BibTex RIS Cite

CHAGALL’IN SANATINDA MELEK İMGESİ (IMAGE OF THE ANGEL IN CHAGALL’S ART)

Year 2016, Issue: 6, 147 - 167, 30.07.2016

Abstract

ÖZ

Makalede Marc Chagall’in sanat yapıtlarında kanatlı figürler ve melek imgesine yaklaşımı ile resimsel betime katkısı konu alınmıştır. İlk bakışta Chagall, geleneksel Rus yaşamını ve Ortodoks ikonografisini modern anlamda yorumlamış bir sanatçıdır. Resimlerinde Hıristiyan ve Musevi dini sembollerini kullanmış ve geleneksel betimleri yeniden yorumlamıştır. Sanatının erken dönemlerinden 1985’teki ölümüne kadar resim, gravür, vitray, heykel, kabartma gibi birçok tekniği denemiş ve kullanmıştır.

Chagall resminde kanatlı figürler ve melek imgesi dini ve günlük yaşam arasındaki sahnelerde önemli bir yere sahiptir. Sanatçının Kutsal Kitap resimlerinden kilise ve sinagoglarda gerçekleştirdiği vitraylara kadar birçok eserinde melek figürü izlenebilmektedir. Kökenini efsanevi kanatlı varlıklardan mitolojik figürlere kadar geniş bir alanda bulabildiğimiz bu figürlerin tek tanrılı dinlerde varlığını sürdürmesi ortak kültürel bir bilince ait olduklarına işaret eder. Bu ortak kültürel imge Chagall’in sanatında yeni ve modern bir anlatımla ortaya çıkmıştır.               

Anahtar Kelimeler: Chagall, resim, vitray, betimleme, melek.

ABSTRACT

In this article the approach to the image of the angel and contribution to the pictorial representation on the artworks of Marc Chagall are adressed. In the art of Chagall traditional Russian life and the Orthodox iconography were interpreted in modern sense by the artist. Tradition of Christian and Jewish religious symbols and representations which were  used in the paintings are re-interpreted. From the early period of his art until his death in 1985 he tried different techniques such as painting, etching, stained glass, sculptures and reliefs.

The image of angel had an important place on Chagall’s paintings between the scenes about the religion and daily life. Like the stained glass works in various structures and the paintings of the bible, the figure of the angel can be seen in many works of the artist. The use angel as a figure in monotheistic religions has a mythological origin which indicates a collective cultural consciousness. This collective understanding emerged as a new style and expression in the art of Chagall.

Keywords: Chagall, painting, stained glass, depiction, angel.

References

  • Altuner, H. 2014. “Marc Chagall’ın ‘Ben ve Köy’ Adlı Eserinin Akademik Eleştiri Yöntemiyle İncelenmesi”, Ankara Üniversitesi Dil-Tarih ve Coğrafya Fakültesi Dergisi, 54 (2): 49-72.
  • Akkaya, T. 2014. Ortodoks İkonaları, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • And, M. 1998. Minyatürlerle Osmanlı – İslam Mitologyası, İstanbul: Akbank Yayınları.
  • Aydın, S. Y. 2010. “Ortaçağda Melekler ve Bizans Resim Sanatında Melek Biçimsel Yahya Peygamber İmgesi”, İslam ve Hıristiyan Sanatında Melekler, Peygamberler ve Azizler, ed. S. Y. Aydın, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 149-169,
  • Chagall, M. 2016. Hayatım, .çev. İ. Berkan, İstanbul: Jaguar Kitap.
  • Cömert, B. 2010. Mitoloji ve İkonografi, 3. Basım, Ankara: De Ki.
  • Eran-Levian, S. 2009. “Kutsal Kitap İllüstrasyonları”, Chagall: Yaşam ve Aşk / Baskı, Desen ve Resimler, haz. Z. Ögel, İstanbul: Suna ve İnan Kıraç Vakfı Yayınları.
  • Erdem, S. 1990. “Çift Başlı Kartal ve Anka Üzerine”, Sanat Tarihi Araştırmaları Dergisi, 8: 72-80.
  • Erhat, A. 1993. Mitoloji Sözlüğü, 5. Basım, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Harshaw, B. 2004. Marc Chagall and His Times: A Documentary Narrative, Stanford: Stanford University Press.
  • Koch, G. 2010. “Angels Through the Ages I: Angels in Christian Art from today back to the third century”, İslam ve Hıristiyan Sanatında Melekler, Peygamberler ve Azizler, ed. S. Y. Aydın, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 43-61.
  • Koch, H. 2010. “Angels Through the Ages II: Angels in Art and sources of the Near East”, İslam ve Hıristiyan Sanatında Melekler, Peygamberler ve Azizler, ed. S. Y. Aydın, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 63-74.
  • Kutsal Kitap (Tevrat, Zebur, İncil). 2014. İstanbul: Kitabı Mukaddes Şirketi.
  • Meyer, F. 1964. Marc Chagall, New York: Harry N. Abrams Inc.
  • Pehlivan, G. 2014. Tanrı’nın Kanatları: Bizans Kapadokyasında Hıristiyan İkonografisi, İstanbul: İmge Kitabevi.
  • Schapiro, M. 1978. Modern Art: 19th and 20th Centuries, London: Chatto&Windus.
  • Schneider, D. E. 1946. “A Psychoanalytic Approach to the Painting of Marc Chagall”, College Art Journal, 6(2): 115-124, http://www.jstor.org/stable/773293 (10.06.2016). Selezneva, E. L. 2007. Chagall Entre Ciel et Terre, Fransa: Fondation Pierre Gianadda.
  • Teshuva, J. B. 1998. Marc Chagall 1887-1985, New York: Taschen.
  • Tsakiridou, C. A. 2013. Icons in time, persons in eternity: Orthodox theology and the aesthetics of the Christian Image, Routledge: New York.
  • Yılmaz, S. 2011. Marc Chagall’ın Dinsel Konulu Vitrayları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi.
  • www.marcchagallart.net
  • http://www.bc.edu/bc_org/avp/cas/fnart/art/19th/stuck/stuck_angel.jpg
Year 2016, Issue: 6, 147 - 167, 30.07.2016

Abstract

References

  • Altuner, H. 2014. “Marc Chagall’ın ‘Ben ve Köy’ Adlı Eserinin Akademik Eleştiri Yöntemiyle İncelenmesi”, Ankara Üniversitesi Dil-Tarih ve Coğrafya Fakültesi Dergisi, 54 (2): 49-72.
  • Akkaya, T. 2014. Ortodoks İkonaları, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • And, M. 1998. Minyatürlerle Osmanlı – İslam Mitologyası, İstanbul: Akbank Yayınları.
  • Aydın, S. Y. 2010. “Ortaçağda Melekler ve Bizans Resim Sanatında Melek Biçimsel Yahya Peygamber İmgesi”, İslam ve Hıristiyan Sanatında Melekler, Peygamberler ve Azizler, ed. S. Y. Aydın, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 149-169,
  • Chagall, M. 2016. Hayatım, .çev. İ. Berkan, İstanbul: Jaguar Kitap.
  • Cömert, B. 2010. Mitoloji ve İkonografi, 3. Basım, Ankara: De Ki.
  • Eran-Levian, S. 2009. “Kutsal Kitap İllüstrasyonları”, Chagall: Yaşam ve Aşk / Baskı, Desen ve Resimler, haz. Z. Ögel, İstanbul: Suna ve İnan Kıraç Vakfı Yayınları.
  • Erdem, S. 1990. “Çift Başlı Kartal ve Anka Üzerine”, Sanat Tarihi Araştırmaları Dergisi, 8: 72-80.
  • Erhat, A. 1993. Mitoloji Sözlüğü, 5. Basım, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Harshaw, B. 2004. Marc Chagall and His Times: A Documentary Narrative, Stanford: Stanford University Press.
  • Koch, G. 2010. “Angels Through the Ages I: Angels in Christian Art from today back to the third century”, İslam ve Hıristiyan Sanatında Melekler, Peygamberler ve Azizler, ed. S. Y. Aydın, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 43-61.
  • Koch, H. 2010. “Angels Through the Ages II: Angels in Art and sources of the Near East”, İslam ve Hıristiyan Sanatında Melekler, Peygamberler ve Azizler, ed. S. Y. Aydın, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 63-74.
  • Kutsal Kitap (Tevrat, Zebur, İncil). 2014. İstanbul: Kitabı Mukaddes Şirketi.
  • Meyer, F. 1964. Marc Chagall, New York: Harry N. Abrams Inc.
  • Pehlivan, G. 2014. Tanrı’nın Kanatları: Bizans Kapadokyasında Hıristiyan İkonografisi, İstanbul: İmge Kitabevi.
  • Schapiro, M. 1978. Modern Art: 19th and 20th Centuries, London: Chatto&Windus.
  • Schneider, D. E. 1946. “A Psychoanalytic Approach to the Painting of Marc Chagall”, College Art Journal, 6(2): 115-124, http://www.jstor.org/stable/773293 (10.06.2016). Selezneva, E. L. 2007. Chagall Entre Ciel et Terre, Fransa: Fondation Pierre Gianadda.
  • Teshuva, J. B. 1998. Marc Chagall 1887-1985, New York: Taschen.
  • Tsakiridou, C. A. 2013. Icons in time, persons in eternity: Orthodox theology and the aesthetics of the Christian Image, Routledge: New York.
  • Yılmaz, S. 2011. Marc Chagall’ın Dinsel Konulu Vitrayları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi.
  • www.marcchagallart.net
  • http://www.bc.edu/bc_org/avp/cas/fnart/art/19th/stuck/stuck_angel.jpg
There are 22 citations in total.

Details

Journal Section MAKALELER/ARTICLES
Authors

Lale Yılmaz

Publication Date July 30, 2016
Submission Date July 30, 2016
Published in Issue Year 2016 Issue: 6

Cite

Chicago Yılmaz, Lale. “CHAGALL’IN SANATINDA MELEK İMGESİ (IMAGE OF THE ANGEL IN CHAGALL’S ART)”. Art - Sanat, no. 6 (July 2016): 147-67.