Giriş: Gençlik döneminin bir parçası olan üniversite yaşamı öğrenciler için kendi rutinleri ve yaşam alışkanlıklarında ki birçok değişikliği beraberinde getirmektedir. Maneviyat öğrencilerin karşılaştıkları ve kontrol altına alamadıkları bu zorlukların aşılmasında önemli bir başa çıkma mekanizmasıdır. Manevi yönelim bireyi sevgi, anlam, huzur, umut, esenlik ve bütünlük gibi sağlıkla ilişkili birçok kavramada yönlendirmektedir.
Yöntem: Araştırma tanımlayıcı-ilişki arayıcı bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini bir meslek yüksekokulunda I. ve II. Öğretimde öğrenimlerine devam eden 2160 öğrenci oluşturmuştur ve araştırma 250 öğrenci ile tamamlanmıştır. Verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından literatür doğrultusunda geliştirilen ‘Yapılandırılmış Kişisel Bilgi Formu’, ‘Manevi Yönelim Ölçeği’ ve ‘Sağlık Algısı Ölçeği’ kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizi için SPSS 21.0 Paket programı kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin manevi yönelim puanlarının 92,62±23,31 olduğu görüldü ve manevi yönelimlerinin yüksek olduğu görüldü. Kontrol merkezi alt boyutundan 14,59±2,84; Kesinlik alt boyutundan 11,36±2,16; sağlığın önemi alt boyutundan 6,97±2,66; öz farkındalık alt boyutundan 6,85±2,35 ve sağlık algısı ölçeği toplamından 39,78±5,46 puan aldıkları görüldü. Manevi yönelim yükseldikçe kontrol merkezi (p:0,033); kesinlik (p:0,003); öz farkındalık (p:0,015) alt boyutlarının puanlarının yükseldiği; sağlığın önemi alt boyutunun puanının ise düştüğü görüldü(p:0,000).
Sonuç: Öğrencilerin manevi yönelimleri ve sağlık algısı ölçeğinin alt boyutları arasında anlamlı bir ilişki mevcutken sağlık algısı toplam puanının manevi yönelimle ilişkili olmadığı görüldü. Manevi yönelimin kontrol merkezi, kesinlik ve öz farkındalık alt boyutlarını olumlu etkilediği düşünüldüğünde öğrencilerin sağlık algılarının yükseltilmesinde manevi kaynakları kullanılabilir.
İntroduction: University
life is a part of youth and leads to various changes in students’ routines and
habits in life. Spirituality is an important coping mechanism used to overcome
difficulties that students encounter and are unable to control. Spiritual
orientation directs individuals on various health-related concepts such as
love, meaning, peace, hope, well-being, and integrity.
Method: This study has a
descriptive and correlational design. The population comprised 2,160 students
who continued their education at a vocational school of higher education during
the first and second semesters, and the study was finalized with 250 students.
Data were collected using the Spiritual Orientation Scale, the Health
Perception Scale, and a structured personal information form designed by the
researcher based on the relevant literature. The data were analyzed using the
SPSS 21.0 package program.
Results: The spirituality
orientation score of the students was 92.62±23.31 and their spiritual
orientations were high. The students scored 14.59±2.84 on the control center
subscale, 11.36±2.16 on the accuracy subscale, 6.97±2.16 on the importance of
health subscale, 6.85±2.35 on the self-awareness subscale, and 39.78±5.46 on
the total health perception scale. As spiritual orientation rose, the scores
obtained on the control center (p=0.033), accuracy (p=0.033), and
self-awareness (p=0.015) subscales also increased; however, the
importance of the health subscale score decreased (p=0.000).
Conclusion: The
study found a significant correlation between the spiritual orientation and
health perception subscale scores of the students. However, no correlation was
found between the health perception total score and spiritual orientation.
Considering the fact that spiritual orientation has a positive effect on the
control center, accuracy, and self-awareness subscales spiritual resources can
be used to improve students’ health perceptions.
Spirituality spiritual orientation health perception üniversity Student
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2020 |
Kabul Tarihi | 27 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 4 |