Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimine Dair Görüşleri

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 17, 248 - 277, 27.04.2021
https://doi.org/10.18009/jcer.856884

Öz

Okul öncesi dönemde eğitim alan öğrencilerin eğitim-öğretim yaşamlarının oldukça önemli olduğu ve bu durumun sonraki yıllarda hayatlarına etki edecek karakter oluşumunu etkilediği bilinmektedir. Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimine dair görüşlerini incelemek amacıyla yapılan çalışma kapsamında nitel araştırma yöntemlerinden iç içe geçmiş tekli durum deseninden yararlanılmıştır. 2018-2019 eğitim-öğretim yılında özel ve devlet okullarında görev yapan 30 okul öncesi öğretmenin görüşlerine dayandırılan araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formuyla elde edilerek, bulguları içerik analizi sonucunda kodlar ve anekdotlarla ortaya çıkmıştır. Bu kod ve anekdotlar bir tema ve üç alt tema altında öğretmenlerin sınıf yönetimine dair kullandıkları yöntemlerden, uygulamalarına ve karşılaştıkları zorluklara kadar örnek olaylarla elde edilen sonuçlar, okul öncesi öğrencilerinin literatürdeki sınıf yönetimi uygulamalarına olumlu karşılıklar verdiği yönündedir.

Kaynakça

  • Akan, D. (2010). Temel kavramlar ve sınıf yönetiminin kapsamı. C. Gülşen (Ed.), Kuram ve uygulamada sınıf yönetimi içinde (5-17). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aküzüm, C. & Nazlı, K. (2017). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetiminde karşılaştıkları disiplin sorunları, nedenleri ve bu sorunlarla baş etme yöntemlerinin değerlendirilmesi. International e-Journal of Educational Studies (IEJES), 1 (2), 88-102.
  • Altıntaş, M. E. (2016). Tepkisel ve gelişimsel sınıf yönetimi modellerinin ahlak eğitimiyle ilişkisi. Bilimname, 30(1), 207-221.
  • Arastaman, G., Fidan, İ. Ö., & Fidan, T. (2018). Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik: kuramsal bir inceleme. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 37-75.
  • Aydın, A. (2000) Sınıf Yönetimi, İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Aynur, P. (2005). Sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarını önlemeye dönük disiplin modelleri. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(13), 171-179.
  • Babaoğlan, E. (2011). Sınıf öğretmenlerinin kullandığı sınıf yönetim modelleri. Education Sciences, 6(2), 1635-1650.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Başar, H. (2005). Sınıf yönetimi. 12. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bilir, A. (2014). Sınıf yönetiminde başarının aracı: Önlemsel model. Folklor/Edebiyat, 20(78), 203-214.
  • Bulut, A. (2020). Sınıf yönetimi becerisinin ölçümü: okul öncesi öğretmenleri üzerine kesitsel bir tarama. Journal of Computer and Education Research, 8 (16), 590-607. DOI: 10.18009/jcer.741388.
  • Çakmak, M., Kayabaşı, Y., & Ercan, L. (2008). Öğretmen adaylarının sınıf yönetimi stratejilerine yönelik görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 53-64.
  • Çetin, B. (2013). Sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarıyla ilgili sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Journal of Kirsehir Education Faculty, 14(1).
  • Dağlıoğlu, H. E., Turupcu Doğan, A., & Basit, O. (2017). Kapsayıcı okul öncesi eğitim ortamlarında öğretmenler çocukların bireysel yeteneklerini belirlemek ve geliştirmek için neler yapıyor? Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 37(3).
  • Dönmez, B., & Cömert, M. (2009). Öğretmen adaylarının, kendilerinin ve uygulama öğretmenlerinin sınıf içi istenmeyen öğrenci davranışları ile baş etme konusundaki yeterliklerine ilişkin algıları. Journal of Kirsehir Education Faculty, 10(2).
  • Duric, L. (1991). Element de Psychologie de l’Education. Unesco.
  • Erkuş, S., & Yazar, T. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programındaki değerler eğitimine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (20), 196-211.
  • Ertuğ, C., & Baksi, O. (2014). Öğrencilerin sınıf içi tutum ve davranışlarının öğretmenlerin sınıf yönetimi başarısına etkisi. Asya Öğretim Dergisi, 2(1), 86-101.
  • Fennimore, B. S. (1995). Student- centered classroom management. New York: Delmar Publishers
  • Girmen, P., Anılan, H., Şentürk, İ., & Öztürk, A. (2006). Sınıf öğretmenlerinin istenmeyen öğrenci davranışlarına gösterdikleri tepkiler. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15), 235-244.
  • Gülünay-Sivri, D. Y., & Gözütok, F. D. (2012). İlköğretim öğretmenlerinin sınıf yönetimi eğilimlerinin belirlenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi), Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara).
  • Gündoğdu, S. (2013). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin sınıf yönetiminde istenmeyen öğrenci davranışlarına ilişkin görüşleri ve bu davranışlara karşı uyguladıkları stratejiler (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hasan Kalyoncu Üniversitesi).
  • Kemal, I., Suryadi, & Rosyidi, U. (2019). Lecturer resource development management at stkip bina bangsa getsempena banda aceh. International e-Journal of Educational Studies (IEJES), 3 (6), 197-204. DOI: 10.31458/iejes.602422
  • Özder, H., Seyhani, M., & Konedralı, G. (2009). KKTC ilkokul öğretmenlerine uygulanan ödül-ceza politikalarının değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 15(1), 109-131.
  • Öztürk, Y., & Gangal, M. (2016). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin disiplin, sınıf yönetimi ve istenmeyen davranışlar hakkındaki inançları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 593-608.
  • Paliç, G., & Keleş, E. (2011). Sınıf yönetimine ilişkin öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 17(2), 199-220.
  • Rahim, M. A., Utsha, A. M., Bhuiyan, I. A. & Miah, M. R. (2019). Academic performance improvement procedure of university students applying total quality management: A case of bangladesh. International e-Journal of Educational Studies (IEJES), 3 (5), 29-38.
  • Smith, P. K., & Pellegrini, A. D. (Eds.). (2000). Psychology of education: Schools, teachers and parents (Vol. 1). Taylor & Francis.
  • Şahin, E. (2002). Etkili sınıf yönetimi için kurallar oluşturmada pozitif disipline dayalı bazı öneriler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 341-353.
  • Şenel, T., & Aslan, O. (2014). Okul öncesi öğretmen adaylarının bilim ve bilim insanı kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 76-95.
  • Tolunay, A. K. (2008). Sınıf öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışlara karşı kullandıkları başetme yöntemleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Uludağ Üniversitesi, Bursa).
  • Wulandari, A., Hanafi, I., & Widodo, S.E. (2020). School-based management in the graduated empowerment perspective. International e-Journal of Educational Studies (IEJES), 4 (7), 70-80. DOI: 10.31458/iejes.607249
  • Yeşilyurt, E.(2008). Eğitim programlarının hedeflerine ulaşılması bağlamında sınıf yönetimi dersinin öğretmen adaylarına olan kazanımları. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 1(2),23-42.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, N. (2008). Dersin akışını bozan istenmeyen davranışları yönetme stratejilerinin incelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (1), 1-38.

Preschool Teachers’ Views on Classroom Management

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 17, 248 - 277, 27.04.2021
https://doi.org/10.18009/jcer.856884

Öz

It is known that the educational life of the students who receive education in pre-school period is very important and this situation affects the character formation that will affect their lives in the following years. Within the scope of the study conducted to examine the opinions of preschool teachers on classroom management, a single case pattern intertwined among qualitative research methods was used. The data of the research, which is based on the opinions of 30 pre-school teachers working in private and public schools in the 2018-2019 academic year, were obtained through semi-structured interview forms, and the findings were revealed with codes and anecdotes as a result of content analysis. These codes and anecdotes, under one theme and three sub-themes, show that preschool students respond positively to classroom management practices in the literature.

Kaynakça

  • Akan, D. (2010). Temel kavramlar ve sınıf yönetiminin kapsamı. C. Gülşen (Ed.), Kuram ve uygulamada sınıf yönetimi içinde (5-17). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aküzüm, C. & Nazlı, K. (2017). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetiminde karşılaştıkları disiplin sorunları, nedenleri ve bu sorunlarla baş etme yöntemlerinin değerlendirilmesi. International e-Journal of Educational Studies (IEJES), 1 (2), 88-102.
  • Altıntaş, M. E. (2016). Tepkisel ve gelişimsel sınıf yönetimi modellerinin ahlak eğitimiyle ilişkisi. Bilimname, 30(1), 207-221.
  • Arastaman, G., Fidan, İ. Ö., & Fidan, T. (2018). Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik: kuramsal bir inceleme. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 37-75.
  • Aydın, A. (2000) Sınıf Yönetimi, İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Aynur, P. (2005). Sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarını önlemeye dönük disiplin modelleri. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(13), 171-179.
  • Babaoğlan, E. (2011). Sınıf öğretmenlerinin kullandığı sınıf yönetim modelleri. Education Sciences, 6(2), 1635-1650.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Başar, H. (2005). Sınıf yönetimi. 12. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bilir, A. (2014). Sınıf yönetiminde başarının aracı: Önlemsel model. Folklor/Edebiyat, 20(78), 203-214.
  • Bulut, A. (2020). Sınıf yönetimi becerisinin ölçümü: okul öncesi öğretmenleri üzerine kesitsel bir tarama. Journal of Computer and Education Research, 8 (16), 590-607. DOI: 10.18009/jcer.741388.
  • Çakmak, M., Kayabaşı, Y., & Ercan, L. (2008). Öğretmen adaylarının sınıf yönetimi stratejilerine yönelik görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 53-64.
  • Çetin, B. (2013). Sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarıyla ilgili sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Journal of Kirsehir Education Faculty, 14(1).
  • Dağlıoğlu, H. E., Turupcu Doğan, A., & Basit, O. (2017). Kapsayıcı okul öncesi eğitim ortamlarında öğretmenler çocukların bireysel yeteneklerini belirlemek ve geliştirmek için neler yapıyor? Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 37(3).
  • Dönmez, B., & Cömert, M. (2009). Öğretmen adaylarının, kendilerinin ve uygulama öğretmenlerinin sınıf içi istenmeyen öğrenci davranışları ile baş etme konusundaki yeterliklerine ilişkin algıları. Journal of Kirsehir Education Faculty, 10(2).
  • Duric, L. (1991). Element de Psychologie de l’Education. Unesco.
  • Erkuş, S., & Yazar, T. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programındaki değerler eğitimine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (20), 196-211.
  • Ertuğ, C., & Baksi, O. (2014). Öğrencilerin sınıf içi tutum ve davranışlarının öğretmenlerin sınıf yönetimi başarısına etkisi. Asya Öğretim Dergisi, 2(1), 86-101.
  • Fennimore, B. S. (1995). Student- centered classroom management. New York: Delmar Publishers
  • Girmen, P., Anılan, H., Şentürk, İ., & Öztürk, A. (2006). Sınıf öğretmenlerinin istenmeyen öğrenci davranışlarına gösterdikleri tepkiler. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15), 235-244.
  • Gülünay-Sivri, D. Y., & Gözütok, F. D. (2012). İlköğretim öğretmenlerinin sınıf yönetimi eğilimlerinin belirlenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi), Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara).
  • Gündoğdu, S. (2013). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin sınıf yönetiminde istenmeyen öğrenci davranışlarına ilişkin görüşleri ve bu davranışlara karşı uyguladıkları stratejiler (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hasan Kalyoncu Üniversitesi).
  • Kemal, I., Suryadi, & Rosyidi, U. (2019). Lecturer resource development management at stkip bina bangsa getsempena banda aceh. International e-Journal of Educational Studies (IEJES), 3 (6), 197-204. DOI: 10.31458/iejes.602422
  • Özder, H., Seyhani, M., & Konedralı, G. (2009). KKTC ilkokul öğretmenlerine uygulanan ödül-ceza politikalarının değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 15(1), 109-131.
  • Öztürk, Y., & Gangal, M. (2016). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin disiplin, sınıf yönetimi ve istenmeyen davranışlar hakkındaki inançları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 593-608.
  • Paliç, G., & Keleş, E. (2011). Sınıf yönetimine ilişkin öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 17(2), 199-220.
  • Rahim, M. A., Utsha, A. M., Bhuiyan, I. A. & Miah, M. R. (2019). Academic performance improvement procedure of university students applying total quality management: A case of bangladesh. International e-Journal of Educational Studies (IEJES), 3 (5), 29-38.
  • Smith, P. K., & Pellegrini, A. D. (Eds.). (2000). Psychology of education: Schools, teachers and parents (Vol. 1). Taylor & Francis.
  • Şahin, E. (2002). Etkili sınıf yönetimi için kurallar oluşturmada pozitif disipline dayalı bazı öneriler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 341-353.
  • Şenel, T., & Aslan, O. (2014). Okul öncesi öğretmen adaylarının bilim ve bilim insanı kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 76-95.
  • Tolunay, A. K. (2008). Sınıf öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışlara karşı kullandıkları başetme yöntemleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Uludağ Üniversitesi, Bursa).
  • Wulandari, A., Hanafi, I., & Widodo, S.E. (2020). School-based management in the graduated empowerment perspective. International e-Journal of Educational Studies (IEJES), 4 (7), 70-80. DOI: 10.31458/iejes.607249
  • Yeşilyurt, E.(2008). Eğitim programlarının hedeflerine ulaşılması bağlamında sınıf yönetimi dersinin öğretmen adaylarına olan kazanımları. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 1(2),23-42.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, N. (2008). Dersin akışını bozan istenmeyen davranışları yönetme stratejilerinin incelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (1), 1-38.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gizem Sebahat Çoban 0000-0002-3000-6396

Mehmet Necati Cizrelioğulları 0000-0002-9884-6084

Yayımlanma Tarihi 27 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 8 Ocak 2021
Kabul Tarihi 1 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Çoban, G. S., & Cizrelioğulları, M. N. (2021). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimine Dair Görüşleri. Journal of Computer and Education Research, 9(17), 248-277. https://doi.org/10.18009/jcer.856884

Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "