The present study aims to determine whether
the sharing habits and practices of individuals using social network sites caused a change in privacy attitudes and behaviors
of them. The sample of the research, a descriptive study includes 736 participants
selected by stratified randomization method. Data was collected through a
survey conducted in central Konya in the period between June 1 and September
15, 2015. It is concluded from the study that there is a statistically
significant link between the social media sharings of the participants and
their privacy attitudes towards certain topics namely family, home, religious
view, political opinion, sexual preference, interpersonal relations, special
relationship status and some body parts deemed private. Based on the research,
it is found that the participants share in parallel with their privacy
attitude. However, it is also observed that there is to a certain extent
differentiation between their conducts and privacy attitudes towards each topic
mentioned above. Taking into account the results of the study, it may be said
that a transformation at the traditional meanings of privacy has begun to be
experienced in social media communication.
Social Media Social Sharing Sites the Features of Social Media Communication Privacy the Transformation of Privacy
Bu
çalışmada, sosyal ağ sitelerini kullanan bireylerin paylaşım alışkanlıklarının
ve pratiklerinin mahremiyet tutum ve davranışlarında bir dönüşüme neden olup
olmadığının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Betimsel bir çalışma olan
araştırmanın örneklemini evrenden tabakalı tesadüfi örnekleme yöntemi ile
seçilen 736 katılımcı oluşturmuştur. 1 Haziran-15 Eylül 2015 tarihleri arasında
Konya il merkezinde uygulanan anket ile veriler toplanmıştır. Çalışma neticesinde mahrem alan içinde değerlendirilen bedenin
bazı bölgeleri, aile, ev, özel ilişki durumu, bireylerarası ilişkiler, dini
görüş, siyasi görüş ve cinsel tercih maddelerinde katılımcıların mahremiyet
tutumları ile sosyal ağlardaki paylaşımları arasında istatistiki olarak anlamlı
bir ilişki bulunmuştur. Söz konusu maddelerde katılımcıların mahremiyet
tutumları ile paralel paylaşımlarda bulundukları tespit edilirken her bir madde
için mahremiyet tutumları ile davranışları arasında belli ölçüde farklılaşmalar
olduğu da görülmüştür. Çalışma sonuçları dikkate alınarak sosyal medya
iletişiminde mahremiyetin geleneksel anlamlarında bir dönüşümün yaşanmaya
başladığı ifade edilebilir.
Sosyal medya sosyal paylaşım siteleri sosyal medya iletişim özellikleri mahremiyet Social media social sharing sites social media communication features privacy
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 1 |