Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

İletişim ve Yeni Medya: Yeni Medyada Sanat ve Estetik

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 2, 332 - 344, 30.09.2024
https://doi.org/10.59534/jcss.1458150

Öz

Bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler medya araçlarını önemli ölçüde etkilemiştir. Tarihte baskının icadı yazının dağılmasını, fotoğrafın icadı resim sanatını, yaşadığımız çağda bilgisayar gibi iletişim teknolojilerinin gelişmesi ise iletişimi etkilemiştir. Baskının icadı yazının sadece dağıtımını etkilerken, bilgisayarın icadı iletişimin bütün boyutlarını yani hem medyanın elde edilmesini, depolanmasını, düzenlenmesini hem de yayınlanması ile sinema, gazete, televizyon, radyo gibi tüm medya tiplerini de etkilemiştir (Manovich, 2001, s. 20). Bu durum, bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmelerin etkisinin daha önceki gelişmelerden daha kapsamlı olduğunu bize gösterir. Medya tipleri ve boyutunu tamamen etkileyen, bunların hepsini birleştiren ve bilgisayarda üretilir, depolanır ve gösterilir kılan bu teknolojik gelişmelerin sonucu yeni bir olgu olan “yeni medya” kavramı literatüre girmiştir. Günümüzde iletişim alanında önemli bir yere sahip olan ve resim, sinema, edebiyat gibi birçok sanat dalı üzerinde de etkisini göz ardı edemeyeceğimiz “yeni medya” önemli bir çalışma konusudur. Bu makalede de yeni medya kavramı, özellikleri, ilkeleri, farklılıkları açıklanmış, daha sonra yeni medya kavramı ekseninde sanat ve estetik konusuna değinilmiştir.

Kaynakça

  • Albayrak, D. & Kurak Açıcı, F. (2022). Yeni Medya Sanatında Göbeklitepe’nin Yorumlanması. ARTS, Dijitalleşme Özel Sayısı, s. 145-172.
  • Alioğlu, N. 2011. Yeni Medya Sanatı ve Estetiği. İstanbul: Papatya Yayıncılık Eğitim.
  • Aydoğan, F. ve Kırık, A. M. (2012). Alternatif Medya Olarak Yeni Medya. Akdeniz İletişim Dergisi (18), s. 58-69.
  • Bay, Y. (2012). Dijital Teknolojinin Olanaklarıyla Sanatın Dili Zenginleşiyor. Artam Global Art & Design Dergisi, s. 55-72.
  • Bozkurt, M. (2012). Medya Sanatı, Sanatın Günceli Güncelin Sanatı. Mehmet Yılmaz (Ed.). Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Brooke, C.G. (2007). Joseph Janangelo and the Analogics of New Media. College Composition and Communication, 59, s. 288-298.
  • Cançat, A. (2018). Yeni Medya Sanatı Üzerine… Atatürk Ünı̇versı̇tesı̇ Güzel Sanatlar Enstı̇tüsü Dergı̇sı̇, 40, s. 165-178.
  • Chun, W. H. K. (2006). Did Somebody Say New Media. İçinde W. H. K. Chun, T. Keenan (Eds), New Media, Old Media: A History and Theory Reader (1-10). New York: Routledge.
  • Geray, H. (2003). İletişim ve Teknoloji Uluslararası Birikim Düzeninde Yeni Medya Politikaları. Ankara: Ütopya. Gezer, S. (2019). “Yeni Medya, Veri Tabanı Sineması, Sinegratografi ve Greenaway’in Suitcase Sineması”. Bilim Armonisi Dergisi, 2(2), s. 87-97.
  • Kutup, N. (2010). İnternet ve Sanat, Yeni Medya ve net.art. Akademik Bilişim 10- XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri: Muğla Üniversitesi.
  • Manovich, L. (2001). The Language of New Media. USA: MIT Press.
  • Manovich, L. (2003). New Media from Borges to HTML. İçinde N. Wardrip, F.
  • Murray, J. H. (1998). Hamlet on the Holodeck: The Future of Narrative in Cyberspace. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Murray, J. H. (2011). Inventing the Medium: Principles of Interaction Design as a Cultural Practice: Cambridge, MA: MIT Press. London-England.
  • Ryan, M. L. (2006). Avatars of Story. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press.
  • Tokdil, E. (2018). Yeni Medya, Temel Bileşenleri ve Sanatın Değişen Estetik Dili. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 47, s. 167-190.
  • Törenli, N. (2005). Yeni Medya, Yeni İletişim Ortamı. Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Deck, A. (2006). Screening Circle. http:// artcontext.net/act/05/screeningCircle/
  • Gonzales, D. (2002). Ann Lee in Anzen Zone. https://www.lesabattoirs.org/Expositions/horizons-numeriques/
  • Napier, M. (1998). Shredder. www.potatoland.org

Communication and New Media: Art and Aesthetic in New Media

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 2, 332 - 344, 30.09.2024
https://doi.org/10.59534/jcss.1458150

Öz

Developments in information and communication technologies have significantly affected media tools. In history, the invention of printing affected the dissemination of writing, the invention of photography affected the art of painting, and the development of communication technologies such as computers in our age affected communication. While the invention of printing affected only the distribution of writing, the invention of the computer affected all aspects of communication, that is, the acquisition, storage, organization and publication of media, as well as all types of media such as cinema, newspapers, television and radio (Manovich, 2001, s. 20). This shows us that the impact of developments in information and communication technologies is more comprehensive than previous developments. The concept of "new media", which is a new phenomenon as a result of these technological developments that completely affect media types and sizes, combine them all, and make them produced, stored and displayed on computers, has entered the literature. "New media", which has an important place in the field of communication today and whose influence we cannot ignore on many branches of art such as painting, cinema and literature, is an important subject of study. In this article, the concept of new media, its features, principles and differences are explained, and then the subject of art and aesthetics is touched upon in the context of the concept of new media.

Kaynakça

  • Albayrak, D. & Kurak Açıcı, F. (2022). Yeni Medya Sanatında Göbeklitepe’nin Yorumlanması. ARTS, Dijitalleşme Özel Sayısı, s. 145-172.
  • Alioğlu, N. 2011. Yeni Medya Sanatı ve Estetiği. İstanbul: Papatya Yayıncılık Eğitim.
  • Aydoğan, F. ve Kırık, A. M. (2012). Alternatif Medya Olarak Yeni Medya. Akdeniz İletişim Dergisi (18), s. 58-69.
  • Bay, Y. (2012). Dijital Teknolojinin Olanaklarıyla Sanatın Dili Zenginleşiyor. Artam Global Art & Design Dergisi, s. 55-72.
  • Bozkurt, M. (2012). Medya Sanatı, Sanatın Günceli Güncelin Sanatı. Mehmet Yılmaz (Ed.). Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Brooke, C.G. (2007). Joseph Janangelo and the Analogics of New Media. College Composition and Communication, 59, s. 288-298.
  • Cançat, A. (2018). Yeni Medya Sanatı Üzerine… Atatürk Ünı̇versı̇tesı̇ Güzel Sanatlar Enstı̇tüsü Dergı̇sı̇, 40, s. 165-178.
  • Chun, W. H. K. (2006). Did Somebody Say New Media. İçinde W. H. K. Chun, T. Keenan (Eds), New Media, Old Media: A History and Theory Reader (1-10). New York: Routledge.
  • Geray, H. (2003). İletişim ve Teknoloji Uluslararası Birikim Düzeninde Yeni Medya Politikaları. Ankara: Ütopya. Gezer, S. (2019). “Yeni Medya, Veri Tabanı Sineması, Sinegratografi ve Greenaway’in Suitcase Sineması”. Bilim Armonisi Dergisi, 2(2), s. 87-97.
  • Kutup, N. (2010). İnternet ve Sanat, Yeni Medya ve net.art. Akademik Bilişim 10- XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri: Muğla Üniversitesi.
  • Manovich, L. (2001). The Language of New Media. USA: MIT Press.
  • Manovich, L. (2003). New Media from Borges to HTML. İçinde N. Wardrip, F.
  • Murray, J. H. (1998). Hamlet on the Holodeck: The Future of Narrative in Cyberspace. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Murray, J. H. (2011). Inventing the Medium: Principles of Interaction Design as a Cultural Practice: Cambridge, MA: MIT Press. London-England.
  • Ryan, M. L. (2006). Avatars of Story. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press.
  • Tokdil, E. (2018). Yeni Medya, Temel Bileşenleri ve Sanatın Değişen Estetik Dili. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 47, s. 167-190.
  • Törenli, N. (2005). Yeni Medya, Yeni İletişim Ortamı. Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Deck, A. (2006). Screening Circle. http:// artcontext.net/act/05/screeningCircle/
  • Gonzales, D. (2002). Ann Lee in Anzen Zone. https://www.lesabattoirs.org/Expositions/horizons-numeriques/
  • Napier, M. (1998). Shredder. www.potatoland.org
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Eda Evlioğlu Gezer 0000-0003-0926-964X

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 24 Mart 2024
Kabul Tarihi 21 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Evlioğlu Gezer, E. (2024). İletişim ve Yeni Medya: Yeni Medyada Sanat ve Estetik. İletişim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 4(2), 332-344. https://doi.org/10.59534/jcss.1458150