Objective: This study aims to investigate the changes in professional values through a structured training program and standardized patient practices. Method: The study was conducted with 346 3rd year medical students during the 2016-2017 academic year. Attitudes towards professionalism were assessed by using the “Professionalism” scale developed by The Penn State College of Medicine. The scale was applied to all of the students before the training (pretest) and after the training was completed (post-test). Results: The mean scores of the pre-test and post-test, respectively, were 17.5±1.8-18.1±1.9 for accountability; 16.34±2.117.0±1.6 for enrichment; 12.5±1.3-13.0±2.1 for equity; 19.6±1.720.7±1.5 for honor and integrity; 8.4±1.2-13.5±2.1 for altruism; 11.9±1.2-13.4±1.1 for duty; and 5.51±0.6-5.92±0.9 for respect (p<0.05). When the mean scores of the students were compared based on gender, the scores of the female students were found to be higher than those of the male students in all sub dimensions (p<0.05). Conclusion: Professional values are important concepts which are complex, difficult-to-measure and affected by multiple factors. An increase was observed in the professionalism scores of the students after the standard patient education practice. This increase was found to be significantly higher among the female students than among the male students.
Amaç: Bu çalışmada yapılandırılmış bir eğitim programı ve standardize hasta uygulamaları ile profesyonellik değerlerinin değişiminin izlenmesi hedeflenmiştir. Yöntem: Çalışma 2016-2017 eğitim döneminde eğitim alan 346 üçüncü sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Profesyonelliğe ilişkin tutumlar, Pensilvanya Eyalet Üniversitesi Tıp Fakültesi tarafından geliştirilen “profesyonellik” ölçeği kullanılarak değerlendirilmiştir. Ölçek formu öğrencilerin tümüne eğitim öncesi (ön test) ve eğitimlerin bitmesinden sonra (son test) uygulanmıştır. Bulgular: Standardize hasta uygulaması sonrası, öğrencilerin profesyonellik tutum ölçeği ortalama puanları; eğitim öncesi ve sonrasında sırasıyla hesap sorulabilirlik için 17,5±1,8-18,1±1,9; zenginleştirme için 16,4±2,1-17,0±1,6; hakkaniyet için 12,5±1,313,0±2,1, onur ve şeref için 19,64±1,7-20,7±1,5, özgecilik için 8,4±1,2-13,5±2,1 ödev için 11,9±1,2-13,4±1,1 ve saygı için 5,51±0,6-5,9±0,9 olarak bulunmuştur (p<0,05). Öğrencilerin ortalama puanları cinsiyete göre karşılaştırıldığında tüm alt boyutlarda, kadın öğrencilerin puanları erkek öğrencilere göre yüksek bulunmuştur (p<0,05). Sonuç: Profesyonel değerler birden çok değişkenden etkilenen, karmaşık, ölçülmesi zor bir yetkinlik alanıdır. Standart hasta ile eğitimden sonra öğrencilerin profesyonellik ölçek puanlarında bir artış görülmüştür. Bu artış kadın öğrencilerde erkek öğrencilere göre istatistiksel olarak anlamlı derecede daha yüksektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | ARAŞTIRMA |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 7 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 82 Sayı: 4 |
Contact information and address
Addressi: İ.Ü. İstanbul Tıp Fakültesi Dekanlığı, Turgut Özal Cad. 34093 Çapa, Fatih, İstanbul, TÜRKİYE
Email: itfdergisi@istanbul.edu.tr
Phone: +90 212 414 21 61