It is known that there is a subordinate-superior relationship in institutions and organizations with a hierarchical structure. Individuals who spend a part of their lives in institutions and organizations where there are a hierarchy experience positive or negative psychological effects both individual and in groups. In this study, the effects of the hierarchical structure on the psychology of the students studying in the Maritime Transportation and Management Engineering Departments (MTME) have been analysed with the SPSS 23 package program. A questionnaire was prepared to be applied to MTME students by taking expert opinions. Of the 218 answers given to the questionnaire, 195 were considered valid. Descriptive statistics were made through valid questionnaires and the class levels and genders of the students were determined. The analyses to be made were determined according to the hypotheses and the available data. Independent t-Test, One-Way and Multivariate Analysis of Variance, Pearson's Chi-Square test, and correlation analysis were used for analysis. For Pearson's Chi-Square test and Multivariate Analysis of Variance, additional tests were applied to determine the degrees of the results. According to the results, it was determined that the Hierarchical Structure Among Students (HSAS) was supported by the students and contributed to the students. In addition, it has been revealed that the support of the faculty members to HSAS influences the formation of negative elements among the students. It is recommended to support the preservation of the values that make up the HSAS among MTME students and review the effects of faculty members for the HSAS to function properly and its causes are seen as another research topic.
Subordinate-superior relationship Antiquities in maritime SPSS hierarchical structure in the university student psychology
Hiyerarşik yapının olduğu kurum ve kuruluşlarda ast-üst ilişkisinin olduğu bilinmektedir. Hiyerarşinin olduğu kurum ve kuruluşlarda hayatının belirli bir kısmını geçiren bireyler hem bireysel hem de gruplar halinde psikolojik olarak olumlu veya olumsuz etkiler yaşamaktadırlar. Bu çalışmada, hiyerarşik yapının Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği Bölümlerinde (DUİM) öğrenim gören öğrencilerin psikolojilerine yönelik olumlu veya olumsuz etkileri SPSS 23 paket programıyla kapsamlı olarak analiz edilmiştir. Uzman görüşleri alınarak DUİM öğrencilerine uygulanmak için anket hazırlanmıştır. Uygulanan ankete verilen 218 cevaptan 195’i geçerli sayılmıştır. Geçerli anketler üzerinden betimsel istatistikler yapılmış ve öğrencilerin sınıf düzeyleri ve cinsiyetleri tespit edilmiştir. Analizler gerçekleştirilirken hipotezlere ve kullanılacak veriye göre kararlar verilmiştir. Analiz için Bağımsız t-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Çok Faktörlü Varyans Analizi (MANOVA), Pearson’ın Ki-Kare testi, korelasyon analizleri yapılmıştır. Pearson’ın Ki-Kare testi ve Çok Yönlü Varyans Analizi için sonuçların derecelerini tespiti içinde ayrıca testler uygulanmıştır. Ankete verilen cevaplar analiz edildiğinde Öğrenciler Arasındaki Hiyerarşik Yapının (ÖAHY), öğrenciler tarafından desteklenmekte olduğunun ve öğrencilere katkı sağladığının tespiti yapılmıştır. Ayrıca öğretim üyelerinin ÖAHY’ye olan desteklerinin öğrenciler arasında negatif unsurların oluşmasında etki ettikleri ortaya çıkmıştır. DUİM öğrencileri arasında ÖAHY’yi oluşturan değerlerin korunmasına destek verilmesi önerilmektedir. ÖAHY’nin sağlıklı işleyebilmesi için öğretim üyelerinin etkilerinin gözden geçirilmesi önerilmekte ve nedenleri bir başka araştırma konusu olarak görülmektedir.
Ast-üst ilişkisi Denizcilikte örf ve adet SPSS öğrenci psikolojisi üniversitede hiyerarşik yapılaşma
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 13, 2022 |
Publication Date | December 15, 2022 |
Submission Date | September 20, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 8 Issue: 4 |
As of 2024, JARNAS is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence (CC BY-NC).