Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Consumers' Milk and Milk Products Purchasing Behaviors and the Factors Affecting Consumer Preferences in Hatay Province : The Case of İskenderun District

Yıl 2021, , 10 - 22, 25.06.2021
https://doi.org/10.51970/jasp.878434

Öz

The aim of this study is to determine the factors affecting the milk and milk product purchasing behavior and consumer preferences of the consumers in Iskenderun district of Hatay Province. In this research, study conducted with consumers in İskenderun district in 2020 constituted the main material of the study. In the study, the gender, age, education and monthly income level of the consumers and their preferences to purchase milk and dairy products were revealed. Chi-square statistical test was used to analyze the data. Sixty two percent of the consumers prefer open milk, 12% pasteurized milk and 26% packaged (UHT) milk. As the education level of consumers increases, the tendency to purchase milk and dairy products from markets and supermarkets increases. The hygiene, the healthiness and price of the milk, the expiry date, and the doctor's recommendations were effective in consumers' preferences for milk and dairy products. While consumers are purchasing milk and dairy products, it has been observed that quality is very effective in brand preference. The results revealed that it would be beneficial to take into account consumer preferences in milk and milk products production and to develop appropriate policies in order to increase the contribution of milk and milk products to human health.

Kaynakça

  • Referans1 Altunışık, R., Coşkun, R., Yıldırım, E., 2005. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı.(4.Baskı) Sakarya Kitabevi, Sakarya ,365s.
  • Referans2 Anonim, 2017. Türkiye süt, et, gıda sanayicileri ve üreticileri birliği sektör raporu. http://www.setbir.org.tr/. Erişim tarihi: 19.06.2018
  • Referans3 Collins, M., 1986. Sampling (Editör: R.worcester ve ark.1986), Consumer Market Research Handbook
  • Referans4 Çebi, K., Özyürek, S., Türkyılmaz, D., 2018. Süt ve süt ürünleri tüketiminde tüketici tercihlerini etkileyen faktörler. YYÜ Tarım Bilimleri Dergisi. 28(1):70-77
  • Referans 5 Çelik, Y., Karlı, B., Bilgiç, A., Çelik, Ş., 2005.Şanlıurfa ili kentsel alanda tüketicilerin süt tüketim düzeyleri ve süt tüketim alışkanlıkları. Tarım Ekonomisi Dergisi. 11(1):5-12
  • Referans6 Erdal, G., Tokgöz, K., 2011. Tüketicilerin ambalajlı ve açık süt tüketim tercihlerini etkileyen faktörler :Erzincan ili örneği. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi. 13(20):111-115
  • Referans7 Gündüz, O., Kılıç, O., Emir, M., Aydın, G., 2013. Süt ve süt ürünleri tüketiminde tüketici tercihlerini etkileyen faktörler. Gıda Teknolojileri Elektronik Dergisi. 8(1):36-43
  • Referans8 Karakaya, E., Akbay, C., 2014. İstanbul ili kentsel alanda tüketicilerin açık ve paket süt tüketim alışkanlıkları. Tarım Ekonomisi Dergisi. 20 (1): 17-27
  • Referans9 Kibar, M., Yılmaz, A., Mikail, N., 2020. Siirt ili merkez ilçede süt ve süt ürünleri tüketim alışkanlıkları ve etkileyen faktörler. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi. 10(1):99-113
  • Referans10 Küçük,R.,2020. Hatay ilinde süt ve süt ürünleri üreten işletmelerin üretim, pazarlama yapısı ve ihracat durumu. Mustafa Kemal Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı Yüksek Lisans tezi, 88 s
  • Referans11 Malhotra, N.K., 2004. Marketing research (AN applied orientation). Pearson Prentice Hill. Fourth Edition.
  • Referans12 Niyaz, Ö. C., 2016. TR22 Güney marmara bölgesindeki tüketicilerin süt ve süt ürünleri tüketim düzeylerinin belirlenmesi. ÇOMÜ Ziraat Fakültesi Dergisi. 4(2):7-13
  • Referans 13 Özyürek, S., Yangılar, F., Çebi, K., 2019. Erzincan üniversitesi öğrencilerinin süt ve süt ürünleri tüketim alışkanlıklarının incelenmesi, Black Sea Journal of Agriculture. 2(3):119-125
  • Referans14 Şahin, D.S., Saraç, Z.F., 2019. Burdur ilindeki 65 yaş ve üzeri tüketicilerin süt ve süt ürünleri tüketim alışkanlıkları. Bursa Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi. 34(1):119-133
  • Referans15 Sevimli, L., Gülçubuk, B., 2018. Kırmızı et ve ürünlerinde tüketicilerin satın alma tercihlerinde etkili olan faktörler. Tarım Ekonomisi Araştırmaları Dergisi. 4(2):25-33
  • Referans16 Tapkı, N., Demirtaş, B., Dağıstan, E., 2020. Hatay kent merkezindeki tüketicilerin zeytinyağı satın alma tercihlerini etkileyen faktörlerin belirlenmesi, Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi. 7(2):331-341

Hatay İlinde Tüketicilerin Süt ve Süt Ürünleri Satın Alma Davranışları ve Tüketici Tercihlerini Etkileyen Faktörler: İskenderun İlçesi Örneği

Yıl 2021, , 10 - 22, 25.06.2021
https://doi.org/10.51970/jasp.878434

Öz

Bu çalışmanın amacı, Hatay İli İskenderun ilçesindeki tüketicilerin süt ve süt ürünleri satın alma davranışlarını ve tüketici tercihlerini etkileyen faktörleri belirlemektir. Araştırmada 2020 yılında İskenderun ilçesinde tüketicilerle yapılan anketler çalışmanın ana materyalini oluşturmuştur. Çalışmada, tüketicilerin cinsiyet, yaş, eğitim ve aylık gelir düzeyi ile süt ve süt ürünleri satın alma tercihleri ortaya konmuştur. Verilerin analizinde ki-kare istatistiki testi kullanılmıştır. Tüketicilerin %62’si açık süt, %12’si pastörize süt ve %26’sı da paket (UHT) süt tercih etmektedir. Tüketicilerde eğitim düzeyi arttıkça süt ve süt ürünlerini market ve süpermarketlerden satın alma eğilimi artmaktadır. Tüketicilerin süt ve süt ürünleri tercihinde, hijyen, sütün sağlıklı olması, sütün fiyatı, son tüketim tarihi ve doktor tavsiyeleri etkili olmuştur. Tüketiciler süt ve süt ürünleri satın alırken, marka tercihinde kalitenin çok etkili olduğu gözlenmiştir. Araştırma sonuçları, süt ve süt ürünlerinin insan sağlığına olan katkısını artırmak için süt ve süt ürünleri üretiminde tüketici tercihlerinin dikkate alınması ve buna uygun politikaların geliştirilmesinin yararlı olacağını ortaya koymuştur.

Kaynakça

  • Referans1 Altunışık, R., Coşkun, R., Yıldırım, E., 2005. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı.(4.Baskı) Sakarya Kitabevi, Sakarya ,365s.
  • Referans2 Anonim, 2017. Türkiye süt, et, gıda sanayicileri ve üreticileri birliği sektör raporu. http://www.setbir.org.tr/. Erişim tarihi: 19.06.2018
  • Referans3 Collins, M., 1986. Sampling (Editör: R.worcester ve ark.1986), Consumer Market Research Handbook
  • Referans4 Çebi, K., Özyürek, S., Türkyılmaz, D., 2018. Süt ve süt ürünleri tüketiminde tüketici tercihlerini etkileyen faktörler. YYÜ Tarım Bilimleri Dergisi. 28(1):70-77
  • Referans 5 Çelik, Y., Karlı, B., Bilgiç, A., Çelik, Ş., 2005.Şanlıurfa ili kentsel alanda tüketicilerin süt tüketim düzeyleri ve süt tüketim alışkanlıkları. Tarım Ekonomisi Dergisi. 11(1):5-12
  • Referans6 Erdal, G., Tokgöz, K., 2011. Tüketicilerin ambalajlı ve açık süt tüketim tercihlerini etkileyen faktörler :Erzincan ili örneği. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi. 13(20):111-115
  • Referans7 Gündüz, O., Kılıç, O., Emir, M., Aydın, G., 2013. Süt ve süt ürünleri tüketiminde tüketici tercihlerini etkileyen faktörler. Gıda Teknolojileri Elektronik Dergisi. 8(1):36-43
  • Referans8 Karakaya, E., Akbay, C., 2014. İstanbul ili kentsel alanda tüketicilerin açık ve paket süt tüketim alışkanlıkları. Tarım Ekonomisi Dergisi. 20 (1): 17-27
  • Referans9 Kibar, M., Yılmaz, A., Mikail, N., 2020. Siirt ili merkez ilçede süt ve süt ürünleri tüketim alışkanlıkları ve etkileyen faktörler. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi. 10(1):99-113
  • Referans10 Küçük,R.,2020. Hatay ilinde süt ve süt ürünleri üreten işletmelerin üretim, pazarlama yapısı ve ihracat durumu. Mustafa Kemal Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı Yüksek Lisans tezi, 88 s
  • Referans11 Malhotra, N.K., 2004. Marketing research (AN applied orientation). Pearson Prentice Hill. Fourth Edition.
  • Referans12 Niyaz, Ö. C., 2016. TR22 Güney marmara bölgesindeki tüketicilerin süt ve süt ürünleri tüketim düzeylerinin belirlenmesi. ÇOMÜ Ziraat Fakültesi Dergisi. 4(2):7-13
  • Referans 13 Özyürek, S., Yangılar, F., Çebi, K., 2019. Erzincan üniversitesi öğrencilerinin süt ve süt ürünleri tüketim alışkanlıklarının incelenmesi, Black Sea Journal of Agriculture. 2(3):119-125
  • Referans14 Şahin, D.S., Saraç, Z.F., 2019. Burdur ilindeki 65 yaş ve üzeri tüketicilerin süt ve süt ürünleri tüketim alışkanlıkları. Bursa Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi. 34(1):119-133
  • Referans15 Sevimli, L., Gülçubuk, B., 2018. Kırmızı et ve ürünlerinde tüketicilerin satın alma tercihlerinde etkili olan faktörler. Tarım Ekonomisi Araştırmaları Dergisi. 4(2):25-33
  • Referans16 Tapkı, N., Demirtaş, B., Dağıstan, E., 2020. Hatay kent merkezindeki tüketicilerin zeytinyağı satın alma tercihlerini etkileyen faktörlerin belirlenmesi, Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi. 7(2):331-341
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ziraat Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nuran Tapkı 0000-0001-5044-795X

İbrahim Tapkı 0000-0002-4552-6941

Erdal Dağıstan 0000-0003-0987-9034

Kübra Sapmaz Bu kişi benim 0000-0002-1304-6943

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Tapkı, N., Tapkı, İ., Dağıstan, E., Sapmaz, K. (2021). Hatay İlinde Tüketicilerin Süt ve Süt Ürünleri Satın Alma Davranışları ve Tüketici Tercihlerini Etkileyen Faktörler: İskenderun İlçesi Örneği. Hayvan Bilimi Ve Ürünleri Dergisi, 4(1), 10-22. https://doi.org/10.51970/jasp.878434


Tarandığı indeksler:

Google Scholar        Directory of Research Journals Indexing        iealonline        19413        BASE (Bielefeld Academic Search Engine)        

Index Copernicus        Cite Factor        JournalTOCs

InfoBase Index        SIS Scientific Group        Food and Agriculture Organization of the United Nations

Dergimiz, herhangi bir başvuru veya yayımlama ücreti almamaktadır (The journal doesn’t have APC or any submission charges).
Uluslararası Hakemli Dergi ( International Peer Reviewed Journal)

Creative Commons Lisansı