Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

LOJİSTİK PERFORMANS ENDEKSİ VE HAVAYOLU KARGO TAŞIMACILIĞI İLİŞKİSİ: 2007-2016 TÜRKİYE ÖRNEĞİ

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 24, 09.06.2018

Öz



Günümüzde uluslararası firmalar, ürettikleri mal ve
hizmetleri dış ülkelere daha etkin bir şekilde pazarlamak için değişik
stratejiler uygulamaktadırlar. Sadece ürün kalitesi değil, ürünün tüketici
pazarlara giden yolculuğunun her aşaması dış ticaretin dolayısıyla küresel rekabetin
incelenmesi gereken konusu olmuştur. Mal ve hizmet üreten uluslararası firmalar
ürünlerini küresel pazarlara hızlı ve güvenilir bir şekilde aktarmanın önemini
kavramışlardır. Uluslararası firmaların küresel pazarda boy ölçüşebilmesi için
ülkelerinin bu amaca yönelik ticarete uygun altyapılarının olması önem arz
etmektedir. Lojistik altyapısı, bir ülkenin dış ticarete bakışını yansıtan
önemli göstergelerden biridir. Taşımacılık burada kritik bir olgu olarak
karşımıza çıkmakta ve bunun alt birimi olan hava kargo taşımacılığı ise,
küresel ticari rekabette stratejik bir araç olarak kullanılmaya başlanmıştır.



Uluslararası Lojistik Performans Endeksi(LPE) ise ülkelerin
ticaret yapma kabiliyetlerini ölçen bir endekstir. Bu çalışmada, hava kargo
taşımacılığı sistemi ile LPE ilişkisi Türkiye özelinde değerlendirilmiştir.




Kaynakça

  • Ateş, İ., & Işık, E. (2010). Türkiye'deki lojistik hizmetleri gelişiminin ihracattaki büyümeye etkileri. Ekonomi Bilimleri Dergisi, 101. Bayraktutan, Y., & Özbilgin, M. (2015). Lojistik Maliyetler ve Lojistik Performans Ölçütleri. Maliye Dergisi, 98. Nisan 26, 2018 tarihinde http://dergipark.gov.tr/download/article-file/207895 adresinden alındı Canıtez, M. (2011). Uluslararası Pazarlamada Lojistik ve Uygulamalar. Ankara: Gazi Kitabevi. Referans4Christopher, M. (2014, Şubat). Supply Chain Management. HSTalks: https://hstalks.com/playlist/537/supply-chain-management/ adresinden alındı Gerede, E. (2015, Şubat). Havayolu Taşımacılığı ve Ekonomik Düzenlemeler. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü Yayınları. Ankara, Maltepe, Türkiye: Sivil Hvacılık Genel Müdürlüğü. Güler, K. (2014, Mart 02). Lojistik Üs kavaramı ve Türkiye Açısından Değerlendirilmesi. İstemi Parman Dış Ticaret Portalı: http://www.istemiparman.com.tr/lojistik-us-kavrami-ve-turkiyeacisindan-degerlendirilmesi/ adresinden alındı Hamel, G. (1998). Strateji Bir Devrimdir. Istanbul: Doğan Ofset. IATA. (2017, 07). IATA Cargo Strategy. Utikad: http://www.utikad.org.tr/images/BilgiBankasi/iatacargostrategy-3754.pdf adresinden alındı İncekara, A. (2002, Subat). Küreselleşme,Ekonomik Kriz ve Türkiye. Ekodialog.com: http://ekodialog.com/Makaleler/kuresellesme_ekonomik_kriz.html adresinden alındı Kara, M., Tayfur, L., & Basık, H. (2009). Küresel Ticarette Lojistik Üslerin Önemi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), s. 70. Nisan 01, 2018 tarihinde alındı Lambert, D. (1998). Supply Chain Management. The International Journal of Logistics Management, 3. Macharis, I. C. (2006). Impact of globalisation on logistic service providers in Belgium. http://web.mit.edu/11.951/oldstuff/albacete/Other_Documents/Europe%20Transport%20C onference/freight_and_logistics/impact_of_the_glob1754.pdf adresinden alındı 13 Oda, S. (2008, Aralık 26). Türkiye de Lojistik Sektörü ve Dış Ticaret Üzerine Etkileri. Edirne, Türkiye. Peter F.Drucker-Wikipedi. (2016, Ağustos). wikipedia.org: https://tr.wikipedia.org/wiki/Peter_F._Drucker adresinden alındı Porter, M. (1990). The Competitive Advantages of Nations. New York: Simon&Schuster Inc. Porter, M. (2008). Rekabet Stratejisi: Sektör ve Rakip Analizi Teknikleri. (G. Ulubilgen, Çev.) Istanbul: Sistem Yayıncılık. Rodrigue, J.-P., Slack, B., & Comtois, C. (2006). Transport Systems. B. S. J. Paul Rodrigue içinde, The Geography of Transport Systems. New York: Routledge. Sundaram, A., & Black, J. (1992). The Environment and Internal Organization of Multinational Enterprises. Academy of Management Review, 729-757. T.C. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı. (2017). Lojistik Performans Endeksi 2016. Ankara: Gümrük ve Ticaret Bakanlığı. Tağraf, H. (2002). Küreselleşme süreci ve çok uluslu işletmelerin küreselleşme sürecine etkisi. C.Ü.İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 45. TUIK. (2016, Temmuz 27). Lojistik Performans Endeksi 2016. Türkiye İstatistik Kurumu: http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=istendeks adresinden alındı WTO. (2017). Trade Profile. WTO: http://stat.wto.org/CountryProfile/WSDBCountryPFHome.aspx?Language=E adresinden alındı

LOJİSTİK PERFORMANS ENDEKSİ VE HAVAYOLU KARGO TAŞIMACILIĞI İLİŞKİSİ: 2007-2016 TÜRKİYE ÖRNEĞİ

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 24, 09.06.2018

Öz

Günümüzde uluslararası firmalar, ürettikleri mal ve hizmetleri dış ülkelere daha etkin bir şekilde pazarlamak için değişik stratejiler uygulamaktadırlar. Sadece ürün kalitesi değil, ürünün tüketici pazarlara giden yolculuğunun her aşaması dış ticaretin dolayısıyla küresel rekabetin incelenmesi gereken konusu olmuştur. Mal ve hizmet üreten uluslararası firmalar ürünlerini küresel pazarlara hızlı ve güvenilir bir şekilde aktarmanın önemini kavramışlardır. Uluslararası firmaların küresel pazarda boy ölçüşebilmesi için ülkelerinin bu amaca yönelik ticarete uygun altyapılarının olması önem arz etmektedir. Lojistik altyapısı, bir ülkenin dış ticarete bakışını yansıtan önemli göstergelerden biridir. Taşımacılık burada kritik bir olgu olarak karşımıza çıkmakta ve bunun alt birimi olan hava kargo taşımacılığı ise, küresel ticari rekabette stratejik bir araç olarak kullanılmaya başlanmıştır. 
Uluslararası Lojistik Performans Endeksi(LPE) ise ülkelerin ticaret yapma kabiliyetlerini ölçen bir endekstir. Bu çalışmada, hava kargo taşımacılığı sistemi ile LPE ilişkisi Türkiye özelinde değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Ateş, İ., & Işık, E. (2010). Türkiye'deki lojistik hizmetleri gelişiminin ihracattaki büyümeye etkileri. Ekonomi Bilimleri Dergisi, 101. Bayraktutan, Y., & Özbilgin, M. (2015). Lojistik Maliyetler ve Lojistik Performans Ölçütleri. Maliye Dergisi, 98. Nisan 26, 2018 tarihinde http://dergipark.gov.tr/download/article-file/207895 adresinden alındı Canıtez, M. (2011). Uluslararası Pazarlamada Lojistik ve Uygulamalar. Ankara: Gazi Kitabevi. Referans4Christopher, M. (2014, Şubat). Supply Chain Management. HSTalks: https://hstalks.com/playlist/537/supply-chain-management/ adresinden alındı Gerede, E. (2015, Şubat). Havayolu Taşımacılığı ve Ekonomik Düzenlemeler. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü Yayınları. Ankara, Maltepe, Türkiye: Sivil Hvacılık Genel Müdürlüğü. Güler, K. (2014, Mart 02). Lojistik Üs kavaramı ve Türkiye Açısından Değerlendirilmesi. İstemi Parman Dış Ticaret Portalı: http://www.istemiparman.com.tr/lojistik-us-kavrami-ve-turkiyeacisindan-degerlendirilmesi/ adresinden alındı Hamel, G. (1998). Strateji Bir Devrimdir. Istanbul: Doğan Ofset. IATA. (2017, 07). IATA Cargo Strategy. Utikad: http://www.utikad.org.tr/images/BilgiBankasi/iatacargostrategy-3754.pdf adresinden alındı İncekara, A. (2002, Subat). Küreselleşme,Ekonomik Kriz ve Türkiye. Ekodialog.com: http://ekodialog.com/Makaleler/kuresellesme_ekonomik_kriz.html adresinden alındı Kara, M., Tayfur, L., & Basık, H. (2009). Küresel Ticarette Lojistik Üslerin Önemi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), s. 70. Nisan 01, 2018 tarihinde alındı Lambert, D. (1998). Supply Chain Management. The International Journal of Logistics Management, 3. Macharis, I. C. (2006). Impact of globalisation on logistic service providers in Belgium. http://web.mit.edu/11.951/oldstuff/albacete/Other_Documents/Europe%20Transport%20C onference/freight_and_logistics/impact_of_the_glob1754.pdf adresinden alındı 13 Oda, S. (2008, Aralık 26). Türkiye de Lojistik Sektörü ve Dış Ticaret Üzerine Etkileri. Edirne, Türkiye. Peter F.Drucker-Wikipedi. (2016, Ağustos). wikipedia.org: https://tr.wikipedia.org/wiki/Peter_F._Drucker adresinden alındı Porter, M. (1990). The Competitive Advantages of Nations. New York: Simon&Schuster Inc. Porter, M. (2008). Rekabet Stratejisi: Sektör ve Rakip Analizi Teknikleri. (G. Ulubilgen, Çev.) Istanbul: Sistem Yayıncılık. Rodrigue, J.-P., Slack, B., & Comtois, C. (2006). Transport Systems. B. S. J. Paul Rodrigue içinde, The Geography of Transport Systems. New York: Routledge. Sundaram, A., & Black, J. (1992). The Environment and Internal Organization of Multinational Enterprises. Academy of Management Review, 729-757. T.C. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı. (2017). Lojistik Performans Endeksi 2016. Ankara: Gümrük ve Ticaret Bakanlığı. Tağraf, H. (2002). Küreselleşme süreci ve çok uluslu işletmelerin küreselleşme sürecine etkisi. C.Ü.İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 45. TUIK. (2016, Temmuz 27). Lojistik Performans Endeksi 2016. Türkiye İstatistik Kurumu: http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=istendeks adresinden alındı WTO. (2017). Trade Profile. WTO: http://stat.wto.org/CountryProfile/WSDBCountryPFHome.aspx?Language=E adresinden alındı
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Atilla Demirbilek 0000-0002-7103-2777

Sabri Öz 0000-0002-6280-726X

Yahya Fidan 0000-0002-5012-3629

Yayımlanma Tarihi 9 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demirbilek, A., Öz, S., & Fidan, Y. (2018). LOJİSTİK PERFORMANS ENDEKSİ VE HAVAYOLU KARGO TAŞIMACILIĞI İLİŞKİSİ: 2007-2016 TÜRKİYE ÖRNEĞİ. Ekonomi İşletme Ve Yönetim Dergisi, 2(1), 1-24.