Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ernst Krenek’in “Twelve Short Pieces for Piano Op. 83 No.3 Walking on a Stormy Day” Eserine Yönelik Bir Analiz

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 30, 96 - 107

Öz

Müzikte modern dönemde on iki ton sistemini keşfeden Schönberg ve öğrencisi Webern, bu sistemi günümüze ulaştırmayı başarmıştır. Berlioz, Strauss ve Wagner gibi besteciler ise dönemlerinin ötesine geçmeye çalışmışlardır. Bu durum, modern dönemin geç romantik bestecilerle mi yoksa ilk modern bestecilerle mi başladığı sorusunu gündeme getirmektedir. Benzer şekilde, günümüz müziğinin modern mi yoksa postmodern mi olduğu da hâlâ tartışılmaktadır. Müzikal dönemlerin ayrımı, bestecilerin benimsedikleri akımlar, kullandıkları teknikler ve etkilendikleri bestecilere göre belirlenmektedir. Bu bağlamda Ernst Krenek, geç romantik ve modern dönemin on iki ton sistemi bestecileri arasında kendi tarzını bulmuş bir isim olarak çalışmanın odak noktasıdır. Krenek’in 1938'de bestelediği on iki ton sistemine dayalı on iki eserinden random yöntemiyle "Op. 83 No.3 Walking on a Stormy Day" adlı piyano eseri seçilmiş ve analiz edilmiştir. İçerik analizi yöntemi ile eser içerisinde kullanılan dizi keşfedilmiş, “prime” dizisi üzerinden matris tablosu oluşturulmuş ve eser içerisindeki seslerin düzeni tespit edilmiştir. Uygulanan analiz sonucunda bestecinin kullandığı on iki sesi kendi içinde kesişen seslerle birlikte beşerli gruplar halinde kullandığı, kontrpuan ve kanon tekniğinden yararlandığı ve eserin üç bölmeli sonat allegrosu formunda bestelendiği tespit edilmiştir. Krenek, bu eseriyle 20. yüzyılın müzikal dönüşümünü net bir şekilde ortaya koymaktadır.

Kaynakça

  • Bouwman, F. (2001). Editing Mahler 10: Unfinished business. The Musical Times, 142(1877), 43-51.
  • Duffie, B. (2012). Composer Ernst Krenek: A conversation with Bruce Duffie. Yale University.
  • Drexel, K. (2017). American jazz in Ernst Krenek's opera Jonny spielt auf. In The Americanization/Westernization of Austria (pp. 102-111). Routledge.
  • Glasow, G. (1990). Ernst Krenek: A bio-bibliography. Journal of the American Musicological Society, 47(2), 377-379.
  • Houser, J. (1977). The evolution of Ernst Krenek's twelve-tone technique. UR Research, The University of Rochester.
  • Krenek, E. (1964). A composer’s influences. Perspectives of New Music, 3(1), 36-41.
  • Nielsen, N. (2013). Ernst Krenek’s “Problem of Freedom” in Jonny spielt auf. Twentieth-Century Music, 10(1), 25-27. https://doi.org/10.1017/S1478572212000400
  • Olgun, C. K. (2008). Nitel araştırmalarda içerik analizi tekniği. Sosyoloji Notları, (66). Ankara Üniversitesi.
  • Ramos, A. (2018). Ernst Křenek’s Second Piano Sonata: The embodiment of his stabilization period. CU Scholar, University of Colorado.
  • Rickards, G. (1993). Krenek: Jonny spielt auf. Cambridge Opera Journal, New Series, No. 187, 55-57. Cambridge University Press.
  • Spieth, D., Hall, D., Berkeley, K., & Kamath, L. (2022). Music of the Romantic era. Louis Pressbooks.
  • Stewart, J. L. (1991). Ernst Krenek: The man and his music. University of California Press.
  • Tregear, P. (2014). Ernst Krenek at the piano: An introduction. BR Klassik, Bayerischer Rundfunk.
  • Tregear, P. (2013). Ernst Krenek and the politics of musical style. Scarecrow Press.
  • Tykhyy, S. (1999). Hauptmerkmale der Tonsprache in Ernst Křeneks Opern der 20er Jahre am Beispiel der Oper Der Diktator. Publikationsserver, Leipzig Universität.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klasik Batı Müziğinde Yorumculuk
Bölüm Müzik ve Sahne Sanatları / Music and Performing Arts
Yazarlar

Mehmet Güneş Açıkgöz

Erken Görünüm Tarihi 6 Ocak 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 17 Eylül 2024
Kabul Tarihi 1 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Açıkgöz, M. G. (2025). Ernst Krenek’in “Twelve Short Pieces for Piano Op. 83 No.3 Walking on a Stormy Day” Eserine Yönelik Bir Analiz. İnönü Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi, 14(30), 96-107.