Logistics processes are of great importance for businesses to ensure profitability and gain competitive advantage over their competitors. Businesses that want to grow and have a say in the international market need to follow current developments, analyze the demands of customers and respond to this demand in the most appropriate way. When we look at the rapidly growing and promising sectors in the world, the halal sector draws attention. The needs of the ever-increasing Muslim population and the orientation of consumers, who prefer them for reasons such as their health, have increased the interest in halal products and services. In order to meet this interest, many sectors serve in the halal industry. Halal logistics services ensure that halal foods are protected and not faced with a risky situation in the supply chain processes, starting from the supply of raw materials to the customer. Halal logistics activities cover the logistics stages of food products such as production, storage, transportation, packaging and sales. In this study, the importance of halal logistics activities, which have a strategic importance, was mentioned by analyzing the halal food industry on a global scale. Countries that are effective in halal food trade and their logistics strategies are mentioned. A distinction is made between traditional logistics activities and halal logistics activities. Turkey's situation has been analyzed by explaining examples of halal logistics practices from around the world and suggestions have been made for improvement in halal logistics activities. In this study, it is aimed to ensure that Turkey takes its place in the halal logistics sector by raising the awareness of businesses and customers.
halal logistics halal certification halal food logistics Halal Supply Chain Logistics Management
Lojistik süreçler, işletmelerin kârlılık sağlaması ve rakipleri karşısında rekabet avantajı kazanması için büyük öneme sahiptir. Büyümek ve uluslararası pazarda söz sahibi olmak isteyen işletmelerin güncel gelişmeleri takip etmesi, müşterilerin taleplerini analiz etmesi ve bu talebe en uygun şekilde cevap vermesi gerekmektedir. Dünya üzerinde hızla büyüyen ve gelecek vadeden sektörlere bakıldığında helal sektörü dikkat çekmektedir. Giderek artan Müslüman nüfusunun ihtiyaçları ve sağlıklı olması gibi nedenlerden ötürü tercih eden tüketicilerin yönelimleri helal ürünlere ve hizmetlere olan ilginin artmasını sağlamıştır. Bu ilgiyi karşılamak üzere helal endüstrisinde birçok sektör hizmet vermektedir. Helal gıdaların ham madde temininden başlayarak müşteriye ulaşıncaya kadarki tedarik zinciri süreçlerinde helalliğinin korunması ve riskli bir durumla karşılaşmaması helal lojistik hizmetleri ile sağlanmaktadır. Helal lojistik faaliyetleri gıda ürünlerinin üretim, depolama, taşıma, paketleme ve satış gibi lojistik aşamalarını kapsamaktadır. Bu çalışmada helal gıda sektörünün küresel boyutta analizi yapılarak stratejik bir öneme sahip olan helal lojistik faaliyetlerinin önemine değinilmiştir. Helal gıda ticaretinde etkili ülkeler ve bu ülkelerin lojistik stratejilerinden bahsedilmiştir. Geleneksel lojistik faaliyetleri ile helal lojistik faaliyetlerinin ayrımı yapılmıştır. Dünyadan helal lojistik uygulaması örnekleri anlatılarak Türkiye’nin durumu analiz edilmiş ve helal lojistik faaliyetlerinde gelişme gösterilmesi için önerilerde bulunulmuştur. Türkiye coğrafi konumu ve ideolojik yapısı itibariyle helal lojistik faaliyetlerinin kar elde edilerek uygulanabileceği ülkelerin başında gelmektedir. Ancak yapılan araştırmalar sonucunda Türkiye’deki işletme-lerin ve müşterilerin helal lojistik konusunda ilgisiz ve bilgisiz olduğu görülmektedir. Helal lojistik sertifikasına sahip tek işletme olduğu ve bu işletmenin de helal sertifikasını belirli nedenlerden ötürü değerlendireme-diği görülmüştür. Bu çalışma ile işletmelerin ve müşterilerin bilinçlendiril-mesi sağlanarak Türkiye’nin helal lojistik sektöründe yerini almasını sağla-mak amaçlanmaktadır.
helal lojistik helal sertifikası helal gıda lojistiği Helal Tedarik Zinciri Lojistik Yönetimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 3 |