KURUMSALLAŞMAYA ETKİ EDEN FAKTÖRLER: İSTANBUL İOSB'DEKİ AİLE İŞLETMELERİNDEKİ BİR UYGULAMA
Yıl 2019,
Cilt: 3 Sayı: 1, 20 - 40, 28.06.2019
Vildan Gençoğlu Çeçen
,
Salih Güney
Öz
Bu çalışmanın amacı, aile
işletmelerinde çalışan kişilerin şirket fonksiyonları, örgüt kültürü, örgüt
çevre etkileşimi düzeylerine ilişkin kurumsallaşması üzerine etkilerinin
incelemesidir. Bu amaçla, işletmelerin kurumsallaşma düzeyine ilişkin
bulguların elde edilmesinde, Roger C. Alled ve Russel S. Allred tarafından
geliştirilen ölçekten yararlanılmıştır. Araştırma için birbirinden farklı
toplam 112 aile firmasında çalışan kişiler ile anket yapılmıştır. Bunlardan 16
kişi birden fazla soruya cevap vermediklerinden değerlendirme dışında
tutulmuştur. Kalan 96 kişi ile araştırma gerçekleştirilmiştir.
Kaynakça
- Acar, S. (2014). “Kurumsallaşmada Stratejik Yönetimin Rolü: Burdur İlindeki Aile İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Burdur
- Adak, S. (2017). “Türkiye’de Faaliyet Gösteren Aile Şirketlerinin Kurumsallaşma Düzeylerinin Dış Ticaret Açığı Üzerine Etkisi”, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Yönetimi Anabilim Dalı, İşletme Yönetimi Bilim Dalı, İstanbul
- Ak, G.B. (2010) “Aile İşletmelerinde Kurumsallaşmanın İşletme Başarısına Etkisi: Aydın İlinde Faaliyet Gösteren Aile İşletmeleri Örneği”, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın
- Atabay, İ. (2005). “İhracatçı İşletmeler ve İhracatçı Olmayan İşletmeler Arasındaki Farklılıklar ve İhracat Performansının Analizi: Zeytinyağı Sektöründe Bir İnceleme”, (Yayınlanmamış Doktora Lisans Tezi), Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Gebze
- Aydıner, T. (2008). “Aile İşletmelerinde İkinci Kuşağın Örgütsel Bağlılık Anlayışının İncelenmesi: İzmir Ticaret Odası’na Bağlı Aile İşletmelerinde Bir Uygulama”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Kocaeli
- Bakırcı, A. (2007). “Globalleşme Sürecinde Aile Şirketlerinin Kurumsallaşması”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı, Ankara
- Birgül, B. (2016). “Aile İşletmelerinde Aile Üyesi Olmayan Çalışanların İş Tatmininin Örgütsel Bağlılığa Etkisi”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı, Bursa
- Çakıcı, A., Özer, B.Ş. (2008). “Mersin’deki KOBİ Sahip ve Yöneticilerinin Gözüyle Kurumsallaşma Tanımı ve Kurumsallaşmanın Darboğazları”, Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F Yönetim ve Ekonomi Dergisi, Sayı:1
- Çetin, C., Tikici, M., Akdemir, B., Ünal, H. (2008). “İş Doyumu ile Tükenmişlik Sendromu İlişkisinin Aile İşletmelerindeki Görünümüne İlişkin Bir Araştırma”, 3. Aile İşletmeleri Kongresi, Editör: Tamer Koçel, İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, İstanbul
- Dinçay, İ.H. (2016). “Aile Şirketlerinin Kurumsallaşma Süreci ve İnsan Kaynakları Yönetimine Dair Bir Alan Araştırması: Yurtbay Seramik A.Ş. Örneği”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, EskişehirFındıkçı, İ. (2017). Aile Şirketleri, Alfa Yayıncılık, İstanbul.
- Günay, A. (2014). “Aile İşletmelerinde Kurumsallaşma: Isparta İş Adamı Dernekleri Üyeleri Üzerine Bir Araştırma”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Isparta
- Karavardar, G. (2011). “Aile İşletmelerinde Kurumsallaşma, Yetki Devri ve Belirsizliğe Tolerans” Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:1
- Koyuncu, H. (2015) “Aile Şirketlerinde Kurumsallaşma Süreci ve Yönetimi: Konya İlinde Bir Araştırma”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), KTO Karatay Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Konya
- Sarıtaş, A., Gürsoy, S., Sarı, S. (2016). “Uluslararası Pazarlama Faaliyetlerinde Aile Şirketlerinde Kurumsallaşmanın Etkisi”, Bitlis Eren Üniversitesi Soysal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:1
- Sönmez, Y. (2017). Aile Şirketlerinde Kazananlar Kaybedenler, AZ Yayıncılık, İstanbul
- Tetik, N. ve Uluyol, O. (2005). Aile İşletmelerinin Yapısal Sorunları, Atlas Yayınevi, Ankara
- Tosun, S. (2013). “Aile İşletmelerinde Kurumsallaşma ve Kurumsallaşmanın Sürdürülebilirliğe Etkisi: Antalya İli Yörükoğlu Aile İşletmesi Örneği”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Yönetim Bilimi ve Organizasyonu, Isparta
- Türkoğlu N., Çizel, B. (2016). “Kurumsallaşma ve Rekabet Gücü İlişkisi Üzerine Ampirik Bir Çalışma”, Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:2
- Yazgan, S. (2010). “Marka, Markalaşma Süreci ve Aile Şirketlerinin Markalaşmaya Bakış Açısı)”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı, Araştırma Yöntemleri Bilim Dalı, Konya
- Yelkikalan N., Aydın, E. (2010). “Aile İşletmelerinin Yaşamlarını Sürdürebilmesinde Sonraki Kuşakların Duygusal Sahiplik Algılamasının Rolü ve Önemi”, Yönetim Bilimleri Dergisi, Sayı:2
- Yenigün, T. (2008). “Kurumsal Yönetim ve İşletme İçi Denetim”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Muhasebe Programı, İzmir