Bu makalenin ana amacı, müzik kültürleri incelemelerinde “öteki” kavramının bağlamını ve kullanımını,
sosyolojik ve antropolojik yaklaşımlar çerçevesinde irdelemektir. Müzikle ilintili çalışmaların, sosyoloji ve
antropolojinin çalışma alanları içinde görece daha az yer kapladığı göz önüne alındığında, müziğin üretimi,
temsili ve tüketimi üzerine mevcut analizlerin, belirgin biçimde kültür ve kimlik temaları etrafında şekillendiği
dikkat çekmektedir. Buradan hareketle bu makalede, erken dönem etnomüzikolojik çalışmalarda, önceden
tahayyül edilen bir uzaktaki öteki dikkat çekerken, postkolonyal dönem müzik antropolojisinde, yanyana
ötekilerin tasavvur edildiği ileri sürülmektedir. Öte yandan, daha ziyade makro yaklaşıma sahip müzik sosyolojisi,
esasen sanayileşmiş, kentleşmiş ve modern toplumlardaki müzik kültürlerine ilgi duymaktadır. Bu sebeple,
özellikle altkültür müzikleri ve popüler müzik çalışmalarında açığa çıkan kimlik ve kültür örüntüleri bağlamında,
kültür endüstrilerinin etkilerini hesaba katıp, öteki kavramının ötesine geçerek herkesin eşzamanlı ötekiliğini
düşündürür. Bu çalışma, içinde bulunduğumuz post-endüstriyel çağın bulanık sınırlarına uygun olarak, hem
müzik sosyolojisi hem müzik antropolojisi perspektifinden öteki üzerine kavramsallaştırma çabalarının, giderek
genişleyen disiplinlerarası bir kesişim kümesinde yer aldığını ortaya koymaktadır.
Müzik kültürleri Öteki Kimlik Müzik sosyolojisi Müzik antropolojisi
The main objective of this paper is to utilize sociological and anthropological approaches to examine the contexts
of the notion of “the other” in studies on music cultures. Given the fact that music-related studies represent
a relatively small portion of the essential framework of both sociology and anthropology, analyses of
the production, the representation and the consumption of music lay weight on culture and identity related
issues. In this respect, this paper suggests that earlier ethnomusicological studies premeditate a far away other
whereas the postcolonial anthropology of music envisions a collateral other. On the other hand, the sociology
of music, with its macro approach, is primarily interested in the music cultures within industrial, urban, and
modern societies. Therefore, by taking into account the impact of culture industries, it conceives of a bilateral
other particularly with regard to subcultural music and popular music studies. In accordance with the blurred
boundaries of our post-industrial era, this article asserts an expanding intersection set for the conceptualization
of “the other” within both the sociology and the anthropology of music.
Music cultures The other Identity Sociology of music Anthropology of music
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 38 Sayı: 1 |