Günümüz dünyasında, tüketicilerin bilinç seviyesinin ve duyarlılığının artması ile insan sağlığı ve çevreye daha duyarlı ürünlere ve hizmetlere ilgi artmış ve rekabet ortamında yeşil ürünlerin, hem pazarlama rekabet stratejisi gereği pazara sunulması hem de müşterilerce satın alınması kaçınılmaz hale gelmiştir. Bu çalışmanın temel amacı tüketici bakış açısı ile yeşil satın alma davranışının hangi tutumlar benimsenerek ne yönde gerçekleştirildiğinin tespit edilmesidir. Araştırmaya 2019 yılında Düzce ilinde görev yapmakta olan 492 kamu personeli anket yöntemi ile katılım göstermiştir. Araştırmada uyarlanan ‘’yeşil satın alma tutum ve duyarlılık’’ ölçeği kullanılmıştır. Tüketicilerin yeşil satın alma davranışları ile demografik özellikleri arasında istatistiki olarak anlamlı farklılıklar olup olmadığını tespit etmek için Mann-Whitney U testi ve Kruskal Wallis testleri kullanılmıştır. Tüketicilerin satın alma sırasında alınan ürünün ambalaj veya etiketi üzerindeki yazıları okumaları ile demografik özellikleri arasındaki ilişkinin tespiti için ikili lojistik regresyon analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlar doğrultusunda, çevreye yönelik genel tutumların, tüketicilerin yaşları, medeni durumu, gelir düzeyi ve hizmet süresine göre farklılaştığı tespit edilmiştir. Fakat yeşil ürünler satın almaya karşı duyarlılık ile demografik değişkenler arasında bir farklılık tespit edilememiştir. Yeşil ürünler satın almada ekonomik faktörler ile katılımcıların cinsiyeti, yaşları, medeni hali, gelir durumu ve hizmet süresi açısından farklılaşırken, çevreye karşı davranış açısından sadece medeni durum ve eğitim durumu ile anlamlı bir farklılık söz konusudur. Çevreye karşı sorumluluk açısından ise cinsiyet, medeni hal ve hizmet süresi açısından anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Ayrıca ürünün ambalajı veya etiketi üzerindeki yazıların okunması ile katılımcıların sadece eğitim durumu arasında anlamlı bir farklılık söz konusudur. Çalışmada elde edilen bulgular kamu çalışanlarının yeşil satın alma davranışı ve tutumlarının nasıl şekillendiğinin anlaşılması bakımından literatüre katkı sağlayacaktır.
Yeşil Satın Alma Yeşil Ürün Yeşil Pazarlama Çevre Tüketici Davranışları Kamu Çalışanları
In today’s world, with the increasing awareness and sensitivity of consumers, interest in products and services that are more sensitive to human health and the environment has increased and both offering green products to the market in accordance with marketing competitive strategies and purchasing by customers. The main purpose of this study is to determine which attitudes are realized by adopting the consumer perspective and the green buying behavior. 492 public personnel working in Düzce province participated in the research with the survey method in 2019. "Green purchasing attitude and sensitivity" scale, which was adapted in the research, was used. Mann-Whitney U test and Kruskal Wallis tests were used to determine whether there were statistically significant differences between consumers' green purchasing behavior and demographic characteristics. Binary logistic regression analysis was carried out to determine the relationship between the consumers' reading on the package or label of the product purchased at the time of purchase and their demographic characteristics. In line with the results obtained in the study, it was determined that general attitudes towards the environment differ according to the age, marital status, income level and term of office of the consumers. However, no difference was found between sensitivity to purchasing green products and demographic variables. While economic factors in purchasing green products differ in terms of gender, age, marital status, income and term of office of the participants, there is a significant difference only with marital status and educational status in terms of behavior towards environment. In terms of environmental responsibility, significant differences were determined in terms of gender, marital status and term of office. Also, there is only meaningful difference between the reading of the inscriptions on the packaging or label of the product and educational status. The findings of the study will contribute to the literature in terms of understanding how the green purchasing behavior and attitudes of public employees are shaped.
Green Purchasing Green Products Green Marketing Environment Consumer Behaviors Public Employees
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 1 |