler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 227-259.
  • Yağcı, H. (2006). “Ortaöğretim öğrencilerinin değer yönelimleri üzerine karsılastırmalı bir araştırma (Zeytinburnu örneği).” Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yapıcı, A. Zengin, Z.S. (2003). İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Tercih Sıralamaları Üzerine Psikolojik Bir Arastırma: Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği, Değerler Eğitimi Dergisi. Cilt.1, Sayı.4, Ekim, 173–206.
  • Yontar, A. (2007). “Sorumluluk eğitiminde ceza uygulamalarına ilişkin ilköğretim 5. sınıf öğretmen ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi”. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Youniss, J., McLellan, J.A. ve Yates, M.(1999). Religion, community service, and identity in American youth. Journal of Adolescence, 22, 243-253.
  • Zencirkıran, M. (2013). Küreselleşme, Küresel Sosyal Sorunlar ve Çözüm Arayışları. Türkiye’nin Toplumsal Yapısı. (Ed. Memet Zencirkıran). İstanbul: Dora Yayınları, 421-445.
  • http://www.un.org.tr/includes/files/18.pdf).
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kübra Küçükşen

Hatice Budak

Yayımlanma Tarihi 11 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Küçükşen, K., & Budak, H. (2017). Lise Öğrencilerinin Sosyal Değer Tercihlerinin Küresel Sosyal Sorumluluk Düzeylerine Etkisi. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(3), 1813-1826. https://doi.org/10.15869/itobiad.329654
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.