Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Nizamiye Medreseleri ve Eğitim Geleneği

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 14, 49 - 66, 30.06.2019

Öz

Bu çalışmanın amacı; Nizamülmülk’ün önderliğinde kurulan Nizamiye Medreselerinin kuruluş amaçlarını, nasıl kurulduğunu, çalışmalarını, sonraki döneme olan etkilerini ve İslam kültüründe nasıl bir eğitim ekolü oluşturduklarını incelemektir. Türklerin, İslamiyet’i kabul etmeye başlaması tarih içerisinde yeni bir döneminde başlamasına sebep olmuştur. Yeni kurulmaya başlanan Türk İslam Devletleri, eski Türk geleneklerini devam ettirmekle beraber yerleşik yaşama geçmiş ve daha önce Türk tarihinde görülmeyen yeni kurumlar kurmuşlardır. Karahanlılar Dönemi’nde İslamiyet’in Türkler arasında yayılmasıyla birlikte ilk medreselerin açılması gerçekleşmiş, Gazneliler Dönemi’nde ise bu medreselere ilaveten yeni medreseler inşa edilmiştir. Büyük Selçuklu Devleti’nin kurulmasıyla birlikte Türkler İslam dünyasının siyasal, sosyal, kültürel ve eğitim alanlarında liderliğini üstlenmeye başlamışlardır. Büyük Selçuklu Devletine bu vizyonu kazandıran önemli etkenlerden bir tanesi siyasal olarak güçlü olması iken diğeri ise oluşturduğu eğitim vizyonu ve bu vizyona uygun olarak kurdukları Nizamiye Medreseleridir. Çünkü bu eğitim kurumları kendilerinden sonra İslam dünyasının eğitim sistemini derinden etkilemiş, dünya eğitim sistemine kökleşmiş uygulamaları miras bırakmıştır.

Kaynakça

  • AKYÜZ, Y, (2012), Türk Eğitim Tarihi M.Ö. 1000- M.S. 2012, (23. Baskı). Ankara: Pegem
  • A. ÇELEBİ, A. (1976), İslam da Eğitim Öğretim Tarihi, (Çev. Ali Yardım) İstanbul: Damla Yayınevi.
  • İBNÜ’L Esir (1991). İslam Tarihi El Kâmül Fi’t-Tarih Cilt. X, (Çev. Abdülkerim Özaydın). İstanbul: Bahar Yayınları
  • HİTTİ, K.P. (1970). History of the Arabs, from the Earliest Time to Present Time, (10. Baskı.) London. Macmilam.
  • KAFESOĞLU, İ. (1992), Selçuklu Tarihi, İstanbul: MEB.
  • KAZICI, Z. (2000), İslam Eğitim Tarihi, İstanbul: MÜİF Vakfı Yayınları.
  • KAZICI, Z. (2018), İslâm Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi(18. Baskı). İstanbul: M. Ü. İlâhiyat Fakültesi Yayınları.
  • KENAN, S. (2015), Modern Üniversitelerin Oluşum Süreci. Osmanlı Araştırmaları, 45(333- 367).
  • KÖYMEN, M. A. (1993), Selçuklu Devri Tarihi. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • MAKDİSİ, G. (2004), Ortaçağ’da Yüksek Öğretim; İstanbul: Gaye Kitabevi Dağıtım.
  • MAKDİSİ, G. (2007), İslâm’ın Klasik Çağında Din Hukuk Eğitim (Çer. Hasan Tuncay Başoğlu), İstanbul: Klasik Yay.
  • MEZAHERİ, A. (1972), Ortaçağda Müslümanların Yaşayışları.(Çev. Bahriye Üçok). İstanbul: Varlık Yayınevi.
  • OCAK, A. (2017), Selçuklu Devri Üniversiteleri Nizamiye Medreseleri (2. Baskı), İstanbul: Nizamiye Akademi.
  • ÖZAYDIN, A. (2015), Bağdat Nizâmiye Medresesi’nin İlk Müderrisi Ebû İshâk Eş-Şîrâzî Ve Medresenin Resm-İ Küşâdı, Şarkiyat Mecmuası, 26. 85-99.
  • ÖZAYDIN, A. (2007), “Nizamiye Medresesi”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA), XXXIII, 188-191; ÜÇOK, B.( 1968), İslam Tarihi. Emeviler-Abbasiler, Ankara: Sevinç Matbaası.
  • SAYDAM, A. (1999), Osmanlı Medeniyeti Tarihi, Trabzon: Derya Kitabevi.
  • SEYYİD, E. F. (1995), Fatimiler. TDV. İslam Ansiklopedisi. Cilt. 12 ss. 228237. İstanbul. https://islamansiklopedisi.org.tr/fatimiler Erişim.03/04/2019.
  • SÜMER, F. (2009), Selçuklular. TDV. İslam Ansiklopedisi. Cilt.36. ss.380-384. İstanbul. Erişim: 25/03/2019 dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/26/1015/12318.pdf
  • TURAN, O. (1969), Selçuklular Tarihi ve Türk İslam Medeniyeti, İstanbul: Turan Neşriyat Yurdu
  • YILDIZ, H.D. (1988), Abbasiler, TDV. İslam Ansiklopedisi. Cilt. 1, ss. 228-237. İstanbul. https://islamansiklopedisi.org.tr/abbasiler Erişim : 03/04/2019.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Beytullah Kaya

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Kaya, B. (2019). Nizamiye Medreseleri ve Eğitim Geleneği. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 49-66.
AMA Kaya B. Nizamiye Medreseleri ve Eğitim Geleneği. İZÜ ÇEKMECE. Haziran 2019;7(14):49-66.
Chicago Kaya, Beytullah. “Nizamiye Medreseleri Ve Eğitim Geleneği”. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7, sy. 14 (Haziran 2019): 49-66.
EndNote Kaya B (01 Haziran 2019) Nizamiye Medreseleri ve Eğitim Geleneği. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7 14 49–66.
IEEE B. Kaya, “Nizamiye Medreseleri ve Eğitim Geleneği”, İZÜ ÇEKMECE, c. 7, sy. 14, ss. 49–66, 2019.
ISNAD Kaya, Beytullah. “Nizamiye Medreseleri Ve Eğitim Geleneği”. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7/14 (Haziran 2019), 49-66.
JAMA Kaya B. Nizamiye Medreseleri ve Eğitim Geleneği. İZÜ ÇEKMECE. 2019;7:49–66.
MLA Kaya, Beytullah. “Nizamiye Medreseleri Ve Eğitim Geleneği”. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 7, sy. 14, 2019, ss. 49-66.
Vancouver Kaya B. Nizamiye Medreseleri ve Eğitim Geleneği. İZÜ ÇEKMECE. 2019;7(14):49-66.