Organizational
learning has big importance for organizations about orientation and control the
environment. Orientation and control of the environment is key for
sustainability of organizational life. This matter is a strategic point for
organizations that have dynamic environment just as tourism organizations.
Requisite elements of organizational learning such as knowledge acquisition,
knowledge management and use of knowledge should be procurable by effective
learning models. Scope of this research is explanation
the importance of organizational learning and suggestion an organizational
learning model for tourism organizations. According to the research results,
organizational learning has structural effects just as positive performance and
organizational commitment, market oriented effects such as competitive
advantage and customer loyalty. According to results of suggested model are
organizational learning types that focused on sustainable change, human
resource, non-bureaucratic and dynamic organizational structures are functional
for tourism organizations. On the other hand, learning type that offer
bureaucratic, have a low opinion of human resource and static structures are
not functional for tourism organizations.
Learning Organizational Learning Tourism Organizations High Impact Organizational Learning
Örgütsel öğrenme, işletmeler açısından
çevreyi kontrol edebilmek ve çevreye uyum sağlamak adına büyük öneme sahiptir.
Çevreye uyum sağlayabilmek ve çevresel şartları kontrol edebilmek, işletmelerin
yaşam sürdürülebilirliğinin anahtarıdır. Turizm işletmeleri gibi hareketli
çevrelere sahip işletmelerde bu oldukça stratejik bir konudur. Öğrenme için
gerekli olan bilgi edinimi, bilgi yönetimi ve bilginin kullanılması yalnızca
etkili öğrenme modellerinin kullanımı ile mümkün olmaktadır. Bu araştırmada
amaç turizm işletmeleri açısından örgütsel öğrenmenin öneminin ortaya konulması
ile yüksek etkili öğrenme modelinin turizm işletmeleri açısından uygunluğunun
araştırılmasıdır. Yapılan incelemelerde örgütsel öğrenmenin turizm
işletmelerinde performans artışı, örgütsel bağlılık gibi yapısal, müşteri
sadakati, rekabet üstünlüğü gibi pazara yönelik avantajları olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Önemi tespit edilen örgütsel öğrenmeye yönelik turizm işletmeleri
için araştırılması önerilen modelin insan kaynaklarını önemseyen, dinamik,
bürokratik prosedürleri ön görmeyen tiplerinin turizm işletmeleri için
fonksiyonel, bürokratik, insan kaynağını önemsemeyen ve statik, tiplerinin ise
fonksiyonel olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Öğrenme Örgütsel Öğrenme Turizm İşletmeleri Yüksek Etkili Öğrenme
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 3 |