Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRSEL SANAT ETKİNLİKLERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 21, 71 - 85, 30.06.2020
https://doi.org/10.16950/iujad.676880

Öz

Okul öncesi eğitiminin amaç ve görevleri arasında, çocukların bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden gelişimlerini sağlamak yer almaktadır. Okul öncesi dönemde çocuğun çok yönlü gelişmesinde önemli katkıları olan uygulamalardan biri de sanat etkinlikleridir. Okul öncesinde sanat etkinlikleri çocukların kendilerini ifade edebilecekleri, dünyayı kavrayabilecekleri, ruhsal gereksinimlerini karşılayabilecekleri, kendilerini keşfedebilecekleri verimli ortamlar yaratmaktadır. Bu ortamların hazırlanmasında okul öncesi öğretmenlerinin rolü de büyüktür. Öğretmenlerin bilinçli, planlı ve programlı bir şekilde hareket etmesi önem taşımaktadır.
Bu araştırmada öncelikle okul öncesi sanat eğitimini önemine değinilmiş ve okul öncesi öğretmenlerinin görsel sanat etkinliklerine yönelik görüşlerinin neler olduğu belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışma nitel araştırma tekniklerine bağlı kalınarak yürütülmüştür.
Araştırmaya 2019-2020 eğitim öğretim yılı içinde Malatya merkezde görev yapan 23 okul öncesi öğretmeni katılmıştır. Öğretmenlerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler nitel veri analizi ile yorumlanmıştır.
Araştırma verilerine göre; öğretmenlerin çoğunun lisans eğitimleri boyunca sanat eğitimi dersleri aldıkları fakat bu dersleri yeterli bulmadıkları; okul öncesi dönemde sanatsal etkinlikleri önemli bulup derslerinde sanat çalışmalarına sıklıkla yer verdikleri, çoğunun derslerde hazır boyama kitaplarını kullanmadıklarını belirtmesine rağmen sanat etkinlikleri olarak en fazla kesme-yapıştırma (kolaj) çalışmalarına ya da fotokopi veya teksir sayfalarını boyama etkinliklerine yer verdikleri; konu veya malzeme kısıtlaması olmadan çocukların serbest olarak yaptıkları resim çalışmalarının en yaratıcı çalışmalar olduğunu düşündükleri ve sanat çalışmalarında gösterip-yaptırma yöntemini sıklıkla kullandıkları görülmüştür.
Sonuç olarak, okul öncesi dönemde görsel sanat etkinliklerinde çocukların kendilerini ifade etmelerine, çevrelerini keşfetmelerine fırsat verilmesi, estetik duyu ve yaratıcılığın geliştirilmesi için ortam hazırlanması, kullanılan yöntem ve tekniklerin çeşitlendirilerek öğrencilere konu, malzeme ve süreç yönünden tercih yapabilmesine imkan tanınması gerektiği anlaşılmıştır.

Kaynakça

  • Artut, Kazım, (2013), Sanat Eğitimi, Kuramları Ve Yöntemleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Artut, Kazım, (2017), Okul Öncesinde Resim Eğitimi, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ayaydın, Abdullah, (2010), Okul Öncesi Dönemde Görsel Sanatlar Eğitiminin Bireye Kazandırdığı Değerler, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, Cil-Sayı:2-1. , S:187-200.
  • Cengiz, K.Ceren, (2001), 5-6 Yaş Grubu Okul Öncesi Kurumsallaşmış Çocuklarda Hazır Materyallerden Bakarak Çizme Ve Spontane Çizme Uygulamalarının Çizgi Becerileri Gelişimi Açısından Karşılaştırılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Çepni,Salih, (2010), Araştırma Ve Proje Çalışmalarına Giriş, Trabzon: Tused
  • Dilmaç, Oğuz, (2018), Çocuk Sanatının Tarihi, Ankara: Pegem Akademi.
  • Fox,Jill Englebright. Schırrmacher, Robert, (2018) Bütüncül Erken Çocukluk Sanat Programı, Çocuklarda Sanat Ve Yaratıcılığın Gelişimi, (İ.Ulutaş. Çev.), (N.Aral, G. Duman, Çev.Edt.) Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Fox,Jill Englebright. Schırrmacher, Robert, (2018), Çocuk Merkezli Sanata Karşı Öğretmen Merkezli Projeler, Çocuklarda Sanat Ve Yaratıcılığın Gelişimi, (G.Duman, Çev.) (N.Aral, G. Duman, Çev.Edt.) Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Karaca,Gülçin,(2011), 5-8 Yaş Aralığındaki Çocuklarda Stereotip (Klişe Resim) Kullanımı, Mehmetakif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,Sayı:4,S:86-83. Kırışoğlu, Olcay Tekin, (2005), Sanatta Eğitim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kırışoğlu, Olcay. Tekin, (2014), Sanat Bir Serüven, Ankara: Pegem Akademi.
  • Ulutaş,İlkay, Ersoy Özlem, Okul Öncesi Dönemde Sanat Eğitimi, Kastamonu Eğitim Dergisi, Mart 2004, Cilt 12, No:1
  • Ulutaş İlkay, Demiriz, Serap, (2015). “Okul Öncesinde Görsel Sanat Eğitiminin Önemi Ve Görsel Sanat Eğitimi Programı Özellikleri”,Edt:İlkay Ulutaş, Ankara: Hedef Yayıncılık.
  • Yavuzer, Haluk, (2017), Resimleriyle Çocuk, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yeşilyaprak, Binnur, (2002), Gelişim Ve Öğrenme Psikolojisi, Ankara: Pegem Yayıncılık . Yıldırım, Ali, Şimşek, Hasan, (2005), Soyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Görsel ve Plastik Sanatlar / Visual and Plastic Arts
Yazarlar

Derya Şahin 0000-0002-6814-898X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 18 Ocak 2020
Kabul Tarihi 6 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Şahin, D. (2020). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRSEL SANAT ETKİNLİKLERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. İnönü Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi, 10(21), 71-85. https://doi.org/10.16950/iujad.676880