This article aims to take a look at general profile of journalists producing science technology and innovation news and identifying trends of journalism in this field by addressing journalists’ news production practice. In addition to these goals, another desirable target is to reveal newspapers’ views on science, technology and innovation journalism. Through quantitative and qualitative research, science, technology and innovation news sub-headings, (health, energy, information technology, environment, space, genetics, etc..), the language used in these news and the preferences of the journalists and the newspapers for which they work are going to be analyzed. The quality of news sources as a fundamental basis of news creation, the level of their relationship with reporters and the extent of conflicting views taking place on news are explored, as well. Working conditions of news reporters (wages, working time, working conditions, etc..) is one of the side issues of this study. Additionally, relationship of science, technology and innovation journalism with the public relations and advertising industry will be analyzed.
Furthermore, we will try to define features required to create an ideal science ,technology and innovation news. This article is based on the analysis of data from questionnaires conducted with 75 journalists working on this issue around Ankara, Istanbul, Izmir and in-depth interviews conducted with 22 of them.
Science communication science public relations and advertising science journalists
Bu makale, Türkiye’de bilim teknoloji ve yenilik haberleriyle ilgili üretim yapan gazetecilerin genel bir profilini sunmayı ve bu gazetecilerin haber yapma pratiklerini ele alarak bu konudaki haberciliğin eğilimlerini saptamayı hedeflemektedir. Gazetelerin bilim teknoloji ve yenilik haberciliğine bakışı da bu hedeflerin yanında ortaya konması arzu edilen bir başka husustur. Nicel ve nitel bir araştırma yoluyla; bilim teknoloji ve yenilik haberlerine konu olan alt başlıklar, (sağlık, enerji, bilişim, çevre, uzay, genetik vs.) bu haberlerde kullanılan dil, haberi kaleme alan gazetecilerin ve bağlı bulundukları gazetelerin tercihleri analiz edilmektedir. Ayrıca haberlerin oluşturulmasında temel bir dayanak olan kaynakların niteliği ve muhabirle ilişki düzeyi, haberlerde birbirine karşıt görüşlerin verilme düzeyi de bu çalışma kapsamında keşfedilmeye çalışılmaktadır. Bilim teknoloji ve yenilik haberlerini yapan muhabirlerin çalışma koşulları da (ücret, mesai, çalışma koşulları vs.) çalışmanın kapsamında irdelenen yan konulardan birini oluşturmaktadır. Bunun yanı sıra bilim teknoloji ve yenilik haberciliğinin halkla ilişkiler ve reklam endüstrisiyle bağlantı noktaları da analiz edilmektedir. İlaveten, bilim teknoloji ve yenilik haberlerinin en iyi biçimde yapılandırılması için taşıması gereken özellikler de tanımlanmaya çalışılmaktadır. Bu makale Ankara, İstanbul, İzmir ve civarında bu konuyla ilgili görev yapan 75 gazeteciye uygulanan anket ve içlerinden 22 tanesine uygulanan derinlemesine mülakattan edinilen verilerin analizine dayanmaktadır.
Bilim iletişimi bilim halkla ilişkileri ve reklam bilim muhabirleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 45 - İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi |