Kariyer Geleceği Planlaması ve Girişimcilik Yönelimi Arasındaki İlişki
Yıl 2023,
Cilt: 7 Sayı: 1, 64 - 98, 18.07.2023
Mahamat Tahir Abdel-bassaıt
,
Canan Yıldıran
,
Sertaç Ercan
Öz
Araştırmanın amacını lisans programında eğitimlerine devam eden 3. ve 4. sınıfta eğitim gören uluslararası öğrencilerin, kariyer geleceği planlamaları ile girişimcilik yönelimleri arasındaki ilişkinin tespit edilmesi oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında veriler anket yöntemi kullanılarak toplanmış olup, araştırmaya 392 öğrencinin katılımı sağlanmıştır. Elde edilen verilerin incelenmesi için frekans ve korelasyon analizleri ile farklılık ve ANOVA testlerinden yararlanılmıştır. Analizler sonucunda ulaşılan bulgulara göre kariyer geleceği planlamasının demografik değişkenlerden olan iş fikrine sahip olunması ve ailede girişimcinin olması durumu ile anlamlı olarak farklılaştığı görülmektedir. Yine girişimcilik yöneliminin demografik değişkenlerden olan iş fikrine sahip olunması, kendi iş yerini açma isteği ve ailede girişimcinin olması durumu ile anlamlı olarak farklılıklar gösterdiği belirlenmiştir. Araştırmanın temel hipotezi olan kariyer geleceği planlaması ile girişimcilik yönelimi arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu savı istatistiksel olarak kanıtlanmıştır. Ayrıca her iki kavramın alt boyutlarının da istatistiki olarak anlamlı ve pozitif yönlü ilişkiye sahip olduğu tespit edilmiştir.
Kaynakça
- Akman, A. (2022). Yetersizlik Duygusunun Kariyer Geleceğine Etkisi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(1), 121-135.
- Alnıaçık, E., Of. M., Balkaş, J., Tülemez, S., Mirzayev, M. ve Alfarra, H. (2021). Pandemi Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Dayanıklılıkları ve Umutsuzluklarının Kariyer Geleceği Algısı Üzerindeki Etkileri. BMIJ, 9(1), 248-266.
- Bayraktaroğlu, S. (2006). İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara: Gazi Kitabevi.
- Bolton, D. L. ve Lane, M. D. (2012). Individual Entrepreneurial Orientation: Development of a Measurement Instrument. Education+ Training, 54(2/3), 219-233.
- Büyükyılmaz, O., Ercan, S. ve Gökerik, M. (2016). Öğrencilerin Kariyer Planlama Tutumlarının Demografik Faktörler Açısından Değerlendirilmesi: Karabük Üniversitesi İşletme Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(7), 2065-2076.
- Cho, Y. H. ve Lee, J.-H. (2018). Entrepreneurial Orientation, Entrepreneurial Education and Performance. Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship, 12(2), 124-134.
- Coşkun, R., Altunışık, R. ve Yıldırım, E. (2019). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Spss Uygulamalı. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
Covin, G. ve Slevin, D. (1989). Strategic Management of Small Firms in Hostile and Benign Environments. Strategic Management Journal, 10(1), 75-87.
- Duffy, R. D. ve Blustein, D. L. (2005). The Relationship Between Spirituality, Religiousness, and Career Adaptability. Journal of Vocational Behavior, 67, 429- 440.
- Ercan, S. ve Yıldıran, C. (2021). Bireysel Girişimcilik Yönelimi Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 16(1), 91-105.
- Fidan, Y. ve Çiftçi, S. (2009). Farklı Fakültelerdeki İşletme Öğrencilerinin Girişimciliğe Bakışları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(4), 58-73.
- Gökdeniz, İ. (2017). Özel Sektör ve Kamu Yönetiminde Kariyer Planlaması. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 19(32), 123-131.
- Güldü, Ö. ve Kart, M. E. (2017). Kariyer Planlanma Sürecinde Kariyer Engelleri ve Kariyer Geleceği Algılarının Rolü. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 72(2), 377-400.
- Güleç, M. M., Parlak, S., Çetin, I. ve Parlak, D. (2016). The Relationship between Uludağ University Vocational School Students’ Choices of Profession and Their Sociological Traits. Akademik Bakış Dergisi, 53, 199-209.
- Güreşçi, E. (2014). Girişimcilik Eğilimi Üzerine Bir Araştırma: İspir Hamza Polat MYO Örneği. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 9(1), 23-38.
- İşcan, Ö. F. ve Kaygın, E. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 443-462.
- Kalafat, T. (2012). Kariyer Geleceği Ölçeği (KARGEL) Türk Örneklemi İçin Psikometrik Özeliklerinin İncelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(38), 169-179.
- Kalafat, T. (2014). Kariyer Geleceği Algısını Etkileyen Kişisel Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik Bir Model Çalışması (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Keat, O. Y., Selvarajah, C. ve Meyer, D. (2011). Incliation Towards Entrepreneurship Among University Students: An Empirical Study of Malaysian University Students. International Journal of Business and Social Science, 2(4), 206-220.
- Knight, G. A. ve Çavuşgil, S. T. (2004). Innovation, Organizational Capabilities, and The Born Global Firm. Journal of International Business Studies, 35(2), 124-141.
- Kraus, S., Breier, M., Jones, P. ve Hughes, M. (2019). Individual Entrepreneurial Orientation and Intrapreneurship in The Public Sector. International Entrepreneurship and Management Journal, 15, 1247-1268.
- Lumpkin, G. T. ve Dess, G. G. (1996). Clarifying The Entrepreneurial Orientation Construct and Linking It to Performance. Academy of Management Review, 21(1), 135-172.
- Miller, D. (1983). The Correlates of Entrepreneurship in Three Types of Firms. Management Science, 29, 770-791.
- Özgen, H. ve Yalçın, A. (2018). İnsan Kaynakları Yönetimi Stratejik Bir Yaklaşım. Ankara: Akademisyen Kitabevi, 4. Baskı.
- Rauch, A., Wiklund, J., Lumpkin, G. T. ve Frese, M. (2009). Entrepreneurial Orientation and Business Performance: An Assessment of Past Research and Suggestions for The Future. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(3), 761-787.
- Rottinghaus, P. J., Day, S. X. ve Borgen, F. H. (2005). The Career Futures Inventory: A Measure of Career-Related Adaptability and Optimism. Journal of Career Assessment, 13(1), 3-24.
- Savickas, M. L. (2012). Life Design: A Paradigm for Career Intervention in The 21st Century. Journal of Counseling and Development, 90, 13-19.
- Siyez, D. M. ve Belkıs, Ö. (2016). Üniversite Öğrencilerinde Kariyer İyimserliği ve Uyumluluğu ile Toplumsal Cinsiyet Algısı Arasındaki İlişki. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(4), 279-285.
- Sönmez, B., Önal, M. ve Yıldız, G. (2019). Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Değerleri ve Kariyer Geleceği Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 6(1), 127-135.
- Şahin, F. ve Danışman, Ş. (2017). Yaratıcılık Kişilik Özellikleri Ölçeği: Güvenilirlik ve Geçerlik Çalışması. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü̈ Dergisi, 7(2), 747-760.
- Tepe Küçükoğlu, M., Baynazoğlu, M. E. ve Berber, Ş. (2020). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Kariyer ve Girişimcilik Yönelimleri. Manisa Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F. Yönetim ve Ekonomi, 27(1), 91-108.
- Watts, A. G. (1996). Careerquke: Policy Supports for Self-Managed Careers. London: Demos.
- Wiklund, J. (1999). The Sustainability of The Entrepreneurial Orientation Performance Relationship. Entrepreneurship Theory and Practice, 24, 37-48.