Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerinin Matematiksel Tahmin Becerisine İlişkin Algılarının ve Öğretim Süreçlerinin İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 17, 225 - 247, 27.04.2021
https://doi.org/10.18009/jcer.847829

Öz

Bu durum çalışmasında, sınıf öğretmenlerinin matematiksel tahmin becerisine ilişkin algılarının ve bu beceriyi matematik derslerinde işleyiş süreçlerinin tanımlanması ve açıklanması amaçlanmıştır. Bu amaçla, bu araştırmaya, bir devlet okulunda görev yapmakta olan üç sınıf öğretmeni dâhil edilmiştir. Katılımcıların belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden, uygun ve ölçüt örnekleme yöntemlerinden yararlanılmıştır. Veriler, gözlem, görüşme ve doküman inceleme yöntemlerinin birlikte kullanılmasıyla elde edilmiştir. Bu yöntemler kapsamında bu araştırmada, ilgili alan yazın, uzman görüşü ve pilot uygulama verilerinden hareketle hazırlanmış olan yarı yapılandırılmış gözlem ve görüşme formları kullanılmıştır. Veriler, bir nitel veri analiz programından yararlanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin, matematiksel tahmin becerisine önem atfettikleri, bununla birlikte, bu becerinin anlamına ve öğretimine ilişkin kusurlu algılara ve uygulamalara sahip oldukları sonuçlarına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aslan, E. (2011). İlköğretim beşinci sınıf matematik dersi öğretim programında yer alan tahmin becerisi ve bu becerinin kazandırılması sırasında karşılaşılan durumların öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Aytekin, C., & Toluk-Uçar, Z. (2014). Investigation of middle school students’ estimation ability with fractions. Elementary Education Online, 13(2), 546-563.
  • Boz-Yaman, B., & Bulut, S. (2017). Ortaokul matematik öğretmenlerinin tahmin hakkındaki görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(1), 48-80. doi:10.17522/balikesirnef.354985
  • Boz, B., & Bulut, S. (2012). A case study about computational estimation strategies of seventh graders. İlköğretim Online, 11(4), 979-994.
  • Bright, G. W. (1976). Estimation as part of learning to measure. In D. Nelson & R. E. Reys (Eds.), National Council of Teachers of Mathematics Yearbook (pp. 87-104). Reston, VA: NCTM.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). London: Sage.
  • Dowker, A. (1997). Young children's addition estimates. Mathematical Cognition, 3(2), 140-153. doi:10.1080/135467997387452
  • Er, Z. (2014). Altıncı, yedinci ve sekizinci sınıf matematik dersi öğretim programında yer alan tahmin becerisine ilişkin öğretmen görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana. Hogan, T. P., & Brezinski, K. L. (2003). Quantitative estimation: One, two, or three abilities? Mathematical Thinking and Learning, 5(4), 259-280. doi:10.1207/S15327833MTL0504_02
  • Joram, E., Gabriele, A. J., Bertheau, M., Gelman, R., & Subrahmanyam, K. (2005). Children's use of the reference point strategy for measurement estimation. Journal for Research in Mathematics Education, 36(1), 4-23. doi:10.2307/30034918
  • Kasmer, L. A., & Kim, O.-K. (2012). The nature of student predictions and learning opportunities in middle school algebra. Educational Studies in Mathematics, 79(2), 175-191. doi:10.1007/s10649-011-9336-z
  • Köse, K. (2013). Sekizinci sınıf öğrencilerinin işlemsel ve ölçümsel tahmin becerileri ile matematik okuryazarlıkları arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erzincan Üniversitesi, Erzincan.
  • Kükey, E., Aslaner, R. & Tutak, T. (2019). Matematiksel düşünmenin varsayımda bulunma bileşeni kapsamında ortaokul öğrencilerinin kullandıkları problem çözme stratejilerinin incelenmesi. Journal of Computer and Education Research, 7 (13), 146-170. DOI: 10.18009/jcer.535610
  • Lang, F. K. (1999). What is a “good guess” anyway? Teaching quantity and measurement estimation. Young Children, 54(4), 78-81.
  • Levine, D. R. (1982). Strategy use and estimation ability of college students. Journal for Research in Mathematics Education, 13(5), 350-359. doi:10.5951/jresematheduc.13.5.0350
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Micklo, S. J. (1999). Estimation it's more than a guess. Childhood Education, 75(3), 142-145. doi:10.1080/00094056.1999.10522001
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB.
  • National Board for Professional Teaching Standards. (2013). Mathematics standards for teachers of students ages 11-18+ (3rd ed.). Arlington, VA: NBPTS.
  • National Council of Teachers of Mathematics [NCTM]. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
  • O'Daffer, P. (1979). A case and techniques for estimation: Estimation experiences in elementary school mathematics--essential, not extra! Arithmetic Teacher, 26(6), 46-51. doi:10.5951/AT.26.6.0046
  • Özcan, M. (2015). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının işlemsel tahmin becerilerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Patton, M. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Beverly Hills, CA: Sage.
  • Pilten, P., & Yener, D. (2009). İlköğretim I. kademe öğrencilerinin matematiksel örüntüleri analiz etme ve tahminde bulunma becerilerinin değerlendirilmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(18), 62-78.
  • Reys, R. E., & Yang, D.-C. (1998). Relationship between computational performance and number sense among sixth-and eighth-grade students in Taiwan. Journal for Research in Mathematics Education, 29(2), 225-237. doi:10.5951/jresematheduc.29.2.0225
  • Siegel, A. W., Goldsmith, L. T., & Madson, C. R. (1982). Skill in estimation problems of extent and numerosity. Journal for Research in Mathematics Education, 13(3), 211-232. doi:10.5951/jresematheduc.13.3.0211
  • Sowder, J. T. (1989). Affective factors and computational estimation ability. In D. B. McLeod & V. M. Adams (Eds.), Affect and Mathematical Problem Solving: A New Perspective (pp. 177-191). New York: Springer.
  • Thompson, A. G. (1979). Estimating and approximating. School Science and Mathematics, 79(8), 575-580.
  • Van de Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2013). İlkokul ve ortaokul matematiği: Gelişimsel yaklaşımla öğretim (S. Durmuş Ed.). Ankara: Nobel Akademi.

Investigation of Primary School Teachers' Perceptions and Teaching Processes about Mathematical Estimation Skill

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 17, 225 - 247, 27.04.2021
https://doi.org/10.18009/jcer.847829

Öz

In this case study, it is aimed to define and explain the perceptions and teaching activities of primary school teachers about mathematical estimation skill. For this purpose, three primary school teachers working in a public school were included in this study. Convenient and criterion sampling methods, which are purposeful sampling methods, were used to determine the participants. The data was obtained by using the observation, interview and document review methods together. Within the scope of these methods, semi-structured observation and interview forms prepared by using the literature, expert opinion and pilot data were used in this research. The data were analyzed using a qualitative data analysis program. As a result of the study, it has been concluded that the teachers attach importance to mathematical estimation skill, however, they have defective perceptions and practices regarding the meaning and teaching of this skill.

Kaynakça

  • Aslan, E. (2011). İlköğretim beşinci sınıf matematik dersi öğretim programında yer alan tahmin becerisi ve bu becerinin kazandırılması sırasında karşılaşılan durumların öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Aytekin, C., & Toluk-Uçar, Z. (2014). Investigation of middle school students’ estimation ability with fractions. Elementary Education Online, 13(2), 546-563.
  • Boz-Yaman, B., & Bulut, S. (2017). Ortaokul matematik öğretmenlerinin tahmin hakkındaki görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(1), 48-80. doi:10.17522/balikesirnef.354985
  • Boz, B., & Bulut, S. (2012). A case study about computational estimation strategies of seventh graders. İlköğretim Online, 11(4), 979-994.
  • Bright, G. W. (1976). Estimation as part of learning to measure. In D. Nelson & R. E. Reys (Eds.), National Council of Teachers of Mathematics Yearbook (pp. 87-104). Reston, VA: NCTM.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). London: Sage.
  • Dowker, A. (1997). Young children's addition estimates. Mathematical Cognition, 3(2), 140-153. doi:10.1080/135467997387452
  • Er, Z. (2014). Altıncı, yedinci ve sekizinci sınıf matematik dersi öğretim programında yer alan tahmin becerisine ilişkin öğretmen görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana. Hogan, T. P., & Brezinski, K. L. (2003). Quantitative estimation: One, two, or three abilities? Mathematical Thinking and Learning, 5(4), 259-280. doi:10.1207/S15327833MTL0504_02
  • Joram, E., Gabriele, A. J., Bertheau, M., Gelman, R., & Subrahmanyam, K. (2005). Children's use of the reference point strategy for measurement estimation. Journal for Research in Mathematics Education, 36(1), 4-23. doi:10.2307/30034918
  • Kasmer, L. A., & Kim, O.-K. (2012). The nature of student predictions and learning opportunities in middle school algebra. Educational Studies in Mathematics, 79(2), 175-191. doi:10.1007/s10649-011-9336-z
  • Köse, K. (2013). Sekizinci sınıf öğrencilerinin işlemsel ve ölçümsel tahmin becerileri ile matematik okuryazarlıkları arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erzincan Üniversitesi, Erzincan.
  • Kükey, E., Aslaner, R. & Tutak, T. (2019). Matematiksel düşünmenin varsayımda bulunma bileşeni kapsamında ortaokul öğrencilerinin kullandıkları problem çözme stratejilerinin incelenmesi. Journal of Computer and Education Research, 7 (13), 146-170. DOI: 10.18009/jcer.535610
  • Lang, F. K. (1999). What is a “good guess” anyway? Teaching quantity and measurement estimation. Young Children, 54(4), 78-81.
  • Levine, D. R. (1982). Strategy use and estimation ability of college students. Journal for Research in Mathematics Education, 13(5), 350-359. doi:10.5951/jresematheduc.13.5.0350
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Micklo, S. J. (1999). Estimation it's more than a guess. Childhood Education, 75(3), 142-145. doi:10.1080/00094056.1999.10522001
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB.
  • National Board for Professional Teaching Standards. (2013). Mathematics standards for teachers of students ages 11-18+ (3rd ed.). Arlington, VA: NBPTS.
  • National Council of Teachers of Mathematics [NCTM]. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
  • O'Daffer, P. (1979). A case and techniques for estimation: Estimation experiences in elementary school mathematics--essential, not extra! Arithmetic Teacher, 26(6), 46-51. doi:10.5951/AT.26.6.0046
  • Özcan, M. (2015). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının işlemsel tahmin becerilerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Patton, M. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Beverly Hills, CA: Sage.
  • Pilten, P., & Yener, D. (2009). İlköğretim I. kademe öğrencilerinin matematiksel örüntüleri analiz etme ve tahminde bulunma becerilerinin değerlendirilmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(18), 62-78.
  • Reys, R. E., & Yang, D.-C. (1998). Relationship between computational performance and number sense among sixth-and eighth-grade students in Taiwan. Journal for Research in Mathematics Education, 29(2), 225-237. doi:10.5951/jresematheduc.29.2.0225
  • Siegel, A. W., Goldsmith, L. T., & Madson, C. R. (1982). Skill in estimation problems of extent and numerosity. Journal for Research in Mathematics Education, 13(3), 211-232. doi:10.5951/jresematheduc.13.3.0211
  • Sowder, J. T. (1989). Affective factors and computational estimation ability. In D. B. McLeod & V. M. Adams (Eds.), Affect and Mathematical Problem Solving: A New Perspective (pp. 177-191). New York: Springer.
  • Thompson, A. G. (1979). Estimating and approximating. School Science and Mathematics, 79(8), 575-580.
  • Van de Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2013). İlkokul ve ortaokul matematiği: Gelişimsel yaklaşımla öğretim (S. Durmuş Ed.). Ankara: Nobel Akademi.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Erhan Bozkurt 0000-0002-5524-6994

Hüdal Yavaşca Bu kişi benim 0000-0001-8765-8806

Yayımlanma Tarihi 27 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 27 Aralık 2020
Kabul Tarihi 17 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Bozkurt, E., & Yavaşca, H. (2021). Sınıf Öğretmenlerinin Matematiksel Tahmin Becerisine İlişkin Algılarının ve Öğretim Süreçlerinin İncelenmesi. Journal of Computer and Education Research, 9(17), 225-247. https://doi.org/10.18009/jcer.847829

Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "