This study is aimed at developing an achievement test on quadrilaterals for seventh-grade students. The concept of the atom can be visualized in different ways in the mind due to its structure, which the naked eye cannot see. Augmented reality (AR) is one of the applications that can be used to teach such concepts. This study aimed to investigate students' views on the use of AR applications in teaching. Phenomenological design, one of the qualitative research designs, was used in the study. The study group consisted of 26 -graders in a public secondary school. AR application was organized to teach the structure of the atom. Within the scope of the study, an interview form consisting of four open-ended questions prepared by the researchers and submitted to expert opinion for content validity was used as a data collection tool. When the students' answers to the questions were examined, it was determined that they had positive opinions that AR application could be used in other courses and different subjects, that this application was more instructive because it concretized the subject, that it caused a better understanding of the subject it was used in, and that it increased participation in the lesson due to the possibilities of providing three-dimensional images. Suggestions were made based on the results.
augmented reality atomic structure secondary school students student views
Atom kavramı çıplak gözle görülemeyen yapısı nedeni ile zihinlerde farklı şekillerde canlandırılabilmektedir. Artırılmış gerçeklik (AR) uygulaması ise bu tür kavramların öğretiminde kullanılabilecek uygulamalardan biridir. Bu çalışmada AR uygulamasının öğretimde kullanılmasına ilişkin öğrenci görüşlerinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden fenomoloji deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunu bir devlet ortaokulunda öğrenim gören 26 yedinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Atomun yapısının öğretimi için AR uygulaması düzenlenmiştir. Araştırma kapsamında, veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan ve kapsam geçerliği için uzman görüşüne sunulan dört açık uçlu sorudan oluşan görüşme formu kullanılmıştır. Öğrencilerin sorulara verdikleri cevapları incelendiğinde; AR uygulamasının diğer derslerde ve farklı konularda da kullanılabileceği, bu uygulamanın konuyu somutlaştırdığından dolayı daha öğretici olduğu, kullanıldığı konunun daha iyi kavranabilmesine sebep olduğu ve üç boyutlu görüntü sağlama olanaklarından dolayı derse katılımı da artırdığı yönünde olumlu görüşlere sahip oldukları belirlenmiştir. Ortaya çıkan sonuçlardan hareketle önerilerde bulunulmuştur.
arttırılmış gerçeklik atomun yapısı ortaokul öğrencileri öğrenci görüşleri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Fen Bilgisi Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 3 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 9 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 28 |