İhracatının yarısına
yakınını Avrupa Birliği (AB)’ne gerçekleştiren Türkiye, geçmişten günümüze hem
AB piyasasında hem de küresel piyasalarda ihracatını arttırmayı hedeflemiştir.
Buna ilaveten, her iki piyasada da ihraç edilen mallardaki rekabet gücünün
artması temel dış ticaret stratejisi olarak benimsenmiştir. Balassa ve
Vollrath’ın açıklanmış karşılaştırmalı üstünlük katsayılarının hesaplandığı bu
çalışmada, Türkiye’nin; 2000-2015 yılları arasında, AB piyasasında ve küresel
piyasalarda ihracat uzmanlaşma ve rekabet edebilirlik düzeyinin karşılaştırmalı
analizinin yapılması amaçlanmıştır. Yapılan analizlerden elde edilen skorlar,
Türkiye’nin her iki piyasada da katma değeri yüksek ürün gruplarının
ihracatında uzmanlaşamadığını göstermektedir. Bununla birlikte, yapılan
analizler, Türkiye’nin ihracat rekabet gücünün, AB piyasası ile
karşılaştırıldığında, küresel piyasalarda daha yüksek olduğunu ortaya
çıkarmıştır.
İhracat Uzmanlaşma Rekabet Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler Türkiye
Turkey which carries out close to half of its exports to the European
Union (EU) Turkey has been aiming to increase its exports from the past to
present both on the EU and global markets. In addition, the increase of
competition power in the goods exported in both markets has been adopted as a
basic foreign trade strategy. In this study where calculated comparative
advantage coefficients of Balassa and Vollrath are calculated, it is aimed to
make a comparative analysis of export specialization and competitiveness level
of Turkey in the EU market and global markets between 2000 and 2015. The scores
obtained from the analyses show that Turkey does not specialize in exports of
high value added products in both markets. However, the analyses reveal that
Turkey's export competitiveness is higher in global markets compared to the EU
market.
Export Specialization Competition Revealed Comparative Advantages Turkey
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 6 |