Özet
Bu çalışmanın amacı, Avrupa’da gelirler lideri spor kulüpleri (Real Madrid, Barcelona, Manchester United) ile Türkiye Süper Liginde şampiyonluk başarısına erişebilmiş ve en yüksek sportif gelir seviyesine ulaşmış spor kulüplerinin (Fenerbahçe, Galatasaray, Beşiktaş) ağ ortamında pazarlama faaliyetleri açısından internet kullanım düzeylerini belirlemektir.
Bu çalışmada veri toplanma yöntemi olarak nitel araştırma tekniklerinden tarama ve inceleme modelinden yararlanılmıştır. Spor kulüplerinin internet sayfalarından tarama ve inceleme yapılarak elde edilmiş olan nitel veriler “Analitik Hiyerarşi Yöntemi” (AHY) ile değerlendirilmiştir. Bu çalışma: yan ürün, bilet, sponsorlar, taraftar, haberler, genel bilgi, dil seçeneği, maç yayını ve kullanım kolaylığı başlıklı dokuz ölçüt çerçevesinde incelenmiştir.
Ölçütlerin ikili karşılaştırılmaları sonucunda: biletlerin satış bilgilerinin verilmesi ve çevrimiçi (online) satışının yapılması ilk sırada yer almış ve ölçütlerin en önemli kriteri olarak görülmüştür. Bilet ölçütünü: FC Barcelona spor kulübünün daha başarılı kullandığı sonucuna ulaşılmıştır. Belirlenen dokuz ölçüt çerçevesinde ise diğer birçok ölçütte olduğu gibi yine en başarılı spor kulübü Manchester United olmuştur. Avrupa gelir lideri spor kulüplerinin üstünlükleri Türkiye’de şampiyonluk başarısına ulaşmış spor kulüplerine karşı, internet ortamında üstünlüklerinin devam ettiği bu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Sözcükler: Spor Endüstrisi, Spor Pazarlaması, İnternet’te Ticaret, Futbol, Analitik Hiyerarşi Yöntemi
Abstract
The purpose of this study is to determine the levels of using internet in terms of marketing activities on network of sport clubs that are revenue leaders in Europe (Real Madrid, Barcelona, Manchester United) and of sport clubs that have got the success of championship in Turkish Super League and reached the highest sportive revenue level (Fenerbahçe, Galatasaray, Beşiktaş). Survey and investigation model among the qualitative techniques have been used in this study. Qualitative data acquired by survey and investigation of the internet pages of the sport clubs have been evaluated through “Analytic Hierarchic Method” (AHM). This study has been investigated within the framework of nine criteria with the titles of by product, ticket, sponsors, fans, news, general information, language option, match broadcast, ease of use.
As a result of the bilateral comparison of the criteria, giving sale information of the ticket sandonlineselling tookplace in the first rank and wasseen as the most important criterion of the criteria. It has been reached that FC Barcelona sport clubuses the ticket criteria more successfully. Within the framework of nine criteria, Manchester United again became the most successful sport club as in many other criteria. It has been made out that superiority of the European revenue leader sport clubs continues in internet media against the sport clubs that reached to championship success in Turkey.
KeyWords: Sport Industry, Sport Marketing, Commercial on Internet, Football, Analytic Hierarchic Method.
Sport Industry Sport Marketing Commercial on Internet Football Analytic Hierarchic Method
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Eylül 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 1 |