Müzikte modern dönemde on iki ton sistemini keşfeden Schönberg ve öğrencisi Webern, bu sistemi günümüze ulaştırmayı başarmıştır. Berlioz, Strauss ve Wagner gibi besteciler ise dönemlerinin ötesine geçmeye çalışmışlardır. Bu durum, modern dönemin geç romantik bestecilerle mi yoksa ilk modern bestecilerle mi başladığı sorusunu gündeme getirmektedir. Benzer şekilde, günümüz müziğinin modern mi yoksa postmodern mi olduğu da hâlâ tartışılmaktadır. Müzikal dönemlerin ayrımı, bestecilerin benimsedikleri akımlar, kullandıkları teknikler ve etkilendikleri bestecilere göre belirlenmektedir. Bu bağlamda Ernst Krenek, geç romantik ve modern dönemin on iki ton sistemi bestecileri arasında kendi tarzını bulmuş bir isim olarak çalışmanın odak noktasıdır. Krenek’in 1938'de bestelediği on iki ton sistemine dayalı on iki eserinden random yöntemiyle "Op. 83 No.3 Walking on a Stormy Day" adlı piyano eseri seçilmiş ve analiz edilmiştir. İçerik analizi yöntemi ile eser içerisinde kullanılan dizi keşfedilmiş, “prime” dizisi üzerinden matris tablosu oluşturulmuş ve eser içerisindeki seslerin düzeni tespit edilmiştir. Uygulanan analiz sonucunda bestecinin kullandığı on iki sesi kendi içinde kesişen seslerle birlikte beşerli gruplar halinde kullandığı, kontrpuan ve kanon tekniğinden yararlandığı ve eserin üç bölmeli sonat allegrosu formunda bestelendiği tespit edilmiştir. Krenek, bu eseriyle 20. yüzyılın müzikal dönüşümünü net bir şekilde ortaya koymaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klasik Batı Müziğinde Yorumculuk |
Bölüm | Müzik ve Sahne Sanatları / Music and Performing Arts |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 6 Ocak 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 17 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 1 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 30 |