Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 3, 363 - 383, 30.09.2022
https://doi.org/10.17478/jegys.1133255

Öz

Kaynakça

  • Abiogu, G. C., Ede, M. O., Agah, J. J., Ebeh, J. J., Ejionueme, L. K., Asogwa, E. T., Ekwueme, F. O., Agu, P., Nwafor, B., Omeke, F., & Ogoke, J. (2022). Effects of rational emotive behavior occupational intervention on perceptions of work value and ethical practices: Implications for educational policymakers. Journal of Rational-Emotive Cognitive-Behavior Therapy, 39, 638-671. https://doi.org/10.1007/s10942-021-00389-0
  • Akın, A., Pehlivanlı, E. A., & Kerse, G. (2018). Etik değerlerin işkoliklik üzerine etkisi. Sayıştay Dergisi, 111/Ekim-Aralık, 125-142. https://dergi.sayistay.gov.tr/Upload/95906369/files/dergi/pdf/der111m5.pdf
  • Akın, O., & Özdaşlı, K. (2014). Muhasebe meslek mensuplarının mesleki faaliyetlerinde uymaları gereken etik ilkelere uyma düzeyine yönelik meslek mensupları ile meslek yüksekokulu muhasebe bölümü öğrencilerinin algıları. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (63), 59-74. http://journal.mufad.org.tr/attachments/article/750/4.pdf
  • Aktaş, K. (2014). Etik-ahlâk ilişkisi ve etiğin gelişim süreci. Uluslararası Yönetim ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(2), 22-32. https://dergipark.org.tr/tr/pub/uysad/issue/37702/164187
  • Ali, Y. (2020). Exploring the role and challenges of ethical values to impart good governance: The case of Dessie Town, South Wollo, Ethiopia. International and Public Affairs, 4(1), 1-7. https://doi.org/10.11648/j.ipa.20200401.11
  • Altınkurt, Y., & Yılmaz, K. (2012). Öğretmen adaylarının öğretmenlerin mesleki etik dışı davranışlar ile ilgili görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(22), 113-128. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/19395/205998
  • Altunay Şam, E., Çaypınar, İ., & Alimcan, D. (2016). Öğretmen adaylarının demokratik tutumları ve şiddete karşı tutumları arasındaki ilişki (Amasya Üniversitesi Örneği). Istanbul Journal of Innovation in Education, 2(2), 31-53. https://dergipark.org.tr/en/pub/ieyd/issue/24453/396
  • Arain, G. A., Sheikh, A., Hameed, I., & Asadullah, M. A. (2016). Do as ı do: The effect of teachers’ ethical leadership on business Students’ academic citizenship behaviors. Ethics & Behavior, 27(8), 665-680. https://doi.org/10.1080/10508422.2016.1272457
  • Aslan, G., & Karafil, A. Y. (2022). Ortaokul öğrencilerinin kişilik özellikleri ile beden eğitimi ve spor dersine yatkınlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-12. https://doi.org/10.46385/tsbd.1020607
  • Badiou, A.(2004). Etik: Kötülük kavrayışı üzerine bir deneme. (Translate: Birkan, T.). İstanbul: Metis.
  • Baumane-Vitolina, I., Cals, I., & Sumilo, E. (2016). Is ethics rational? Teleological, deontological and virtue ethics theories reconciled in the context of traditional economic decision making, Procedia Economics and Finance, 39, 108-114. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(16)30249-0
  • Baumlin, J. S., & Meyer, C. A. (2018). Positioning ethos in/for the twenty-first century: An ıntroduction to histories of ethos. Humanities, 7(3), 78. https://doi.org/10.3390/h7030078
  • Beauvais, L., Bosco, S., Desplaces, D., & Kay, A. (2021). What factors predict faculty engagement in business ethics education? Journal of Education for Business, 1-10. https://doi.org/10.1080/08832323.2021.1974813
  • Belet Boyacı, Ş. D., Babadağ, G., & Güner, M. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının sahip oldukları temel değerler ile akademik sahtekârlik eğilimlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 1762-1793. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.32772-363965
  • Benjamin, S., Salonen, V., Gearon, L., Koirikivi, P., & Kuusisto, A. (2021). Safe space, dangerous territory: Young people’s views on preventing radicalization through education-perspectives for pre-service teacher education. Education Sciences, 11(5), 205. https://doi.org/10.3390/educsci11050205
  • Berges-Puyó, J. G. (2018). Motivational factors in learning an L2: A study on intrinsic/extrinsic motivation, classroom materials, and teachers’ behaviors. https://www.researchgate.net/profile/Jorge_Berges-Puyo2/publication/325204332_Motivational_factors_in_learning_an_L2_a_study_on_intrinsicextrinsic_motivation_classroom_materials_and_teacher%27s_behaviors/links/5c057694458515ae5444b28f/Motivational-factors-in-learning-an-L2-a-study-on-intrinsic-extrinsic-motivation-classroom-materials-and-teachers-behaviors.pdf
  • Berkeley, T. R., & Ludlow, B. L. (2008). Ethical dilemmas in rural special education: A call for a conversation about the ethics of practice. Rural Special Education Quarterly, 27(1-2), 3-9. https://doi.org/10.1177/8756870508027001-202
  • Boon, H. J. (2011). Raising the bar: Ethics education for quality teachers. Australian Journal of Teacher Education, 36(7), 76-93. https://search.informit.org/doi/10.3316/aeipt.189883
  • Bozkurt, E. (2017). Çocuk oyunları ile değerler eğitimi. Unpublished Doctoral Thesis. Gazi University Institute of Education Sciences, Ankara.
  • Bradley, E., Isaac, P., & King, J. (2020). Assessment of pre-service teacher dispositions. Excelsior: Leadership in Teaching and Learning, 13(1), 50-62. https://doi.org/10.14305/jn.19440413.2020.13.1.03
  • Bulut, S., Alpsoy, T., & Şahin, G. (2021). Pedagojik formasyon öğrencilerinin öğretmenlik mesleğiyle ilgili etik olmayan davranışlara ilişkin algılamalarının belirlenmesi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 282-296. https://dergipark.org.tr/tr/pub/egitim/issue/58093/861589
  • Burakgazi, S. G., Can, I., & Coskun, M. (2020). Exploring pre-service teachers' perceptions about professional ethics in teaching: Do gender, major, and academic achievement matter?. International Journal of Progressive Education, 16(4), 213-228. https://doi.org/10.29329/ijpe.2020.268.14
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. 8. Edition. Ankara: Pegem A Publishing.
  • Büyükyılmaz, O., & Alper Ay, F. (2017). Etik liderliğin örgütsel vatandaşlık davranışına etkisinde örgütsel adaletin aracılık rolü. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 209-233. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.305431
  • Campbell, E. (2013). Ethical intentions and the moral motivation of teachers. In: Handbook of Moral Motivation. Moral Development and Citizenship Education, vol 1. Sense Publishers, Rotterdam. https://doi.org/10.1007/978-94-6209-275-4_28
  • Can A. (2019). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. 8. Edition. Ankara: Pegem Akademi. DOI: 10.14527/9786053644484.
  • Celep, C., & Çetin, B. (2005). Teachers' perception about the behaviours of school leaders with regard to knowledge management. International Journal of Educational Management, 19(2), 102-117. https://doi.org/10.1108/09513540510582408
  • Cevizci, A. (2008). Etiğe Giriş. İstanbul: Paradigma Publishing.
  • Chiva-Bartoll, O., Ruiz-Montero, P. J., Olivencia, J. J. L., & Grönlund, H. (2021). The effects of service-learning on physical education teacher education: A case study on the border between Africa and Europe. European Physical Education Review, 27(4), 1014-1031. https://doi.org/10.1177/1356336X211007156
  • Çelebi, N., & Akbağ, M. (2012). A study for identification of ethical conduct of the teachers working at public high schools. International Online Journal of Educational Sciences, 4(2), 425-441. https://iojes.net/?mod=tammetin&makaleadi=&makaleurl=IOJES_690.pdf&key=41212
  • Çiçek, E. (2017). Kurumsal itibarın kazanılmasında kurumsal sosyal sorumluluk bilincinin ve etik yaklaşımın rolü. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 13, 194-218. http://sosyoteknik.selcuk.edu.tr/sustad/article/view/113/92
  • Dawson, S., & Napper, V. (2020). Determining educator ethical decision-making factors using the jones model. Journal of the International Society for Teacher Education, 24(1), 23-35. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1304617.pdf
  • Dilmaç, B. (2002). İnsanca değerler eğitimi. 1. Edition. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Dilmaç, B., Deniz, M., & Deniz, M. E. (2009). Üniversite öğrencilerinin öz-anlayışıları ile değer tercihlerinin incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(18), 9-24. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ded/issue/29182/312485
  • DiPaulo, D. (2022). Do preservice teachers cheat in college, too? A quantitative study of academic integrity among preservice teachers. International Journal of Educational Integrity 18(2), 1-14. https://doi.org/10.1007/s40979-021-00097-3
  • Doğaner, S., & Özbek, O. (2019). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının mesleki etik ilkelere ve öğretmenliğe yönelik tutumlarına ilişkin görüşleri. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 197-208. https://doi.org/10.33689/spormetre.526089
  • Duran, K. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin mesleki etik davranışları algılama düzeylerinin ve etik ikilemleri çözümlemelerinin incelenmesi. Unpublished Master Thesis. Hacettepe University Institute of Education Sciences, Ankara.
  • Durmuş, M. (2017). Kamu kurumlarında etik liderlik algısı: Kamu görevlilerine yönelik bir uygulama. Turkish Studies (Elektronik), 12(3), 167-186. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.11377
  • Ediş, M., & Gündüz, N. (2019). Spor eğitim modeliyle işlenen futbol etkinliğinde mavi kart uygulaması öğretmen ve öğrenci görüşleri. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(4), 158-171. https://doi.org/10.33689/spormetre.576747
  • Elmojahed, A. A. (2021). The importance of adopting ethical codes in the libyan educational institutions-with special reference to the postgraduate english departments. Journal of Faculties of Education, 21, 21-38. http://41.208.72.142/bitstream/handle/1/1203/Altarpya21_En02.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Eren, A., & Rakıcıoğlu-Söylemez, A. (2017). Pre-service teachers’ ethical stances on unethical Professional behaviors: The roles of professional identity goals and efficacy beliefs. Teaching and Teacher Education, 68, 114-126. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.08.019
  • Frederiksen, H., Cooner, D., & Stevenson, C. (2012). Assessing teacher dispositions in pre-service teachers. Journal of College Teaching & Learning (TLC), 9(1), 39-52. https://doi.org/10.19030/tlc.v9i1.6714
  • Fuertes, V. (2021). The rationale for embedding ethics and public value in public administration programmes. Teaching Public Administration, 39(3), 252-269. https://doi.org/10.1177/01447394211028275
  • Gertsen, R. (2022). The moral ınvolvement of novice teachers in primary education: Exploring moral dialogues. Journal of Constructivist Psychology, 35(1), 218-234, https://doi.org/10.1080/10720537.2021.1923093
  • Güngör, E. (2018). Doktora, doçentlik, profesörlük tezleri. 1. Edition. İstanbul: Yer-Su Yayıncılık.
  • Hertz, S. G., & Krettenauer, T. (2016). Does moral identity effectively predict moral behavior?: A meta-analysis. Review of General Psychology, 20(2), 129-140. https://doi.org/10.1037/gpr0000062
  • Izadinia, M. (2013), A review of research on student teachers' professional identity. British Educational Research Journal, 39(4), 694-713. https://doi.org/10.1080/01411926.2012.679614
  • Jino, M. J., & Mathew, H. E. (2021). Can formalisation ensure ethical behaviour among teachers? The mediating role of moral efficacy. Business Perspectives and Research, 9(2), 306-323. https://doi.org/10.1177/2278533720963554
  • Johnson, L. E., & Reiman, A. J. (2007). Beginning teacher disposition: Examining the moral/ethical domain. Teaching and Teacher Education, 23(5), 676-687. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.12.06
  • Kalenskyi, A., Kulalaieva, N., Dudikova, L., & Miroshnichenko, V. (2021). Risk prevention as a part of professional training of future physical culture teachers. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 13(1), 188-207. https://doi.org/10.18662/rrem/13.1/368
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel irade algı çerçevesi ile bilimsel araştırma yöntemi. 32. Edition. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karataş, S., Caner, M., Kahyaoğlu, R. B., & Kahya, S. (2019). Öğretmen adaylarının gözünden etik öğretmen ve öğretmenlik meslek etiği dersi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi - Journal of Qualitative Research in Education, 7(1), 29-49. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.7c1s.2m
  • Karayaman, S. (2020). Okul yöneticilerinde duygusal zekâ ve etik karar verme ilişkisi. Turkish Studies - Education, 15(4), 2741-2756. https://dx.doi.org/10.47423/TurkishStudies.42738
  • Kaya Erten, Z., Bayraktar, E., & Açmaz, G. (2017). Etik ve etik liderlik. ERÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 4(1), 62-68. https://dergipark.org.tr/tr/pub/erusaglik/issue/28766/307889
  • Kaya, İ. (2015). Etik değerlere yatkınlık ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), 968-974. https://toad.halileksi.net/sites/default/files/pdf/etik-degerlere-yatkinlik-olcegi-toad.pdf
  • Kayabaşı, R. (2018). İşyerlerinde meslek etiği değerlerinin iş sağlığı ve güvenliği üzerine etkisi. Mesleki Bilimler Dergisi (MBD), 7(3), 420-430. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mbd/issue/42052/470291
  • Kayıkçı, K., & Uygur, Ö. (2012). İlköğretim okullarının denetiminde mesleki etik (Bir durum çalışması). Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1(1), 65-94. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10325/126592
  • Kırca, N., Bademli, K., & Özgönül, M. L. (2020). Öğrenci hemşirelerin etik değerlere yatkınlık durumlarının belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 23(3), 410-417. https://doi.org/10.17049/ataunihem.766255
  • Kızıl, C., Akman, V., Aras, S., Erzin, N., & Erzin, N. O. (2015). Yalova ilinde ikamet eden muhasebe meslek mensuplarının muhasabe etik algısı. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 6-31. https://doi.org/10.18221/bujss.10112
  • Kim, J., & Kim, C. (2017), Three perspectives about ethical value in advertising business. International Journal of Journalism & Mass Communication, 4(124), 1-6.
  • Mahony, P. (2009). Should ought be taught? Teaching and Teacher Education, 25(7), 983-989. https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.04.006
  • Manzano-Sánchez, D., González-Víllora. S., & Valero-Valenzuela, A. (2021). Application of the teaching personal and social responsibility model in the secondary education curriculum: ımplications in psychological and contextual variables in students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(6), 3047. https://doi.org/10.3390/ijerph18063047
  • McHan, K., Johnston-Taylor, E., Piscopo, B., Abate, E., & Dehom, S. (2022). Nursing values and moral identity in baccalaureate nursing students. Journal of Professional Nursing, 39, 171-176. https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2022.01.009
  • McLaughlin, C., & Wood, E. (2021) ‘The village and the world’: Competing agendas in teacher research – professional autonomy, interpretational work and strategic compliance. Teaching Education, 32(1), 63-76. https://doi.org/10.1080/10476210.2020.1842354
  • Mills, C. (2013). A Bourdieuian analysis of teachers' changing dispositions towards social justice: The limitations of practicum placements in pre-service teacher education. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 41(1), 41-54. https://doi.org/10.1080/1359866X.2012.753985
  • Ministry of National Education (MNE). (2015). Eğitim-öğretim hizmeti verenler için mesleki etik ilkeler. http://personel.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_06/02032141_mesleki_etik_ilkeler.pdf
  • Ministry of National Education (MNE). (2018). Beden eğitimi ve spor dersi öğretim programı (ortaokul 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018120201950145-BEDEN%20EGITIMI%20VE%20SPOR%20OGRETIM%20PROGRAM%202018.pdf
  • O’Neil, K., & Richards, K. A. R. (2018). Breaking from traditionalism: Strategies for the recruitment of physical education teachers. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 89(2), 34-41. https://doi.org/10.1080/07303084.2017.1404511
  • Obuz, Ü. (2009). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğiyle ilgili etik olmayan davranışlara ilişkin görüşleri. Unpublished Master Thesis. Çukurova University Health Sciences Institute, Adana.
  • Oghuvbu, E. P. (2007). Indiscipline among teachers: Causes and influence on school administration in nigeria. Online Submission. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED496281.pdf
  • Okanda, E. O., Mwinzi, J. M., & Gunga, S. O. (2021). Strategic leadership: A critical ingredient for promoting ethical practices in teacher education. Journal of Pedagogical Sociology and Psychology, 3(2), 116-129. https://doi.org/10.33902/JPSP.2021274945
  • Or, J., Greenberger, S., & Milliken, M. A. (2021). Character strengths and ethical engagement in online faculty. Journal of Academic Ethics. https://doi.org/10.1007/s10805-021-09428-y
  • Orchard, J. (2021). Moral education and the challenge of pre-service professional formation for teachers. Journal of Moral Education, 50(1), 104-113. https://doi.org/10.1080/03057240.2020.1763932
  • Özateş, Ö. S. (2010). Sosyal hizmet etiğinin felsefi temelleri. Toplum ve Sosyal Hizmet, 21(1), 85-97. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsh/issue/48423/613504
  • Özbek, V., Özer, G., & Aydın, K. (2013). İşletme öğrencilerinin dindarlık düzeyleri ve etik niyetlerinin pazarlama etiği bağlamında değerlendirilmesi. Business and Economics Research Journal, 4(3), 111-129. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2297434
  • Özdemir Çetinkaya, G., & Hatipoğlu, H. N. (2019). Lisans ve yüksek lisans öğrencilerinin etik algıları üzerine devlet üniversitesinde bir araştırma. Journal of Academic Value Studies, 5(4), 504-515. http://dx.doi.org/10.23929/javs.890
  • Özdemir, A. (2015). Öğretmenlerin okullarına duygusal bağlılıklarının müdürlerin sosyal becerileri, kullandıkları güç kaynakları ve etik liderlik davranışları açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(3), 595-618. https://dergipark.org.tr/en/pub/gefad/issue/29790/320331
  • Özkeskin, E. (2013). Okul liderliğinde etik liderlik yaklaşımı. Çankırı Karatekin Üniversitesi Karatekin Edebiyat Fakültesi Dergisi, 1(1), 25-46. https://dergipark.org.tr/tr/pub/karefad/issue/19204/204171
  • Öztürk Karataş, E., & Karataş, Ö. (2021). Analyzing the predisposition of sports high school students to ethical values. Pakistan Journal of Medical & Health Sciences, 15(9), 4036-4039. https://doi.org/10.53350/pjmhs211594036
  • Pelit, E., & Güçer, E. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğiyle ilgili etik olmayan davranışlara ve öğretmenleri etik dışı davranışa yönelten faktörlere ilişkin algılamaları. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 95-119. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gaziticaretturizm/issue/49900/639594
  • Pieper, A. (1999). Etiğe giriş. (Translate: Aytaman, V., & Sezer, G.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Public Officials Ethics Board. (2005). Kamu görevlileri etik davranış ilkeleri ile başvuru usul ve esasları hakkında yönetmelik. https://www.etik.gov.tr/yonetmelikler/
  • Public Officials Ethics Board. (2022). Kamu görevlileri etik sözleşmesi. https://www.etik.gov.tr/etik-mevzuati/
  • Puyo, J. G. B. (2021). A value and character educational model: Repercussions for students, teachers, and families. Journal of Culture and Values in Education, 4(1), 100-115. https://doi.org/10.46303/jcve.2020.7
  • Rençber, M., Ünsar, A., & Oğuzhan, A. (2021). Lisans ve ön lisans öğrencilerinin girişimcilik eğilimi ve etik değerlere bakış açısı: Trakya üniversitesi örneği. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 707-734. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.806279
  • Rizzo, K., & Bajovic, M. (2016). Moral literacy through two lenses: pre-service teachers' preparation for character education. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 28(1), 131-138. https://eric.ed.gov/?id=EJ1106329
  • Robbins, S. P., & DeCenzo, D. A. (2007). Supervision today. Pearson Prentice Hall. Upper Saddle River, New Jersey.
  • Rojo-Ramos, J., Manzano-Redondo, F., Adsuar, J. C., Acevedo-Duque, Á., Gomez-Paniagua, S., & Barrios-Fernandez, S. (2022). Spanish physical education teachers’ perceptions about their preparation for inclusive education. Children, 9(1), 108. https://doi.org/10.3390/children9010108
  • Sadykova, G., Çetin, S., Şahin, S., & Eflanili, B. (2021). Kurumsal demokrasi algısının etik değerlere yatkınlık üzerindeki etkisi: Sağlık çalışanlarına yönelik bir araştırma. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 17(1), 33-48. https://dergipark.org.tr/tr/pub/esad/issue/62547/666617
  • Sakar, N., & Aybek, B. (2015). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme tutumları ve algıladıkları mesleki etik ilkelerin çeşitli sosyo demografik değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Journal of Educational Research, 1(1), 87-104. https://dergipark.org.tr/tr/pub/huner/issue/36363/411255
  • Sakin, A. (2007). Okul öncesi öğretmenlerin mesleki etik davranışları hakkındaki görüşleri ile ahlaki yargı düzeyleri ve öğretmenlik tutumlarının incelenmesi. Unpublished Doctorate Thesis. Marmara University Institute of Education Sciences, İstanbul.
  • Saloviita, T. (2015). Measuring pre-service teachers' attitudes towards inclusive education: Psychometric properties of the TAIS scale. Teaching and Teacher Education, 52, 66-72. https://doi.org/10.1016/j.tate.2015.09.003
  • Sarıgül, F., & Kana, F. (2018). Türkçe öğretmenlerinin etik değerlere yatkınlığının belirlenmesi. Social Sciences Studies Journal, 15(4), 961-970. http://dx.doi.org/10.26449/sssj.468
  • Saunders, C., Marcolin, B., & Cherneski, J. (2022). The role of students’ personal values and ethical ideologies in increasing the importance of perceptions of social responsibility for business students: A prme directive. Journal of Management Education, 1-31. https://doi.org/10.1177/10525629221077320
  • Schwartz, S. H. (1994), Are there universal aspects in the structure and contents of human values?. Journal of Social Issues, 50, 19-45. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1994.tb01196.x
  • Schwartz, S. H., & Sagie, G. (2000). Value consensus and importance: A cross-national study. Journal of Cross-Cultural Psychology, 31(4), 465-497. https://doi.org/10.1177/0022022100031004003
  • Shapran, Y., Shapran, O., Raytarovska, I., Rybalko, P., Romanenko, V., & Halaidiuk, M. (2022). Forms and methods of future physical education teachers’ training: An analysis of foreign experience. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 14(1Sup1), 127-144. https://doi.org/10.18662/rrem/14.1Sup1/541
  • Stoughton, E. H. (2007). “How will ı get them to behave?”: Pre service teachers reflect on classroom management. Teaching and Teacher Education, 23, 1024-1037. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2006.05.001
  • Strike, K., & Soltis, J. F. (2015). The ethics of teaching. Teachers College Press.
  • Svensson, G., & Wood, G. (2011). Teleological business ethics: Formative, rationalist and transformative – Illustrations and analogies. Esic market, 138(1), 35-61. https://revistasinvestigacion-esic-edu.translate.goog/esicmarket/index.php/esicm/article/view/122/259?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=tr&_x_tr_hl=tr&_x_tr_pto=sc
  • Şahan, G. (2018). Evaluation of professional ethics principles by candidate teachers. Journal of Education and Training Studies, 6(4), 161-170. http://dx.doi.org/10.11114/jets.v6i4.2975
  • Şişman, M., & Acat, B. M. (2003). Öğretmenlik uygulaması çalışmalarının öğretmenlik mesleğinin algılanmasındaki etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 235-250. https://www.yumpu.com/tr/document/read/19403928/ogretmenlik-uygulamas-calsmalarnn-frat-universitesi
  • Taş, C., & Bulut, K. (2020). 1994-2020 yılları arasında eğitim-öğretim alanında yapılan etik konulu bilimsel çalışmaların farklı değişkenlere göre incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(46), 234-264. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mkusbed/issue/57607/785614
  • Taş, F. (2018). Üniversite öğrencilerinin etik değerlere yatkınlık durumları ve ilişkili faktörler. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 607-626. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ksusbd/issue/40204/449658
  • Taşpınar, Y., Şahin, A., & Örselli, E. (2015). Kamu kurumlarında güven iklimi etik iklim ilişkisi: Konya ili örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 18(1), 117-136. http://sbmyod.selcuk.edu.tr/sumbtd/article/view/316/285
  • Tavşancıl, E. (2018). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. 6. Edition. Ankara: Nobel Akademik Publishing.
  • Temel, A. (2022). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin değer algıları ve tutumlarının incelenmesi. Unpublished Doctorate Thesis. Niğde Ömer Halisdemir University Social Sciences Institute, Niğde.
  • Toprakçı, E., Bozpolat, E., & Buldur, S. (2010). Öğretmen davranışlarının kamu meslek etiği ilkelerine uygunluğu. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 35-50. http://www.e-ijer.com/tr/pub/issue/8012/105221
  • Triviño-Amigo, N., Barrios-Fernandez, S., Mañanas-Iglesias, C., Carlos-Vivas, J., Adsuar, J. C., Acevedo-Duque, Á., & Rojo-Ramos, J. (2022). Differences among male and female spanish teachers on their self-perceived preparation for inclusive education. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(6), 3647. https://doi.org/10.3390/ijerph19063647
  • Turkish Language Association [TLA] (2022). sozluk.gov.tr Retrieved from 05.02.2022.
  • Ugwuozor, F. O. (2020). Students' perception of corporate social responsibility: Analyzing the influence of gender, academic status, and exposure to business ethics education. Business Ethics: A European Review, 29(4), 737-747. https://doi.org/10.1111/beer.12306
  • Uğurlu, C. T. (2008). Lise son sınıf öğrencilerinin öğretmenlerinin etik davranışlarına ilişkin algıları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 367-378. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/49100/626550
  • Uğurlu, N., & Sert, H. (2020). Determination of the attitudes of postgraduate students toward academic ethical values. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 6(3), 322-336. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ekuad/issue/59178/851092
  • Üzüm, B., & Özkurt Sivrikaya, S. (2018). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin etik değerlere yatkınlık düzeyleri (Kocaeli myo örneği). Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 3(1), 230-240. https://doi.org/10.21733/ibad.378859
  • Vukelić, N., & Rončević, N. (2021). “Student teachers” sustainable behavior. Education Sciences, 11(12), 789. https://doi.org/10.3390/educsci11120789
  • Walters, S., Heilbronn, R., & Daly, C. (2018). Ethics education in initial teacher education: pre-service provision in England. Professional Development in Education, 44(3), 385-396. https://doi.org/10.1080/19415257.2017.1318773
  • Ward, S. (2020). Reconceptualizing the teaching of ethics in a global classroom. International Journal of Ethics Education, 5, 39-50. https://doi.org/10.1007/s40889-020-00087-y
  • Xu, Z. X., & Ma, H. K. (2016). How can a deontological decision lead to moral behavior? The moderating role of moral identity. Journal of Business Ethics, 137(3), 537-549. https://doi.org/10.1007/s10551-015-2576-6
  • Yıldız, M., & Dilmaç, B. (2013). Öğretmen adaylarının sahip oldukları değerler ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 122-134. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mersinefd/issue/17381/181525

Ethical values of teachers: Differentiation according to regular physical activity

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 3, 363 - 383, 30.09.2022
https://doi.org/10.17478/jegys.1133255

Öz

This study, it was aimed to determine the predisposition levels of teachers and pre-service teachers to ethical values. The sample of the study consisted of 1305 educators, 784 teachers, and 521 pre-service teachers in 15 different branches in the 2021-2022 academic year. The sample of the research conducted in the relational survey model was selected by a simple random sampling method. In the research, the Inclination to Ethical Values Scale developed by Kaya (2015) was used as a data collection tool. The scale has three dimensions: Love, justice, and cooperation. In the analysis of the data, mean, standard deviation, frequency, percentage, Mann-Whitney U test, and Kruskal Wallis test were used and .05 significance level was taken into account in the interpretation of the data. According to the research findings, teachers and pre-service teachers got very high scores on the scale. While there was no difference in gender for the level of susceptibility to ethical values; significant results were founded-determined in favor of teachers in terms of status; in favor of physical education teachers in-branch comparison; in favor of those with more than 16 years of service according to professional seniority and in favor of those who do regular physical activity. As a result of the research; it has been seen that teachers and pre-service teachers are very inclined to ethical values and they internalize the value of love the most. Planning functional pre-service and in-service training for pre-service teachers who have not yet started the profession or for teachers who are newly started to the profession. In-depth research is recommended to examine why teachers who engage in regular physical activity have a high ethical orientation.

Kaynakça

  • Abiogu, G. C., Ede, M. O., Agah, J. J., Ebeh, J. J., Ejionueme, L. K., Asogwa, E. T., Ekwueme, F. O., Agu, P., Nwafor, B., Omeke, F., & Ogoke, J. (2022). Effects of rational emotive behavior occupational intervention on perceptions of work value and ethical practices: Implications for educational policymakers. Journal of Rational-Emotive Cognitive-Behavior Therapy, 39, 638-671. https://doi.org/10.1007/s10942-021-00389-0
  • Akın, A., Pehlivanlı, E. A., & Kerse, G. (2018). Etik değerlerin işkoliklik üzerine etkisi. Sayıştay Dergisi, 111/Ekim-Aralık, 125-142. https://dergi.sayistay.gov.tr/Upload/95906369/files/dergi/pdf/der111m5.pdf
  • Akın, O., & Özdaşlı, K. (2014). Muhasebe meslek mensuplarının mesleki faaliyetlerinde uymaları gereken etik ilkelere uyma düzeyine yönelik meslek mensupları ile meslek yüksekokulu muhasebe bölümü öğrencilerinin algıları. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (63), 59-74. http://journal.mufad.org.tr/attachments/article/750/4.pdf
  • Aktaş, K. (2014). Etik-ahlâk ilişkisi ve etiğin gelişim süreci. Uluslararası Yönetim ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(2), 22-32. https://dergipark.org.tr/tr/pub/uysad/issue/37702/164187
  • Ali, Y. (2020). Exploring the role and challenges of ethical values to impart good governance: The case of Dessie Town, South Wollo, Ethiopia. International and Public Affairs, 4(1), 1-7. https://doi.org/10.11648/j.ipa.20200401.11
  • Altınkurt, Y., & Yılmaz, K. (2012). Öğretmen adaylarının öğretmenlerin mesleki etik dışı davranışlar ile ilgili görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(22), 113-128. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/19395/205998
  • Altunay Şam, E., Çaypınar, İ., & Alimcan, D. (2016). Öğretmen adaylarının demokratik tutumları ve şiddete karşı tutumları arasındaki ilişki (Amasya Üniversitesi Örneği). Istanbul Journal of Innovation in Education, 2(2), 31-53. https://dergipark.org.tr/en/pub/ieyd/issue/24453/396
  • Arain, G. A., Sheikh, A., Hameed, I., & Asadullah, M. A. (2016). Do as ı do: The effect of teachers’ ethical leadership on business Students’ academic citizenship behaviors. Ethics & Behavior, 27(8), 665-680. https://doi.org/10.1080/10508422.2016.1272457
  • Aslan, G., & Karafil, A. Y. (2022). Ortaokul öğrencilerinin kişilik özellikleri ile beden eğitimi ve spor dersine yatkınlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-12. https://doi.org/10.46385/tsbd.1020607
  • Badiou, A.(2004). Etik: Kötülük kavrayışı üzerine bir deneme. (Translate: Birkan, T.). İstanbul: Metis.
  • Baumane-Vitolina, I., Cals, I., & Sumilo, E. (2016). Is ethics rational? Teleological, deontological and virtue ethics theories reconciled in the context of traditional economic decision making, Procedia Economics and Finance, 39, 108-114. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(16)30249-0
  • Baumlin, J. S., & Meyer, C. A. (2018). Positioning ethos in/for the twenty-first century: An ıntroduction to histories of ethos. Humanities, 7(3), 78. https://doi.org/10.3390/h7030078
  • Beauvais, L., Bosco, S., Desplaces, D., & Kay, A. (2021). What factors predict faculty engagement in business ethics education? Journal of Education for Business, 1-10. https://doi.org/10.1080/08832323.2021.1974813
  • Belet Boyacı, Ş. D., Babadağ, G., & Güner, M. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının sahip oldukları temel değerler ile akademik sahtekârlik eğilimlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 1762-1793. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.32772-363965
  • Benjamin, S., Salonen, V., Gearon, L., Koirikivi, P., & Kuusisto, A. (2021). Safe space, dangerous territory: Young people’s views on preventing radicalization through education-perspectives for pre-service teacher education. Education Sciences, 11(5), 205. https://doi.org/10.3390/educsci11050205
  • Berges-Puyó, J. G. (2018). Motivational factors in learning an L2: A study on intrinsic/extrinsic motivation, classroom materials, and teachers’ behaviors. https://www.researchgate.net/profile/Jorge_Berges-Puyo2/publication/325204332_Motivational_factors_in_learning_an_L2_a_study_on_intrinsicextrinsic_motivation_classroom_materials_and_teacher%27s_behaviors/links/5c057694458515ae5444b28f/Motivational-factors-in-learning-an-L2-a-study-on-intrinsic-extrinsic-motivation-classroom-materials-and-teachers-behaviors.pdf
  • Berkeley, T. R., & Ludlow, B. L. (2008). Ethical dilemmas in rural special education: A call for a conversation about the ethics of practice. Rural Special Education Quarterly, 27(1-2), 3-9. https://doi.org/10.1177/8756870508027001-202
  • Boon, H. J. (2011). Raising the bar: Ethics education for quality teachers. Australian Journal of Teacher Education, 36(7), 76-93. https://search.informit.org/doi/10.3316/aeipt.189883
  • Bozkurt, E. (2017). Çocuk oyunları ile değerler eğitimi. Unpublished Doctoral Thesis. Gazi University Institute of Education Sciences, Ankara.
  • Bradley, E., Isaac, P., & King, J. (2020). Assessment of pre-service teacher dispositions. Excelsior: Leadership in Teaching and Learning, 13(1), 50-62. https://doi.org/10.14305/jn.19440413.2020.13.1.03
  • Bulut, S., Alpsoy, T., & Şahin, G. (2021). Pedagojik formasyon öğrencilerinin öğretmenlik mesleğiyle ilgili etik olmayan davranışlara ilişkin algılamalarının belirlenmesi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 282-296. https://dergipark.org.tr/tr/pub/egitim/issue/58093/861589
  • Burakgazi, S. G., Can, I., & Coskun, M. (2020). Exploring pre-service teachers' perceptions about professional ethics in teaching: Do gender, major, and academic achievement matter?. International Journal of Progressive Education, 16(4), 213-228. https://doi.org/10.29329/ijpe.2020.268.14
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. 8. Edition. Ankara: Pegem A Publishing.
  • Büyükyılmaz, O., & Alper Ay, F. (2017). Etik liderliğin örgütsel vatandaşlık davranışına etkisinde örgütsel adaletin aracılık rolü. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 209-233. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.305431
  • Campbell, E. (2013). Ethical intentions and the moral motivation of teachers. In: Handbook of Moral Motivation. Moral Development and Citizenship Education, vol 1. Sense Publishers, Rotterdam. https://doi.org/10.1007/978-94-6209-275-4_28
  • Can A. (2019). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. 8. Edition. Ankara: Pegem Akademi. DOI: 10.14527/9786053644484.
  • Celep, C., & Çetin, B. (2005). Teachers' perception about the behaviours of school leaders with regard to knowledge management. International Journal of Educational Management, 19(2), 102-117. https://doi.org/10.1108/09513540510582408
  • Cevizci, A. (2008). Etiğe Giriş. İstanbul: Paradigma Publishing.
  • Chiva-Bartoll, O., Ruiz-Montero, P. J., Olivencia, J. J. L., & Grönlund, H. (2021). The effects of service-learning on physical education teacher education: A case study on the border between Africa and Europe. European Physical Education Review, 27(4), 1014-1031. https://doi.org/10.1177/1356336X211007156
  • Çelebi, N., & Akbağ, M. (2012). A study for identification of ethical conduct of the teachers working at public high schools. International Online Journal of Educational Sciences, 4(2), 425-441. https://iojes.net/?mod=tammetin&makaleadi=&makaleurl=IOJES_690.pdf&key=41212
  • Çiçek, E. (2017). Kurumsal itibarın kazanılmasında kurumsal sosyal sorumluluk bilincinin ve etik yaklaşımın rolü. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 13, 194-218. http://sosyoteknik.selcuk.edu.tr/sustad/article/view/113/92
  • Dawson, S., & Napper, V. (2020). Determining educator ethical decision-making factors using the jones model. Journal of the International Society for Teacher Education, 24(1), 23-35. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1304617.pdf
  • Dilmaç, B. (2002). İnsanca değerler eğitimi. 1. Edition. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Dilmaç, B., Deniz, M., & Deniz, M. E. (2009). Üniversite öğrencilerinin öz-anlayışıları ile değer tercihlerinin incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(18), 9-24. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ded/issue/29182/312485
  • DiPaulo, D. (2022). Do preservice teachers cheat in college, too? A quantitative study of academic integrity among preservice teachers. International Journal of Educational Integrity 18(2), 1-14. https://doi.org/10.1007/s40979-021-00097-3
  • Doğaner, S., & Özbek, O. (2019). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının mesleki etik ilkelere ve öğretmenliğe yönelik tutumlarına ilişkin görüşleri. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 197-208. https://doi.org/10.33689/spormetre.526089
  • Duran, K. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin mesleki etik davranışları algılama düzeylerinin ve etik ikilemleri çözümlemelerinin incelenmesi. Unpublished Master Thesis. Hacettepe University Institute of Education Sciences, Ankara.
  • Durmuş, M. (2017). Kamu kurumlarında etik liderlik algısı: Kamu görevlilerine yönelik bir uygulama. Turkish Studies (Elektronik), 12(3), 167-186. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.11377
  • Ediş, M., & Gündüz, N. (2019). Spor eğitim modeliyle işlenen futbol etkinliğinde mavi kart uygulaması öğretmen ve öğrenci görüşleri. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(4), 158-171. https://doi.org/10.33689/spormetre.576747
  • Elmojahed, A. A. (2021). The importance of adopting ethical codes in the libyan educational institutions-with special reference to the postgraduate english departments. Journal of Faculties of Education, 21, 21-38. http://41.208.72.142/bitstream/handle/1/1203/Altarpya21_En02.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Eren, A., & Rakıcıoğlu-Söylemez, A. (2017). Pre-service teachers’ ethical stances on unethical Professional behaviors: The roles of professional identity goals and efficacy beliefs. Teaching and Teacher Education, 68, 114-126. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.08.019
  • Frederiksen, H., Cooner, D., & Stevenson, C. (2012). Assessing teacher dispositions in pre-service teachers. Journal of College Teaching & Learning (TLC), 9(1), 39-52. https://doi.org/10.19030/tlc.v9i1.6714
  • Fuertes, V. (2021). The rationale for embedding ethics and public value in public administration programmes. Teaching Public Administration, 39(3), 252-269. https://doi.org/10.1177/01447394211028275
  • Gertsen, R. (2022). The moral ınvolvement of novice teachers in primary education: Exploring moral dialogues. Journal of Constructivist Psychology, 35(1), 218-234, https://doi.org/10.1080/10720537.2021.1923093
  • Güngör, E. (2018). Doktora, doçentlik, profesörlük tezleri. 1. Edition. İstanbul: Yer-Su Yayıncılık.
  • Hertz, S. G., & Krettenauer, T. (2016). Does moral identity effectively predict moral behavior?: A meta-analysis. Review of General Psychology, 20(2), 129-140. https://doi.org/10.1037/gpr0000062
  • Izadinia, M. (2013), A review of research on student teachers' professional identity. British Educational Research Journal, 39(4), 694-713. https://doi.org/10.1080/01411926.2012.679614
  • Jino, M. J., & Mathew, H. E. (2021). Can formalisation ensure ethical behaviour among teachers? The mediating role of moral efficacy. Business Perspectives and Research, 9(2), 306-323. https://doi.org/10.1177/2278533720963554
  • Johnson, L. E., & Reiman, A. J. (2007). Beginning teacher disposition: Examining the moral/ethical domain. Teaching and Teacher Education, 23(5), 676-687. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.12.06
  • Kalenskyi, A., Kulalaieva, N., Dudikova, L., & Miroshnichenko, V. (2021). Risk prevention as a part of professional training of future physical culture teachers. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 13(1), 188-207. https://doi.org/10.18662/rrem/13.1/368
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel irade algı çerçevesi ile bilimsel araştırma yöntemi. 32. Edition. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karataş, S., Caner, M., Kahyaoğlu, R. B., & Kahya, S. (2019). Öğretmen adaylarının gözünden etik öğretmen ve öğretmenlik meslek etiği dersi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi - Journal of Qualitative Research in Education, 7(1), 29-49. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.7c1s.2m
  • Karayaman, S. (2020). Okul yöneticilerinde duygusal zekâ ve etik karar verme ilişkisi. Turkish Studies - Education, 15(4), 2741-2756. https://dx.doi.org/10.47423/TurkishStudies.42738
  • Kaya Erten, Z., Bayraktar, E., & Açmaz, G. (2017). Etik ve etik liderlik. ERÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 4(1), 62-68. https://dergipark.org.tr/tr/pub/erusaglik/issue/28766/307889
  • Kaya, İ. (2015). Etik değerlere yatkınlık ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), 968-974. https://toad.halileksi.net/sites/default/files/pdf/etik-degerlere-yatkinlik-olcegi-toad.pdf
  • Kayabaşı, R. (2018). İşyerlerinde meslek etiği değerlerinin iş sağlığı ve güvenliği üzerine etkisi. Mesleki Bilimler Dergisi (MBD), 7(3), 420-430. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mbd/issue/42052/470291
  • Kayıkçı, K., & Uygur, Ö. (2012). İlköğretim okullarının denetiminde mesleki etik (Bir durum çalışması). Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1(1), 65-94. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10325/126592
  • Kırca, N., Bademli, K., & Özgönül, M. L. (2020). Öğrenci hemşirelerin etik değerlere yatkınlık durumlarının belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 23(3), 410-417. https://doi.org/10.17049/ataunihem.766255
  • Kızıl, C., Akman, V., Aras, S., Erzin, N., & Erzin, N. O. (2015). Yalova ilinde ikamet eden muhasebe meslek mensuplarının muhasabe etik algısı. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 6-31. https://doi.org/10.18221/bujss.10112
  • Kim, J., & Kim, C. (2017), Three perspectives about ethical value in advertising business. International Journal of Journalism & Mass Communication, 4(124), 1-6.
  • Mahony, P. (2009). Should ought be taught? Teaching and Teacher Education, 25(7), 983-989. https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.04.006
  • Manzano-Sánchez, D., González-Víllora. S., & Valero-Valenzuela, A. (2021). Application of the teaching personal and social responsibility model in the secondary education curriculum: ımplications in psychological and contextual variables in students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(6), 3047. https://doi.org/10.3390/ijerph18063047
  • McHan, K., Johnston-Taylor, E., Piscopo, B., Abate, E., & Dehom, S. (2022). Nursing values and moral identity in baccalaureate nursing students. Journal of Professional Nursing, 39, 171-176. https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2022.01.009
  • McLaughlin, C., & Wood, E. (2021) ‘The village and the world’: Competing agendas in teacher research – professional autonomy, interpretational work and strategic compliance. Teaching Education, 32(1), 63-76. https://doi.org/10.1080/10476210.2020.1842354
  • Mills, C. (2013). A Bourdieuian analysis of teachers' changing dispositions towards social justice: The limitations of practicum placements in pre-service teacher education. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 41(1), 41-54. https://doi.org/10.1080/1359866X.2012.753985
  • Ministry of National Education (MNE). (2015). Eğitim-öğretim hizmeti verenler için mesleki etik ilkeler. http://personel.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_06/02032141_mesleki_etik_ilkeler.pdf
  • Ministry of National Education (MNE). (2018). Beden eğitimi ve spor dersi öğretim programı (ortaokul 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018120201950145-BEDEN%20EGITIMI%20VE%20SPOR%20OGRETIM%20PROGRAM%202018.pdf
  • O’Neil, K., & Richards, K. A. R. (2018). Breaking from traditionalism: Strategies for the recruitment of physical education teachers. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 89(2), 34-41. https://doi.org/10.1080/07303084.2017.1404511
  • Obuz, Ü. (2009). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğiyle ilgili etik olmayan davranışlara ilişkin görüşleri. Unpublished Master Thesis. Çukurova University Health Sciences Institute, Adana.
  • Oghuvbu, E. P. (2007). Indiscipline among teachers: Causes and influence on school administration in nigeria. Online Submission. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED496281.pdf
  • Okanda, E. O., Mwinzi, J. M., & Gunga, S. O. (2021). Strategic leadership: A critical ingredient for promoting ethical practices in teacher education. Journal of Pedagogical Sociology and Psychology, 3(2), 116-129. https://doi.org/10.33902/JPSP.2021274945
  • Or, J., Greenberger, S., & Milliken, M. A. (2021). Character strengths and ethical engagement in online faculty. Journal of Academic Ethics. https://doi.org/10.1007/s10805-021-09428-y
  • Orchard, J. (2021). Moral education and the challenge of pre-service professional formation for teachers. Journal of Moral Education, 50(1), 104-113. https://doi.org/10.1080/03057240.2020.1763932
  • Özateş, Ö. S. (2010). Sosyal hizmet etiğinin felsefi temelleri. Toplum ve Sosyal Hizmet, 21(1), 85-97. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsh/issue/48423/613504
  • Özbek, V., Özer, G., & Aydın, K. (2013). İşletme öğrencilerinin dindarlık düzeyleri ve etik niyetlerinin pazarlama etiği bağlamında değerlendirilmesi. Business and Economics Research Journal, 4(3), 111-129. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2297434
  • Özdemir Çetinkaya, G., & Hatipoğlu, H. N. (2019). Lisans ve yüksek lisans öğrencilerinin etik algıları üzerine devlet üniversitesinde bir araştırma. Journal of Academic Value Studies, 5(4), 504-515. http://dx.doi.org/10.23929/javs.890
  • Özdemir, A. (2015). Öğretmenlerin okullarına duygusal bağlılıklarının müdürlerin sosyal becerileri, kullandıkları güç kaynakları ve etik liderlik davranışları açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(3), 595-618. https://dergipark.org.tr/en/pub/gefad/issue/29790/320331
  • Özkeskin, E. (2013). Okul liderliğinde etik liderlik yaklaşımı. Çankırı Karatekin Üniversitesi Karatekin Edebiyat Fakültesi Dergisi, 1(1), 25-46. https://dergipark.org.tr/tr/pub/karefad/issue/19204/204171
  • Öztürk Karataş, E., & Karataş, Ö. (2021). Analyzing the predisposition of sports high school students to ethical values. Pakistan Journal of Medical & Health Sciences, 15(9), 4036-4039. https://doi.org/10.53350/pjmhs211594036
  • Pelit, E., & Güçer, E. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğiyle ilgili etik olmayan davranışlara ve öğretmenleri etik dışı davranışa yönelten faktörlere ilişkin algılamaları. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 95-119. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gaziticaretturizm/issue/49900/639594
  • Pieper, A. (1999). Etiğe giriş. (Translate: Aytaman, V., & Sezer, G.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Public Officials Ethics Board. (2005). Kamu görevlileri etik davranış ilkeleri ile başvuru usul ve esasları hakkında yönetmelik. https://www.etik.gov.tr/yonetmelikler/
  • Public Officials Ethics Board. (2022). Kamu görevlileri etik sözleşmesi. https://www.etik.gov.tr/etik-mevzuati/
  • Puyo, J. G. B. (2021). A value and character educational model: Repercussions for students, teachers, and families. Journal of Culture and Values in Education, 4(1), 100-115. https://doi.org/10.46303/jcve.2020.7
  • Rençber, M., Ünsar, A., & Oğuzhan, A. (2021). Lisans ve ön lisans öğrencilerinin girişimcilik eğilimi ve etik değerlere bakış açısı: Trakya üniversitesi örneği. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 707-734. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.806279
  • Rizzo, K., & Bajovic, M. (2016). Moral literacy through two lenses: pre-service teachers' preparation for character education. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 28(1), 131-138. https://eric.ed.gov/?id=EJ1106329
  • Robbins, S. P., & DeCenzo, D. A. (2007). Supervision today. Pearson Prentice Hall. Upper Saddle River, New Jersey.
  • Rojo-Ramos, J., Manzano-Redondo, F., Adsuar, J. C., Acevedo-Duque, Á., Gomez-Paniagua, S., & Barrios-Fernandez, S. (2022). Spanish physical education teachers’ perceptions about their preparation for inclusive education. Children, 9(1), 108. https://doi.org/10.3390/children9010108
  • Sadykova, G., Çetin, S., Şahin, S., & Eflanili, B. (2021). Kurumsal demokrasi algısının etik değerlere yatkınlık üzerindeki etkisi: Sağlık çalışanlarına yönelik bir araştırma. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 17(1), 33-48. https://dergipark.org.tr/tr/pub/esad/issue/62547/666617
  • Sakar, N., & Aybek, B. (2015). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme tutumları ve algıladıkları mesleki etik ilkelerin çeşitli sosyo demografik değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Journal of Educational Research, 1(1), 87-104. https://dergipark.org.tr/tr/pub/huner/issue/36363/411255
  • Sakin, A. (2007). Okul öncesi öğretmenlerin mesleki etik davranışları hakkındaki görüşleri ile ahlaki yargı düzeyleri ve öğretmenlik tutumlarının incelenmesi. Unpublished Doctorate Thesis. Marmara University Institute of Education Sciences, İstanbul.
  • Saloviita, T. (2015). Measuring pre-service teachers' attitudes towards inclusive education: Psychometric properties of the TAIS scale. Teaching and Teacher Education, 52, 66-72. https://doi.org/10.1016/j.tate.2015.09.003
  • Sarıgül, F., & Kana, F. (2018). Türkçe öğretmenlerinin etik değerlere yatkınlığının belirlenmesi. Social Sciences Studies Journal, 15(4), 961-970. http://dx.doi.org/10.26449/sssj.468
  • Saunders, C., Marcolin, B., & Cherneski, J. (2022). The role of students’ personal values and ethical ideologies in increasing the importance of perceptions of social responsibility for business students: A prme directive. Journal of Management Education, 1-31. https://doi.org/10.1177/10525629221077320
  • Schwartz, S. H. (1994), Are there universal aspects in the structure and contents of human values?. Journal of Social Issues, 50, 19-45. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1994.tb01196.x
  • Schwartz, S. H., & Sagie, G. (2000). Value consensus and importance: A cross-national study. Journal of Cross-Cultural Psychology, 31(4), 465-497. https://doi.org/10.1177/0022022100031004003
  • Shapran, Y., Shapran, O., Raytarovska, I., Rybalko, P., Romanenko, V., & Halaidiuk, M. (2022). Forms and methods of future physical education teachers’ training: An analysis of foreign experience. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 14(1Sup1), 127-144. https://doi.org/10.18662/rrem/14.1Sup1/541
  • Stoughton, E. H. (2007). “How will ı get them to behave?”: Pre service teachers reflect on classroom management. Teaching and Teacher Education, 23, 1024-1037. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2006.05.001
  • Strike, K., & Soltis, J. F. (2015). The ethics of teaching. Teachers College Press.
  • Svensson, G., & Wood, G. (2011). Teleological business ethics: Formative, rationalist and transformative – Illustrations and analogies. Esic market, 138(1), 35-61. https://revistasinvestigacion-esic-edu.translate.goog/esicmarket/index.php/esicm/article/view/122/259?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=tr&_x_tr_hl=tr&_x_tr_pto=sc
  • Şahan, G. (2018). Evaluation of professional ethics principles by candidate teachers. Journal of Education and Training Studies, 6(4), 161-170. http://dx.doi.org/10.11114/jets.v6i4.2975
  • Şişman, M., & Acat, B. M. (2003). Öğretmenlik uygulaması çalışmalarının öğretmenlik mesleğinin algılanmasındaki etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 235-250. https://www.yumpu.com/tr/document/read/19403928/ogretmenlik-uygulamas-calsmalarnn-frat-universitesi
  • Taş, C., & Bulut, K. (2020). 1994-2020 yılları arasında eğitim-öğretim alanında yapılan etik konulu bilimsel çalışmaların farklı değişkenlere göre incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(46), 234-264. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mkusbed/issue/57607/785614
  • Taş, F. (2018). Üniversite öğrencilerinin etik değerlere yatkınlık durumları ve ilişkili faktörler. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 607-626. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ksusbd/issue/40204/449658
  • Taşpınar, Y., Şahin, A., & Örselli, E. (2015). Kamu kurumlarında güven iklimi etik iklim ilişkisi: Konya ili örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 18(1), 117-136. http://sbmyod.selcuk.edu.tr/sumbtd/article/view/316/285
  • Tavşancıl, E. (2018). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. 6. Edition. Ankara: Nobel Akademik Publishing.
  • Temel, A. (2022). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin değer algıları ve tutumlarının incelenmesi. Unpublished Doctorate Thesis. Niğde Ömer Halisdemir University Social Sciences Institute, Niğde.
  • Toprakçı, E., Bozpolat, E., & Buldur, S. (2010). Öğretmen davranışlarının kamu meslek etiği ilkelerine uygunluğu. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 35-50. http://www.e-ijer.com/tr/pub/issue/8012/105221
  • Triviño-Amigo, N., Barrios-Fernandez, S., Mañanas-Iglesias, C., Carlos-Vivas, J., Adsuar, J. C., Acevedo-Duque, Á., & Rojo-Ramos, J. (2022). Differences among male and female spanish teachers on their self-perceived preparation for inclusive education. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(6), 3647. https://doi.org/10.3390/ijerph19063647
  • Turkish Language Association [TLA] (2022). sozluk.gov.tr Retrieved from 05.02.2022.
  • Ugwuozor, F. O. (2020). Students' perception of corporate social responsibility: Analyzing the influence of gender, academic status, and exposure to business ethics education. Business Ethics: A European Review, 29(4), 737-747. https://doi.org/10.1111/beer.12306
  • Uğurlu, C. T. (2008). Lise son sınıf öğrencilerinin öğretmenlerinin etik davranışlarına ilişkin algıları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 367-378. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/49100/626550
  • Uğurlu, N., & Sert, H. (2020). Determination of the attitudes of postgraduate students toward academic ethical values. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 6(3), 322-336. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ekuad/issue/59178/851092
  • Üzüm, B., & Özkurt Sivrikaya, S. (2018). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin etik değerlere yatkınlık düzeyleri (Kocaeli myo örneği). Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 3(1), 230-240. https://doi.org/10.21733/ibad.378859
  • Vukelić, N., & Rončević, N. (2021). “Student teachers” sustainable behavior. Education Sciences, 11(12), 789. https://doi.org/10.3390/educsci11120789
  • Walters, S., Heilbronn, R., & Daly, C. (2018). Ethics education in initial teacher education: pre-service provision in England. Professional Development in Education, 44(3), 385-396. https://doi.org/10.1080/19415257.2017.1318773
  • Ward, S. (2020). Reconceptualizing the teaching of ethics in a global classroom. International Journal of Ethics Education, 5, 39-50. https://doi.org/10.1007/s40889-020-00087-y
  • Xu, Z. X., & Ma, H. K. (2016). How can a deontological decision lead to moral behavior? The moderating role of moral identity. Journal of Business Ethics, 137(3), 537-549. https://doi.org/10.1007/s10551-015-2576-6
  • Yıldız, M., & Dilmaç, B. (2013). Öğretmen adaylarının sahip oldukları değerler ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 122-134. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mersinefd/issue/17381/181525
Toplam 119 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Teacher Education
Yazarlar

Ahmet Temel 0000-0001-9215-6106

Murat Kangalgil 0000-0002-7480-199X

Hüdaverdi Mamak 0000-0002-0842-5949

Tevfik Emre 0000-0002-1129-779X

Ebru Aydın 0000-0002-2158-6501

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Temel, A., Kangalgil, M., Mamak, H., Emre, T., vd. (2022). Ethical values of teachers: Differentiation according to regular physical activity. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 10(3), 363-383. https://doi.org/10.17478/jegys.1133255
AMA Temel A, Kangalgil M, Mamak H, Emre T, Aydın E. Ethical values of teachers: Differentiation according to regular physical activity. JEGYS. Eylül 2022;10(3):363-383. doi:10.17478/jegys.1133255
Chicago Temel, Ahmet, Murat Kangalgil, Hüdaverdi Mamak, Tevfik Emre, ve Ebru Aydın. “Ethical Values of Teachers: Differentiation According to Regular Physical Activity”. Journal for the Education of Gifted Young Scientists 10, sy. 3 (Eylül 2022): 363-83. https://doi.org/10.17478/jegys.1133255.
EndNote Temel A, Kangalgil M, Mamak H, Emre T, Aydın E (01 Eylül 2022) Ethical values of teachers: Differentiation according to regular physical activity. Journal for the Education of Gifted Young Scientists 10 3 363–383.
IEEE A. Temel, M. Kangalgil, H. Mamak, T. Emre, ve E. Aydın, “Ethical values of teachers: Differentiation according to regular physical activity”, JEGYS, c. 10, sy. 3, ss. 363–383, 2022, doi: 10.17478/jegys.1133255.
ISNAD Temel, Ahmet vd. “Ethical Values of Teachers: Differentiation According to Regular Physical Activity”. Journal for the Education of Gifted Young Scientists 10/3 (Eylül 2022), 363-383. https://doi.org/10.17478/jegys.1133255.
JAMA Temel A, Kangalgil M, Mamak H, Emre T, Aydın E. Ethical values of teachers: Differentiation according to regular physical activity. JEGYS. 2022;10:363–383.
MLA Temel, Ahmet vd. “Ethical Values of Teachers: Differentiation According to Regular Physical Activity”. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, c. 10, sy. 3, 2022, ss. 363-8, doi:10.17478/jegys.1133255.
Vancouver Temel A, Kangalgil M, Mamak H, Emre T, Aydın E. Ethical values of teachers: Differentiation according to regular physical activity. JEGYS. 2022;10(3):363-8.
By introducing the concept of the "Gifted Young Scientist," JEGYS has initiated a new research trend at the intersection of science-field education and gifted education.