Çalışmanın
konusu Erken Bizans Dönemi Resimli Dini El Yazmalarından oluşmaktadır. Bu
çalışmanın amacı konuyla ilgili yapılmış araştırmalar ışığında söz konusu el
yazmalarının sınıflandırılması, konularının, üslup özelliklerinin, üretim
yerlerinin ve malzemelerinin belirlenmesi ve benzer özelliklerin tespit edildiği
el yazmalarıyla karşılaştırmalarının yapılmasıdır.
Müze ve kütüphanelerde
gerçekleştirilen çalışmada, Erken Bizans Dönemi Resimli Dini El Yazmaları
başlığı altında Quedlinburg Itala
(Ms. Theol. Lat. fol. 485 / LDAB 8476), Ashburnham
Pentateuch (Ashburnham Pentateuch MS nouv. acq. lat. 2334 / LDAB 8110), Rabbula İncili (Rabbula Gospels Cod.
Plut. I,56 / LDAB 115232), Paris Suriye
Kutsal Kitabı (The Syriac Bible of Paris Cod. syr. 341 / LDAB 115270), Aziz Augustus İncilleri (Cambridge, Corpus
Christi College 286 / LDAB 7481), British
Library Kanon Tabloları (London, British Library Add MS 5111 / LDAB 7151), Cotton Genesis (Lond.Cotton Otho B.IV /
LDAB 3242) incelenmiş, Erken Bizans Dönemi Purpura Kodeksler başlığı altında
ise Rossano İncilleri (Codex
Purpureus Rossanensis / LDAB 2990), Sinop
İncilleri (Codex Purpureus Sinopensis Paris, Suppl. Gr. 1226 / LDAB 2902) ve
Viyana Genesis (Vindob. Theol. gr. 31
/ LDAB 3078) el yazması ayrı olarak ele alınmıştır.
Yapılan
değerlendirmeler sonucunda Kutsal Kitap resimlemelerinin Ortodoks Bizans
inancında kendisine yer bulması; bunun da ötesinde, Viyana Genesis el yazması örneğinde olduğu gibi Yeni Ahit
konularına yer verilmeden sadece Eski Ahit sahnelerinin betimlenmiş olması,
henüz yeni kurumsallaşmakta olan bir inancın gelenekle kurduğu ilişki açısından
önemlidir. Helenizm kültürünün etkisini taşıyan Yahudi sanatının Eski Ahit
konularının Hristiyanlık temalarında kullanılmasına yol açması, coğrafi ve
tarihi anlamda farklı kültürlerin birbirine hangi biçimlerde eklemlendiğini
göstermesi açısından bilimsel veriler taşır.
Anadolu Üniversitesi BAP Komisyonu
1309E316
The subject of this study is the
Early Byzantine Period Illuminated Theological Manuscripts. The primary aim of
this study is to identify and classify
the themes of Early Byzantine Period illuminated theological
manuscripts, analyzing and comparing their styles accordingly, presenting the
production materials and determining their place of production. During the museum and library research the Quedlinburg Itala (Ms.
Theol. Lat. fol. 485 / LDAB 8476), Ashburnham Pentateuch (Ashburnham
Pentateuch MS nouv. acq. lat. 2334 / LDAB 8110), Rabbula Gospel (Rabbula Gospels Cod. Plut. I,56 / LDAB 115232), Paris Syrian Bible (The Syriac Bible of Paris Cod. syr. 341
/ LDAB 115270), St. Augustus Gospel (Cambridge,
Corpus Christi College 286 / LDAB 7481), British Library Cannon Tables
(London, British Library Add MS 5111 / LDAB 7151) and Cotton
Genesis (Lond.Cotton Otho B.IV / LDAB 3242) were analyzed at the outset under the title of
Early Byzantine Period Illuminated Theological Manuscripts. The Rossano Gospels (Codex
Purpureus Rossanensis / LDAB 2990), Sinope Gospel (Codex
Purpureus Sinopensis Paris, Suppl. Gr. 1226 / LDAB 2902) and Vienna
Genesis (Vindob. Theol. gr. 31 / LDAB 3078) were addressed separately under the title of
Early Byzantine Period Purpura Codices.
Analyses revealed that presence of
the biblical illuminations in Orthodox Byzantine, and even the depiction of the
Old Testament scenes without referring to the New Testament as in the Vienna Genesis manuscript samples, is of
high importance in terms of the relationship developed between a belief that
has just been institutionalized and tradition. The fact that Jewish art bearing
traces of Hellenistic culture caused the Old Testament plots to be used in
Christian themes contains some scientific data with regards to the fact that it
shows how geographically, and historically different cultures are articulated.
1309E316
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | MAKALELER/ARTICLES |
Authors | |
Project Number | 1309E316 |
Publication Date | July 31, 2019 |
Submission Date | February 13, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 12 |