Bu
araştırmada, ilköğretim
öğretmenlerinin mesleki değerlere sahip olma düzeylerinin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelinde nicel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini,
2011-2012 eğitim-öğretim yılında, Türkiye’de resmi ilköğretim okullarında görev
yapan Fen ve Teknoloji, Sınıf, Sosyal Bilgiler, Türkçe ve Matematik
öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmada örneklem büyüklüğünün belirlenmesinde
Cohen, Manion ve Morrison’un (2005) “Örneklem Büyüklüğü Tablosu”ndan
yararlanılmış ve 96.966 kişilik bir hedef kitleyi, %5’lik hata payıyla 384
kişinin temsil edeceği varsayılmıştır. 384 kişinin illere ve branşlara göre
dağılımını belirlemek için “Tabakalı Örnekleme Yöntemi” kullanılmıştır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak Tunca (2012) tarafından geliştirilen “Öğretmen
Mesleki Değerler Ölçeği (ÖMDÖ)” kullanılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin
mesleki değerlere sahip olma düzeylerini belirlemek amacıyla betimsel
istatistikler kullanılmıştır. Araştırmada ikili karşılaştırmalarda t-testi,
üçten daha fazla boyutu olan karşılaştırmada ise Kruskal Wallis H testi
yapılmıştır. Anlamlı çıkan değerlerde, farkın kaynağını belirlemek üzere ikili
karşılaştırmalarda Mann Whitney U Testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin; mesleki değerlere sahip olma
konusunda kendilerini yüksek düzeyde algıladıkları, bununla birlikte
kendilerini görece en yetersiz gördükleri alt boyutun “Şiddete karşı olma”, en
yeterli gördükleri alt boyutun ise “Farklılıklara saygı duyma” olduğu tespit
edilmiştir. Öğretmenlerin mesleki değer düzeyleri cinsiyetlerine göre
karşılaştırıldığında ise yalnızca “İşbirliğine açık olma” alt boyutundan
aldıkları puanlara ilişkin farklılığın kadınlar lehine anlamlı olduğu
belirlenmiştir. Öğretmenlerin mesleki değer düzeyleri branşlarına göre
karşılaştırıldığında; “Farklılıklara saygı duyma” ve “Şiddete karşı olma” alt
boyutlarından aldıkları puanların branşa göre farklılaşmadığı, buna karşın
“Kişisel ve toplumsal duyarlılık”, “İşbirliğine açık olma” alt boyutlarından ve
ölçekten aldıkları toplam puanların farklılaştığı görülmüştür.
mesleki değerler öğretmen mesleki değerler ölçeği farklılıklara saygı duyma şiddete karşı olma
The
purpose of the current study is to determine the extent to which elementary
school teachers possess professional values. The current research is a qualitative study of
survey model. The universe of the study is comprised of Science and Technology,
Classroom, Social Studies, Turkish and Math teachers working at elementary
schools in 2011-2012 school year. In the determination of the sampling size for
the current study, “Sampling Size Table” developed by Cohen, Manion and
Morrison (2005) was used and it was found that 384 people would be enough to
represent the universe with 5% error margin. In order to determine the
distribution of 384 people across the cities and branches “Stratified Sampling
Method” was employed. In the collection of data, The Teacher Professional
Values Scale (TPVS) developed by Tunca (2012) was used. Descriptive statistics
were used to elicit the extent to which the teachers posses professional
values. In paired comparisons, t-test and in the comparisons having more than
three dimensions, Kruskal Wallis H test were conducted. In the values found to
be significant, Mann Whitney U Test was used to determine the source of the
difference in paired comparisons. At the end of the study, it was found that
the teachers’ perceptions of their possession of professional values are high.
On the other hand, the sub-dimensions in which the teachers see themselves the
least adequate in comparison to the other sub-dimensions is “Being against violence” and the most adequate is
“Respect for diversity”. When the teachers’ levels of possessing professional
values were compared according to their genders, only the score they took from
the sub-dimension of “Being open to cooperation” was found to be significantly
different in favor of the female teachers. When the teachers’ levels of
possessing professional values were compared according to their branches, while
it was found that their scores taken from the sub-dimensions of “Respect for
diversity” and “Being against violence” did not vary significantly depending on
the branch, the scores taken from the sub-dimensions of “Personal and social
responsibility” and “Being open to cooperation” varied significantly depending
on the branch.
professional values the scale of teacher professional values respect for diversity being against violence
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 11 |