The Baltic dry index is reported daily by the Baltic Exchange in London. Also called Baltic exchange dry index (BDI) or Dry Bulk Index, this index, is used as a reference point for dry freight, carriage transportation costs, is published by the Baltic Exchange Market, which is the data provider of the maritime industry in London. BDI is not limited to the Baltic Sea countries or a few commodities such as crude oil. The Baltic Dry Index is a freight price index for transporting coal, iron ore, grains and many more commodities on 23 different routes. The BDI will increase when the demand for bulk cargo is greater than the supply of ship capacity. In contrast, when the supply of ship capacity is larger than the demand for bulk cargo transportation, the Baltic dry cargo index will decrease
The purpose of this study is to investigate the relationship between the BDİ and the Dow Jones Iron-Steel index. For this purpose using the 526 weekly data between 04.05.2009 and 11.08.2019,, the long-term cointegration and causality relationships between the BDI and the Dow Jones Iron-Steel index was examined. The long-term cointegration relationship between the indexes was examined using Fourier ADL cointegration test developed by Banerjee et al. (2017). The causality relationship between the indexes was examined using Rolling Window method (Balcılar et al., 2010)., which provides the opportunity to examine causality by period. In this method, the time interval analyzed is divided into sub periods and separate test statistics are obtained for each sub period. The findings of this econometric analysis revealed a long-term cointegration relationship between BDI and Dow Jones index. In addition, the Rolling Window causality test indicated that the relationship between the BDI and Dow Jones index varies over time.
Baltic Dry Index Dow Jones Iron-Steel Index Econometric Analysis Sea Freight Freight
Baltık kuru yük endeksi her gün Londra'daki Baltık Borsası tarafından rapor edilmektedir. Endeks, hammaddelerin deniz yoluyla taşınmasında verilecek navlun fiyatları için referans olmaktadır. Baltık kuru yük endeksi, Baltık Denizi ülkeleriyle veya ham petrol gibi birkaç emtia ile sınırlı değildir. Baltık kuru yük endeksi kömür, demir cevheri, tahıllar ve daha birçok emtianın 23 farklı rotada taşınması ile ilgili olarak oluşan bir navlun fiyatı endeksidir. Baltık kuru yük endeksi, dökme yük taşımacılığı talebi gemi kapasitesi arzından daha büyük olduğunda artacaktır.
Bu çalışmanın amacı; Baltık kuru yük endeksi (BDI) ve Dow Jones Demir-Çelik endeksi arasındaki ilişkisinin incelenmesidir. Bu amaçla 04.05.2009 ile 11.08.2019 arasındaki 526 haftalık seriler ile BDI ve Dow Jones demir-çelik endeksi arasındaki uzun dönem ve nedensellik ilişkisi incelenmiştir. BDI ve Dow Jones Demir-Çelik endeksi arasındaki uzun dönem ilişkisi Banerjee vd. (2017) tarafından geliştirilen Fourier ADL eşbütünleşme testi ile incelenmiştir. Nedenselik analizi olarak ise; nedenselliği dönemlere bölerek inceleyen ve Balcılar vd. (2010) tarafından geliştirilen Rolling Window (Kayan Pencereler) yöntemi kullanılmıştır. Bu yöntemde analiz edilen dönem parçalara bölünür ve her parça için ayrı test istatistiği elde edilmektedir. Analiz bulguları incelendiğinde Baltık kuru yük endeksi ve Dow Jones demir– çelik endeksi arasında uzun dönemli bir ilişki tespit edilmiş olup, bu bulgu bu değişkenlerin uzun dönemde beraber hareket ettiğini göstermektedir Nedensellik analizi sonuçlarında ise zaman zaman Baltık Kuru Yük Endeksinden Dow Jones demir- çelik endeksine zaman zaman Dow Jones Demir- Çelik endeksinden Baltık kuru yük endeksine, bazen ise hiç nedensellik ilişkisi ortaya çıkmadığı tespit edilmiştir.
Baltık Kuru Yük Endeksi Dow Jones Demir- Çelik Endeksi Ekonometrik Analiz Denizyolu Taşımacılığı Navlun
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 3 |