ABSTRACT
Aim: Sociodemographic characteristics such as age, gender, and educational status are factors associated with preoperative anxiety. Health literacy may be the influencing factor in different results obtained in various studies regarding the relationship between educational status and preoperative anxiety.
Materials and Methods: This prospective survey was carried out on 155 patients scheduled for elective surgery at the Department of Otorhinolaryngology between September and November 2019. Sociodemographic and basic health status data were recorded using the State-Trait Anxiety Inventory (STAI-I) and the Health Literacy Index (HLI).
Results: While there was a highly statistically significant difference between average scores of the access, understanding and appraisal of health information subscales according to the HLI (p<0,01), no significant difference was found with average score of the application of health information subscale (p>0,05). A negative medium level relationship was found between average scores of the STAI-I and the HLI (r=-0,424) and application subscale (r=-0,482), and a negative low level relationship was found between the overall STAI-I and the access (r=-0,335), understanding (r=-0,368) and appraisal of health information (r=-0,353) subscales.
Conclusions: It was concluded that the low level of health literacy may be effective in the increased preoperative anxiety levels in patients, and further studies are required to be conducted in this matter.
ÖZET
Amaç: Yaş, cinsiyet, öğrenim düzeyi gibi sosyodemografik özellikler preoperatif anksiyete ile ilişkili faktörlerdir. Öğrenim düzeyi ile preoperatif anksiyete ilişkisinin çalışmalar arasında farklılık göstermesinde sağlık okuryazarlığı etkili olabilir.
Gereç ve yöntem: Kesitsel türdeki bu anket çalışması, Eylül-Kasım 2019 tarihleri arasında Kulak Burun Boğaz Bölümü’nde elektif operasyon planlanan 155 hasta üzerinde gerçekleştirildi. Hastalara Durumluk Kaygı Ölçeği (STAI-D) ile Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği (SOYÖ) uygulanarak, sosyodemografik ve temel sağlık durumu ile ilgili veriler kaydedildi.
Bulgular: Eğitim durumlarına göre SOYÖ ile bilgiye erişim, bilgiyi anlama ve değer biçme alt boyutu puan ortalamalarında istatistiksel açıdan ileri derecede anlamlı bir fark olduğu saptanırken (p<0,01), uygulama alt boyutu puan ortalamasında anlamlı fark tespit edilmedi (p>0,05). STAI-D ile SOYÖ (r=-0,424) ve uygulama alt boyutu (r=-0,482) puan ortalamaları arasında negatif yönde orta düzeyli bir ilişki ve STAI-D ölçeği ile bilgiye erişim (r=-0,335), bilgiyi anlama (r=-0,368) ve değer biçme (r=-0,353) alt boyutları arasında negatif yönde düşük düzeyli bir ilişki olduğu tespit edildi.
Sonuç: Preoperatif anksiyete düzeyindeki artışta düşük sağlık okuryazarlığı seviyesi etkili olabilir. Bu konuda daha ileri çalışmaların yapılması önerilir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2023 |
Kabul Tarihi | 8 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |