Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hekim Olarak Güncel Kalmak veya Hasta Olarak Doğru Bilgiye Ulaşım Aracı Olarak Sosyal Medya; Türk Cerrahi Dernekleri ile Yabancı Cerrahi Derneklerinin Paylaşımları

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 3, 90 - 97, 01.12.2022

Öz

Amaç
Sosyal medya internet üzerindebilgi veiçeriğin paylaşıldığı alanlar olup bu dijital-sosyal platformları hekimler,tıbbi dernekler,bilimsel dergiler ve hastalarkullanmaktadır. Bu kapsamda yerli ve yabancı cerrahi derneklerin Twitter, Facebook ve İnstagram’daki sosyal medya hesaplarındaki paylaşımlarının incelenmesi ve Türk cerrahi dernek ve organizasyonlarının sosyal medya kullanımının dünyaya göre kıyaslanması amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler
Türkiye’den 21, yabancı ülkelerden 27 genel cerrahi derneğinin sosyal medya etkinlikleri araştırılmıştır. Yabancı dernekler araştırılırken kıtasal ve bölgesel araştırma yapılmıştır. Genel,hepatobiliyer,kolorektal,meme-endokrin veüst gastrointestinal sistem cerrahisi branşları araştırma kapsamına alınmıştır. Tüm derneklerin Twitter,Facebook ve İnstagram hesaplarının Mayıs-Aralık 2021 arası paylaşımları incelenmiş olup bunlarprofesyonellere yönelik tıbbi, halka yönelik, duyuru, etkinlik ve etkileşim olarak sınıflandırılmıştır.
Bulgular
Türkiye’deki 21 cerrahi derneğinin 12’sinin Twitter hesabı vardır ve bu hesaplarda 216 tıbbi,20 halka yönelik,480 duyuru-tebrik,82 etkinlik ve 27 etkileşim paylaşımı yapılmıştır.8 derneğin Facebookhesabı vardırbu hesaplarda626 tıbbi,61 halka yönelik,51 duyuru,6 etkinlik paylaşımı bulunup, etkileşim paylaşımı yoktur.İnstagramda 12 derneğin hesabı vardırbu hesaplarda 18 tıbbi,143 halka yönelik,213 duyuru,34 etkinlik paylaşımı,5 etkileşim paylaşımı vardır. 27 Yabancı derneğin 24’ünün Twitter’ı vardır, bu hesaplarda1131 tıbbi,549 halka yönelik,2.717 duyuru,866 etkinlik,2.871 etkileşim paylaşımı vardır.17 yabancı derneğin Facebook hesabı vardırbu hesaplarda 424 tıbbi,161 halka yönelik,830 etkinlik, 159 etkileşim paylaşım vardır.9 yabancı derneğin İnstagramda hesabı vardır bu hesaplarda 113 tıbbi,52 halka yönelik,314 duyuru,8 etkinlik, 5 etkileşim paylaşımı vardır.
Sonuç
Sosyal medya,günde ortalama 2,5 saat kullanılması ve kurumlar tarafından hekimlerle halka ulaşma kanalı olmasından açısından önemlidir.Sosyal medya, özellikle Twitter aktivitesi yoğun olan dergilerin yüksek indeksi olduğu gözlenmiştir.Bununla paralel yabancı derneklerin büyük çoğunluğununTwitter’da aktif olduğu buradan duyuru,çalışma ve webinar paylaştığı görülmüştür. Türkiye’de de aktif olarak Twitter kullanılmakta ve duyurular sıklıklaburadan paylaşılmaktadır.

Kaynakça

  • 1. hootsuite, W.a.s.a. Digital 2021. 2021; Available from: https://wearesocial.com/uk/blog/2021/01/digital-2021-uk/.
  • 2. Perrin, A.J.P.r.c., Social media usage. 2015. 125: p. 52-68.
  • 3. Grossman, R., et al., Social media in surgery: evolving role in research communication and beyond. Langenbecks Arch Surg, 2021. 406(3): p. 505-520.
  • 4. Cawcutt, K.J.i.c. and h. epidemiology, Twitter me this—can social media revolutionize academic medicine? 2017. 38(12): p. 1501-1502.
  • 5. Pershad, Y., et al., Social medicine: Twitter in healthcare. 2018. 7(6): p. 121.
  • 6. Mobarak, S., et al., The importance of social media to the academic surgical literature: Relationship between Twitter activity and readership metrics. Surgery, 2021. 170(3): p. 650-656.
  • 7. Larkins, K., V. Murphy, and B.P.T. Loveday, Use of social media for surgical education in Australia and New Zealand. ANZ J Surg, 2020. 90(6): p. 1004-1008.
  • 8. Ovaere, S., D.D.E. Zimmerman, and R.R. Brady, Social Media in Surgical Training: Opportunities and Risks. J Surg Educ, 2018. 75(6): p. 1423-1429.
  • 9. Grossman, R., et al., Social media in surgery: evolving role in research communication and beyond. Langenbeck's Archives of Surgery, 2021. 406(3): p. 505-520.
  • 10. Grossman, R.C., et al., #SoMe4Surgery: from inception to impact. 2020. 6(2): p. 72-82.
  • 11. Ioannidis, A., et al., How to make an impact in surgical research: a consensus summary from the #SoMe4Surgery community. Updates in Surgery, 2020. 72(4): p. 1229-1235.
  • 12. Søreide, K., Numbers needed to tweet: social media and impact on surgery. Eur J Surg Oncol, 2019. 45(2): p. 292-295.
  • 13. Zhang, D., P. Blazar, and B.E. Earp, Correlation Between Social Media Postings and Academic Citations of Hand Surgery Research Publications. J Hand Surg Am, 2021. 46(12): p. 1119.e1-1119.e5.
  • 14. Smith, Z.L., et al., Longitudinal relationship between social media activity and article citations in the journal Gastrointestinal Endoscopy. Gastrointest Endosc, 2019. 90(1): p. 77-83.
  • 15. SCIMago Journal and Country Rank. 2022; Available from: https://www.scimagojr.com/journalrank.php?category=2746.
  • 16. Eckler, P., G. Worsowicz, and J.W. Rayburn, Social media and health care: an overview. Pm r, 2010. 2(11): p. 1046-50.
  • 17. Patient Education. 2022.
  • 18. Guidelines for Patients. 2022.
  • 19. Odone, A., et al., Effectiveness of interventions that apply new media to improve vaccine uptake and vaccine coverage: a systematic review. 2015. 11(1): p. 72-82.
  • 20. Swanton, R., V. Allom, and B.J.S.t.i. Mullan, A meta-analysis of the effect of new-media interventions on sexual-health behaviours. 2015. 91(1): p. 14-20.
  • 21. Taggart, T., et al., Social media and HIV: a systematic review of uses of social media in HIV communication. 2015. 17(11): p. e4387.
  • 22. Cabrera, L.F., et al., Impact of social media on the continuous education of the general surgeon, a new
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makale
Yazarlar

İlkay Güler 0000-0003-0479-6942

Hüseyin Fahri Martlı 0000-0002-2933-3170

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2022
Kabul Tarihi 1 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Güler İ, Martlı HF. Hekim Olarak Güncel Kalmak veya Hasta Olarak Doğru Bilgiye Ulaşım Aracı Olarak Sosyal Medya; Türk Cerrahi Dernekleri ile Yabancı Cerrahi Derneklerinin Paylaşımları. JAMER. 2022;7(3):90-7.