Universities live on campuses with functions such as education, research, accommodation, and recreational activities. In-city and outer-city lands of universities differ in location and size, and they put forth diverse problem areas and advantages for campus planning. In-city universities have positive features, such as establishing better relations with the city and sharing functions and activities. In contrast, outer city universities can be structured and developed by stating their own principles. For these reasons, the research and classification studies among university campus planning start with the location of universities. In this research, Bursa Technical University Mimar Sinan Campus plan, an in-city university, is investigated from the perspective of campus planning. The theoretical framework of university campus planning and its relation to the city is given in the project evaluation. By looking at the location and relation to campus surroundings, it can be stated that the difficulty of establishing a relationship to existing buildings, designing the circulation network, restricting factors, diverse possibilities in the usage of lands, existing green areas, building ratio against open areas shape the design problem. This campus plan is a case to be evaluated because of the approaches resulting from the statements and design framework. As a result, the presented case of campus plan and conducting technical and visual documents contributes to the campus planning area
In-city Universities Campus planning Bursa Technical University Planning Flexibility
Üniversiteler eğitim, araştırma, barınma, dinlenme ve rekreasyon gibi işlevleri barındıran yerleşkelerde hizmet vermektedir. Kent içi ve kent dışındaki yerleşke alanları konum ve büyüklük gibi konularda çeşitlenirken bir yandan da yerleşke planlaması açısından farklı problem alanlarını ve avantajları ortaya koymaktadır. Kent içi üniversitelerin, çevresi ile daha iyi ilişki kurabilme, işlev ve aktiviteleri paylaşma gibi olumlu yönleri varken, kent dışı üniversitelerin daha büyük alanlarda kendi kurallarını koyarak yapılaşma ve genişleme şansları vardır. Bu nedenlerle, literatürde bulunan üniversite yerleşke planlaması hakkında yapılan inceleme sınıflandırma çalışmaları kent içi ve kent dışı olması durumuyla başlar ve detaylanır. Bu çalışmada Türkiye’de son dönemde kurulan üniversitelerden biri olan Bursa Teknik Üniversitesi Mimar Sinan Yerleşkesi, kent içi üniversite yerleşke planı örneği olarak incelenmiştir. Proje incelenmesi ile birlikte üniversite yerleşkeleri ve kent ilişkisi hakkında kavramsal çerçeve anlatılmıştır. Yerleşkenin bulunduğu konum ve çevresel ilişkilerine bakıldığında; mevcut yapıların ilişkilendirilmesi zorluğu, iç ve dış ulaşım ağının oluşturulmasını kısıtlayan faktörler, üniversite kullanımında olabilecek arazilerdeki farklı ihtimaller, mevcut yeşil doku, açık alana göre kıyasla muhtemel fazla yapılaşma gereği tasarım problemlerini oluşturmaktadır. Yerleşke planı, konulan ön kararlar ve sahip olduğu tasarım kurgusu nedeniyle bu problem alanında önemli yaklaşımlar ortaya koyan önemli bir kent içi üniversite yerleşkesi örneğidir. Bu nedenlerle sunulan yerleşke planı ve projeyi destekleyen görsel ve teknik materyalleri kent içi üniversite yerleşke planlaması tecrübesine ve alanına katkı sunmaktadır.
Kent içi üniversiteler Yerleşke planı Bursa Teknik Üniversitesi Planlama Esneklik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mimarlık |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mayıs 2023 |
Gönderilme Tarihi | 8 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 2 |
Creative Commons License
Digital International Journal of Architecture, Art & Heritage by https://aybu.edu.tr/jah/en is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.