Eğitim sistemindeki müfredatların başarıya ulaşmasında en önemli rol öğretmenlere aittir. Öğretmenlerin sosyo-ekonomik koşulları bir taraftan mesleğin seçimini, diğer taraftan öğretmenlerin performanslarını etkilemektedir. Bu kapsamda, Denizli ilindeki meslek liseleri dışında kalan Anadolu ve Fen liselerindeki 270 öğretmenle yapılan anket sonuçları analiz edilmiştir. Çalışmada şu sonuçlara ulaşılmıştır: (1) Öğretmenlik mesleği özellikle gelir ve eğitim düzeyi düşük aile bireyleri tarafından daha çok tercih edilmektedir. (2) Ücret düzeyinin düşüklüğü ve ücretlerdeki artışın performansı arttıracağı konusunda genel bir fikir birliği bulunmaktadır. (3) Ücret düzeyinin düşüklüğü öğretmenlerin kişisel gelişimleri için gelirlerinden ayırdıkları payları olumsuz olarak etkilemektedir. (4) Ebeveynlerin gelir ve eğitim düzeylerindeki düşüklük öğrencilerin sorunlarının çözümünde ve öğrenci başarısının arttırılmasında öğrenci-öğretmen-veli ilişkilerini zayıflamaktadır. (5) Öğrencilerin üniversiteye girişteki başarıları üzerinde Anadolu veya Fen liselerine girişteki aldıkları başarı puanlarının, öğrenciöğretmen oranının ve öğretmenlerin mutluluk ve motivasyon düzeylerinin en etkili faktörler olarak öne çıktığı ifade edilebilir. 1. GİRİŞ
Öğretmen özellikleri öğrenci başarısı öğretmen işgücü piyasası performans faktörleri öğretmen etkinliliği
The most important role in the success of the curriculum in the education system belongs to teachers. The socio-economic conditions of teachers affects on the one hand the choice of profession and on the other hand their performance. In this context, the survey results that conducted with 270 teachers in Anatolian and Science high schools in Denizli have been analyzed. The results obtained are as follows: (1) The teaching profession is mostly preferred by family members especially with low levels of income and education. (2) There is a general consensus about the level of wages are low and the rise in wages will increase the performance. (3) The low level of wages negatively affects teachers’ spending for their personal development. (4) The lowness in income and education levels of parents of students weakens the student- teacher-parent relationship in solving problems of students and increasing their achievements. (5) It can be expressed that the Anatolian high schools and science schools entrance scores, the student-teacher ratio and the happiness and motivation levels of teachers are the most important factors.
Teacher characteristics student achievement teacher labour market performance factors teacher effectiveness
Bölüm | Articles |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 1 Sayı: 4 |
Journal of Economics, Finance and Accounting (JEFA) is a scientific, academic, double blind peer-reviewed, quarterly and open-access online journal. The journal publishes four issues a year. The issuing months are March, June, September and December. The publication languages of the Journal are English and Turkish. JEFA aims to provide a research source for all practitioners, policy makers, professionals and researchers working in the area of economics, finance, accounting and auditing. The editor in chief of JEFA invites all manuscripts that cover theoretical and/or applied researches on topics related to the interest areas of the Journal. JEFA publishes academic research studies only. JEFA charges no submission or publication fee.
Ethics Policy - JEFA applies the standards of Committee on Publication Ethics (COPE). JEFA is committed to the academic community ensuring ethics and quality of manuscripts in publications. Plagiarism is strictly forbidden and the manuscripts found to be plagiarized will not be accepted or if published will be removed from the publication. Authors must certify that their manuscripts are their original work. Plagiarism, duplicate, data fabrication and redundant publications are forbidden. The manuscripts are subject to plagiarism check by iThenticate or similar. All manuscript submissions must provide a similarity report (up to 15% excluding quotes, bibliography, abstract and method).
Open Access - All research articles published in PressAcademia Journals are fully open access; immediately freely available to read, download and share. Articles are published under the terms of a Creative Commons license which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Open access is a property of individual works, not necessarily journals or publishers. Community standards, rather than copyright law, will continue to provide the mechanism for enforcement of proper attribution and responsible use of the published work, as they do now.