Bu çalışmanın amacı Türkiye örneklemindeki öğrencilerin PISA sınavındaki başarılarını binary lojistik regresyon ile
modellemektir. Açıklayıcı değişken olarak bazı sosyo-kültürel özellikler kullanımış olup Bağımlı değişken iki kategorilidir
ve öğrenci puanının OECD ortalaması üzerinde olup olmamasını belirtmektedir. Veriler PISA-2009 Türkiye örneklemine
aittir. PISA 2009 Türkiye örneklemi, okul türlerine göre tabakalı rastgele yöntemle belirlenen toplam 170 okuldan 4996
öğrenciden oluşmaktadır. Katılımcıların “başarı” grubuna girme ihtimali üzerine cinsiyet, evde konuşulan dil, evde kitap
sayısı, bölge, ebeveyn eğitim düzeyi, bilgisayara yönelik tutum, okula yönelik tutum ve varlık indeksinin etkilerini saptamak
için lojistik regresyon analizi uygulanmıştır. Model istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Modelin açıklanabilen
değişkenliği %23.8 (Nagelkerke R2), doğru sınıflandırma oranı %67,9’dir. Analiz sonuçlarına göre kızların başarılı grupta
yer alması erkeklere göre 1,71 kat daha olasıdır. Evde konuştuğu dil Türkçe olan öğrencinin başarılı grupta yer alması
diğerlerine göre 1,65 kat daha olasıdır. Evde bulunan kitap sayısının görece yüksek olması, ebeveyn eğitim düzeyi,
bilgisayar tutumu ve varlık indeksi (WEALTH) başarılı grupta yer alma olasılığının yükselmesi ile ilişkili bulunmuştur. Okula
yönelik tutum anlamlı bulunamadı.
The aim of this study is to the model the achievements of students in the Turkey sample on the PISA exam with binary logistic
regression. Some socio-cultural variables were used as explanatory variables. The dependent variable is dichotomous and
indicates whether the student score is above the OECD average. The data were from PISA 2009. The PISA 2009 Turkey
sample consists of 4,996 students from 170 schools selected by stratified randomized sampling according to school types.
Logistic regression analysis was performed to ascertain the effects of gender, home language, number of books at home,
statistical region, parents’ education level, attitude toward computer, attitude toward school, and family wealth index on
the likelihood that participants belong to the “success” group. The model was statistically significant. The model explained
23.8% (Nagelkerke R2) of the variance in success and correctly classified 67.9% of cases. According to analysis, girls were
1.71 times more likely to exhibit success than boys. Students whose home language was Turkish were 1.65 times more likely
to exhibit success than students with other home languages. Increase in the number of books at home, parents’ educational
level, attitude toward computer, and family wealth (WEALTH) index were associated with an increase in the likelihood of
belonging to success group. Attitude toward school was not statistically significant.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 28 |