The concept of knowledge, which can be defined as the set of systematic thoughts that a person acquires through his personal experience or is proven by means of proof, takes place in a large part of human life people try to find answers to all their questions, from the simplest to the most complex, by seeking information. It is known that the sources of finding information have changed with the emergence of the Internet and search engines and websites. For this reason, individuals' information seeking, and interpretation behaviors have been the subject of research. This study aims to reveal the information seeking and interpretation behaviors of pre-service classroom teachers. Following this purpose mixed method was preferred in the study, and "Triangulation Design: Convergence Model" was used. The study group consists of 58 first-grade students studying in the classroom teaching department. To reveal the information seeking and interpretation behaviors of the pre-service teachers The Scale for Information Searching and Commitments Strategies on The Web was applied, and to identify possible differences, they were given homework where they would display information seeking and interpretation behaviors. Also, “View Form for Bibliography Use” was employed to learn the views of the pre-service teachers about the resources they used in their homework. When the findings were examined, it was seen that the teacher candidates received the highest value in the strategy of organizing information, one of the strategies of searching and interpreting information in the web environment. When the qualitative data are examined, it is seen that the majority of the candidates do not use the observation data in their homework; used different sources in their homework in order to obtain reliable information, mostly benefited from internet encyclopedias and printed sources, determined the reliability of the sources by comparing different sources or paying attention to the features of the web page where the information was found, and did not include the bibliography because the majority of them did not understand the importance of the use of bibliography and did not know the principles of citing references. Those who included the bibliography stated that they did this because of proving the source of the information and because it was a legal and moral obligation. Considering these findings, researchers may conduct additional research to assess the candidates' information seeking and interpretation activities.
Search for Information Information Interpretation Strategies Organizing Information Pre-Service Primary Teacher Research
İnsanın kişisel deneyimiyle elde ettiği ya da kanıtlanarak ortaya konan sistematik düşünceler bütünü olarak tanımlanabilecek bilgi kavramı insan hayatının büyük bir kısmında yer almaktadır. İnsanlar en basitinden en karmaşığına kadar tüm sorularına bilgi arayarak cevap bulmaya çalışırlar. İnternetin, arama motorlarının ve web sitelerinin ortaya çıkmasıyla bilgi bulma kaynaklarının değiştiği bilinmektedir. Bu nedenle bireylerin bilgi arama ve yorumlama davranışları araştırma konusu olmuştur. Çalışmanın temel amacı da sınıf öğretmeni adaylarının bilgi arama ve yorumlama davranışlarını ortaya koymaktır. Belirlenen amaç doğrultusunda yapılan çalışmada karma yöntem tercih edilmiş olup “Üçgenleme Tasarım: Yakınsama Modeli” kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu sınıf öğretmenliği lisans programı birinci sınıfta öğrenim gören 58 öğrenci oluşturmuştur. Öğretmen adaylarının bilgi arama ve yorumlama davranışlarını ortaya çıkarmak amacıyla ilk olarak Web Ortamında Bilgi Arama ve Yorumlama Stratejileri Ölçeği uygulanmış, olası farklılıkları ortaya çıkarmak için de bilgi arama ve yorumlama davranışlarını sergileyecekleri ödev verilmiştir. Bununla birlikte öğretmen adaylarının ödevlerinde kullandıkları kaynaklara yönelik görüş bildirdikleri Kaynak Kullanımına Yönelik Görüş formu kullanılmıştır. Bulgular incelendiğinde sınıf öğretmeni adayları Web Ortamında Bilgi Arama ve Yorumlama Stratejileri Ölçeğinden bilgiyi organize etme stratejisinde en yüksek değeri aldığı görülmüştür. Nitel veriler incelendiğinde ise adayların çoğunluğunun gözlem verilerini ödevlerinde kullanmadıkları; güvenilir bilgi edinmek amacıyla ödevlerinde farklı kaynaklar kullandıkları, daha çok internet ansiklopedilerini ve basılı kaynaklardan yararlandıkları, farklı kaynakları karşılaştırarak ya da bilginin bulunduğu web sayfasının özelliklerine dikkat ederek kaynakların güvenirliğini belirledikleri, çoğunluğunun kaynakça kullanımının önemini kavrayamama ve kaynak gösterme ilkelerini bilmemeleri sebebiyle kaynakçaya yer vermedikleri görülmüştür. Kaynakçaya yer verenler ise bu durumu bilginin kaynağını kanıtlamak ve hukuki ve ahlaki bir yükümlülük olması sebebiyle yaptıklarını belirtmişlerdir. Tüm bu sonuçlar dikkate alındığında daha sonraki çalışmalar için adayların bilgi arama ve yorumlama davranışlarının süreç içinde değerlendirilmesi, adayların kendi bilgi arama davranışları hakkında ne düşündüklerinin ortaya çıkarılması önerileri sunulabilir.
Bilgi Arama Bilgi Yorumlama Stratejileri Bilgiyi Organize Etme Sınıf Öğretmeni Adayı Araştırma Ödevi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 3 |