Kur’ân’ın
yaklaşık üçte biri tabiî ve tarihî hadiselerden bahsetmektedir. Ashâbu’l-Fîl
hadisesi de bu türdendir. Bu olaydan bahseden pasajlara bakıldığında, Kur’ân’ın
söz diziminin (mantûk ve melfûzunun) Allah merkezli bir dil dizgesine sahip
olduğu görülür. O bakımdan onun bu hâkimiyet ifade eden dil dizgesinin
etkisinde kalarak, Kur’ân’ı teosentrik, lâhûtî bir yoruma tabi tutanlar,
Kur’ân’da hikâye edilen bu tarihî olayı, Tanrı’nın tarihe olağanüstü, mucizevî
bir müdahalesi olarak ele almışlardır. Bununla beraber Kur’ân’ı nâsûtî, tarihî
ve vakiî okumaya tabi tutanlar da bu tür olayların fevkalâde, harikulâde
hadiseler değil tabiî, alelâde (ma’hûd ve me’lûf) olaylar olduğunu ileri
sürmüşlerdir. İşte lâhûtî okuma biçiminin ileri sürdüğü gibi bu hadise,
gerçekten Tanrı’nın, yer yer tarihî ve toplumsal olaylara mucizevî, olağanüstü
bir şekilde müdahalesinin mukadder bir sonucu mu yoksa tabiî yorum
metodolojisinin öncelediği gibi tabiî, tarihî ve toplumsal koşulların alelâde
bir iktizası mı olduğu hipotezi bu çalışmada irdelenmeye çalışılmıştır. Kadim
literatürden veriler elde etme, bu verilerin analizlerini yaparak bir senteze
varma şeklinde takip edilen yöntem neticesinde, Fil hadisesi teosentrik, lâhûtî
okuma metodolojisinde ileri sürüldüğü gibi mucizevî, harikulâdevî bir olay
değil, nâsûtî, tarihî okumada görüldüğü gibi tabiî, alelâde bir hadise olduğu
sonucuna varılmıştır.
Ashâbu’l-Fîl Lâhûtî (Teosentrik) Okuma Nâsûtî (Tarihî Vakıî) Okuma
Approximately
one-third of the Quran mentions natural and historical events. The event of
Ashab al-Fil is an example. When passages mentioning this event are considered,
the word order of the Quran (logic and words) has a language system that is
Allah-centered. In this context, those who interpret it in a theocentric and
divine manner, influenced by its linguistic system that shows sovereignty, have
considered this historical event as an extraordinary and miraculous
intervention of God in history. On the other hand, those who interpret the
Quran in a humane, historical, and eventful manner claim that such events were
not extraordinary and miraculous, but natural and ordinary (known and
widespread). This study aims to investigate the hypothesis of whether this
event is an extraordinary, miraculous, and fateful intervention of God in
historical and social life, as claimed by the divine interpretation, or whether
it is an ordinary requirement of natural, historical, and social conditions, as
claimed by natural interpretation methodology. As a result of the study method,
in the form of collecting data from ancient scriptures and analyzing them to
reach a synthesis, it was concluded that the event of the Ashab al-Fil is not a
miraculous and extraordinary event, as claimed in divine interpretation
methodology, but is a humane and natural event, as observed in historical
interpretation.
Ashab al-Fil Divine (Theocentric) Interpretation Humane (Historical Eventful) Interpretation
Konular | Din Araştırmaları |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 36 |