The
hadith education that started in the Prophet’s (pbuh) era still continues. Although
places for education have changed, there has been no major difference in methods.
Especially, after hadiths were determined and compiled, researches focused on
their contents. Thus, the need for conveying the message of the Prophet (pbuh)
to the people with right methods emerged.
The
rules of the hadith education, the criteria for accepting the hadith, the works
regarding hadith, and the contents of the Hadith course books are some of the
subjects dealt with by academics. In this article,
principal methods used in the past for introducing the Prophet (pbuh) by
teaching hadiths will be presented. In addition to that, with reference to the educational methods of the
Prophet (pbuh), methods to be used in the process of teaching or narrating
hadiths will be analyzed. Contributions of the
use of fictionalization, representation, drama, proverb, cartoon and
caricature, and open-ended learning methods to the hadith science will be
examined and examples of some works done in this regard will be given.
Hadis
öğrenimi ve öğretimi Hz. Peygamber’in hayatında başlamış ve zamanımıza kadar
devam etmiştir. Zaman içerisinde hadis öğretilen mekânlar değişiklik
göstermekle beraber, hadis öğretim usulünde çok büyük değişiklikler olmamıştır.
Özellikle hadislerin tespit edilip kitaplarda yer almasından sonra muhteva
üzerinde yoğunlaşılmış ve Hz. Peygamber’in mesajını çağın insanına doğru
metotlarla ulaştırma ihtiyacı ortaya çıkmıştır. Hadis öğretimi yapılırken
nelere dikkat edilmesi gerektiği, hadisi sahih kabul etmek için belirlenen kriterler,
geçmişte ve günümüzde hadis alanında yapılan çalışmalar, Hadis dersi
kitaplarının içerikleri vb. konular akademisyenlerin çalışmaya devam ettiği
konulardan bazılarıdır. Bu makalede hadis öğretmek ve Hz. Peygamber’i tanıtmak
için geçmişte kullanılan belli başlı usuller ortaya konulacak ve Hz.
Peygamber’in kullandığı üslup ve öğretim metotlarından hareketle, günümüz
öğrencilerine hadis eğitimi verilirken veya halka hadis aktarımı yapılırken
hangi metotların kullanılması gerektiği incelenmeye çalışılacaktır.
Hikâyeleştirme, temsili anlatım, drama, atasözü, çizgi ve karikatürden
faydalanma ve açık uçlu öğrenme metotlarının hadis ilmine katkıları
araştırılacak ve bu alanda yapılan bazı çalışmalara örnekler verilecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 4 |