Çocuk toplum içine ne kadar katılmış, çocuğun görüşü ne ölçüde alınmış ve çocuk toplum ile ne düzeyde kaynaştırılmış ise var olan haklarını da bu ölçüler ile orantılı bir şekilde kullanabilir. Yetişkinler çocuk haklarını iyi bir biçimde öğrenmeden, çocuklara bu haklarını kullanabilecekleri ortamları sunmadan, çocuk hakları bir belgeden öteye gidemeyecektir. Bu araştırma, çocukların katılım hakkı kapsamında çocukların dernek kurma hakkı ve barışçıl bir şekilde toplanma hakkı üzerine öğretmenlerin ve ebeveynlerin görüşlerini incelemek ve bu doğrultuda katılımcıların verdikleri cevapları demografik değişkenlere göre temalara ayırıp, analiz etmek amacıyla yapılmıştır. Çalışma konuyla doğrudan ilgili bireylerle görüşmeler yaparak ayrıntılı bilgilere ulaşabilmek adına nitel araştırma yöntemlerinden biri olan fenomenoloji (olgubilim) deseni ile tasarlanmıştır. Çalışmaya katılan öğretmenler Şırnak ilinin Silopi içesinin merkezine bağlı Millî Eğitim Bakanlığı bünyesinde 2021-2022 yılı bahar döneminde görev yapan 17 kişiden oluşmaktadır. Çalışmadaki öğretmenlerin belirlenmesinde seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden amaçlı örnekleme yönteminin bir çeşidi olan maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışmaya katılan ebeveynler Şırnak ilinin Silopi içesinin merkezine bağlı Millî Eğitim Bakanlığı bünyesinde 2021-2022 yılı bahar döneminde çocuğu okula giden bireylerden oluşmaktadır. Ebeveynler belirlenirken amaçlı örnekleme yönteminin bir çeşidi olan uygun örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Toplanan veriler içerik analizine uygun olarak kodlanmış ve temalara ayrılarak analiz edilmiştir. Yapılan çalışmada nitel araştırmalara uygun olarak geçerlik ve güvenirlik durumları sınanmış ve raporlaştırılmıştır. Çalışmamanın bulgularına bakıldığında, genel olarak ebeveynlerin ve öğretmenlerin, ortak temalara vurgu yaptıkları görülmüştür. Bu bulgular neticesinde öğretmenlerin ve ebeveynlerin, çocukların katılım hakkı üzerine yeterli düzeyde bilgiye sahip olduğu fakat çocukların dernek kurma ve barışçıl bir şekilde toplanma hakları üzerine yeterli bir bilgiye sahip olmadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonunda ebeveynlerin ve öğretmenlerin çocuk hakları konusunda bilinçlendirilmeleri gerektiği yönünde (hizmet içi eğitim, seminer) bulunmuşlardır.
Çocuk hakları Katılım hakkı Dernek kurma hakkı Öğretmen Ebeveyn Eğitim
The extent to which the child is involved in the society, the extent to which the child's opinion is taken into consideration and the extent to which the child is integrated into the society, the child can use his/her existing rights in proportion to these measures. Without adults learning children's rights in a good way and providing children with environments where they can use these rights, children's rights will not go beyond a document. This study was conducted to examine the views of teachers and parents on children's right to form associations and the right to peaceful assembly within the scope of children's right to participation, and to analyse the answers given by the participants in this direction by dividing them into themes according to demographic variables. The study was designed with phenomenology design, which is one of the qualitative research methods, in order to reach detailed information by interviewing individuals directly related to the subject. The teachers participating in the study consisted of 17 people working in the spring semester of 2021-2022 within the Ministry of National Education in the centre of Silopi district of Şırnak province. Maximum variation sampling method, which is a type of purposive sampling method, was used to determine the teachers in the study. The parents participating in the study consisted of individuals whose children attended school in the spring term of 2021-2022 within the Ministry of National Education in the centre of Silopi district of Şırnak province. While determining the parents, convenient sampling method, which is a type of purposeful sampling method, was used. The collected data were coded in accordance with content analysis and analysed by dividing them into themes. In the study, validity and reliability were tested and reported in accordance with qualitative research. When the findings of the study were analysed, it was seen that parents and teachers generally emphasised common themes. As a result of these findings, it was concluded that teachers and parents have sufficient knowledge about children's right to participation, but they do not have sufficient knowledge about children's right to association and peaceful assembly. At the end of the research, it was concluded that parents and teachers should be made aware of children's rights (in-service training, seminars).
Children Right of participation Right to establish association Teacher Parent Education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 11 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 2 |