Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lise Düzeyindeki Öğrencilerin Farklı Değişkenler Açısından Bilinçli Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 2, 165 - 175, 30.12.2021
https://doi.org/10.52974/jena.1041076

Öz

Bu çalışmanın amacı lise düzeyindeki öğrencilerin cinsiyet, sınıf düzeyi, spor branşı, taraftarı olduğu spor takımı, spor yapma durumu ve aile gelir düzeyi değişkenleri bakımından bilinçli farkındalık düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu bakımdan araştırmaya 140 kadın 126 erkek olmak üzere toplamda 266 öğrenci katılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve Orijinali Thienot vd. (2014) tarafından geliştirilen, Tingaz (2020) tarafından Türkçeye uyarlanan Sporcu Bilinçli Farkındalık(Mindfulness) Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada cinsiyet değişkenine göre t-testi analizi yapılmış ve anlamlı bir farklılık belirlenmiştir. Sınıf düzeyi, spor branşı, spor yapma durumu ve aile gelir düzeyi değişkenlerine göre tek yönlü varyans analizi(ANOVA) uygulanmış, analiz sonuçlarında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Katılımcıların taraftarı olduğu spor takımı değişkenine göre anlamlı bir farklılaşma görülmemiştir.

Kaynakça

  • Arslan, I. (2018). Bilinçli farkındalık, depresyon düzeyleri ve algılanan stres arasındaki ilişki. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 73-86.
  • Aygün, M. (2020). Spor Lisesi ve Düz Lise Öğrencilerinin Kariyer Kaygısı ve Bilinçli Farkındalıklarının İncelenmesi, Atatürk Üniversitesi Bedene Eğitimi ve Spor Dergisi, 22(4).
  • Baer, RB. (2003). Mindfulness training as a clinical intervention: A conceptual and empirical review. Clinical Psychology: Science and Practice, 10(2), 125–143.
  • Bishop, SR., Lau, M., Shapiro, S., Carlson, L., Anderson, N. D., Carmody, J., Devins, G. (2004). Mindfulness: A proposed operational definition. Clinical Psychology: Science and Practice, 11(3), 230-241.
  • Brown, KM., Ryan, RM. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84(4), 822-848.
  • George, D., Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson
  • Germer, C. (2004). What is mindfulness. Insight Journal, 22, 24-29.
  • Germer, C. K., Siegel, R. D., & Fulton, P. R. (2005). Mindfulness and psychotherapy. New York: Guilford.
  • Halliwell, E. (2010). Mindfulness--Report 2010: Mental Health Foundation.
  • Kabat-Zinn, J. (1990). Full Catastrophe Living: Using the Wisdom of your Mind to Face Stress, Pain and Ilness. New York: Dell Publishing.
  • Karasar N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Karabacak A., Demir M. (2017). Özerklik, Bağlanma Stilleri, Bilinçli Farkındalık ve Duygu Düzenleme Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi, Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 12 Sayı: 23, s.273
  • Kesler, E. (2020). Elit Güreşçilerde Bilinçli Farkındalık, Sürekli Optimal Performans Duygu Durumu, Spora Katılım Motivasyonu Ve Stres Düzeylerinin İncelenmesi. Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Rekreasyon Anabilimdalı, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya.
  • Koçak, R. (2002). Aleksitimi: Kuramsal çerçeve tedavi yaklaşımları ve ilgili araştırmalar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35, 185–197.
  • Maraşlı, H. (2018). Genç Hentbolcuların Zihinsel Dayanıklılık Ve Bilinçli Farkındalık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kütahya Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilimdalı, Yüksek Lisans Tezi, Kütahya.
  • McKee A, Johnston F, Massimilian R. (2006). Mindfulness, hope and compassion: A leader's road map to renewal. Ivey Business Journal. 70(5):1-5. Available from: https://iveybusinessjournal.com/publication/mindfulness-hope-and-compassion-a-leadersroad-map-torenewal/ Nicholas, BA., Chambers, R. (2006) Mindfulness-Based Psychotherapies. A Review of Conceptual Foundations, Empirical Evidence and Practical Considerations. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 40(4), 285-294.
  • Özyeşil, Z. (2011). Özanlayış ve Bilinçli Farkındalık. Ankara: Maya Akademi Yayıncılık.
  • Şahin, A. (2018). Üniversite Öğrencilerinde Bilinçli Farkındalık ile Yaşam Doyumu ve İyi Oluş Arasındaki İlişkiler, Üsküdar Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi.
  • Tingaz, E. O. (2020). Sporcu bilinçli farkındalık (Mindfulness) ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(1), 71-80.https://doi.org/10.33689/spormetre.642682
  • Tingaz, E.O. (2020). Spor bilimleri fakültesindeki sporcu öğrencilerde bilinçli farkındalığın (mindfulness) bazı değişkenler açısından incelenmesi. The Journal of Turkish Sport Sciences, 3(1), 21-28.
  • Vural, C., Okan, İ. (2021). Sporda Bilinçli Farkındalık: Atıcılık Spor Branşları Üzerine Bir Araştırma. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi 2021, Cilt 4, Sayı 2.

EXAMINING THE MILDFULNESS LEVELS OF HIGH SCOOL STUDENTS IN TERMS OF DIFFERENT VARIABLES

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 2, 165 - 175, 30.12.2021
https://doi.org/10.52974/jena.1041076

Öz

The aim of this study is to determine the level of Mildfulness of highschool students in terms of genre, grade level, sport branch, team sports that they support, possibility of doing sport and their family income levels. In this regard, totally 266 students including 140 girl and 126 boy participated to the research. In this study, personal information form prepared by researchers to collecting data and developed by Thienot etc.(2014) in original, translated to Turkish by Tingaz(2020) Mildfulness Athlete scale has been used. At this research, t-test analysis has been done in terms of variables of genre and a meaninful difference has been determined. A one-sided variance analysis (ANOVA) was applied in terms of grade level, sport branch, possibility of doing sport and family income level variables, a meaningful difference was determined in analysis conclusions. There isn’t any meaningful difference in terms of variances of participant’s sport teams that they support.

Kaynakça

  • Arslan, I. (2018). Bilinçli farkındalık, depresyon düzeyleri ve algılanan stres arasındaki ilişki. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 73-86.
  • Aygün, M. (2020). Spor Lisesi ve Düz Lise Öğrencilerinin Kariyer Kaygısı ve Bilinçli Farkındalıklarının İncelenmesi, Atatürk Üniversitesi Bedene Eğitimi ve Spor Dergisi, 22(4).
  • Baer, RB. (2003). Mindfulness training as a clinical intervention: A conceptual and empirical review. Clinical Psychology: Science and Practice, 10(2), 125–143.
  • Bishop, SR., Lau, M., Shapiro, S., Carlson, L., Anderson, N. D., Carmody, J., Devins, G. (2004). Mindfulness: A proposed operational definition. Clinical Psychology: Science and Practice, 11(3), 230-241.
  • Brown, KM., Ryan, RM. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84(4), 822-848.
  • George, D., Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson
  • Germer, C. (2004). What is mindfulness. Insight Journal, 22, 24-29.
  • Germer, C. K., Siegel, R. D., & Fulton, P. R. (2005). Mindfulness and psychotherapy. New York: Guilford.
  • Halliwell, E. (2010). Mindfulness--Report 2010: Mental Health Foundation.
  • Kabat-Zinn, J. (1990). Full Catastrophe Living: Using the Wisdom of your Mind to Face Stress, Pain and Ilness. New York: Dell Publishing.
  • Karasar N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Karabacak A., Demir M. (2017). Özerklik, Bağlanma Stilleri, Bilinçli Farkındalık ve Duygu Düzenleme Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi, Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 12 Sayı: 23, s.273
  • Kesler, E. (2020). Elit Güreşçilerde Bilinçli Farkındalık, Sürekli Optimal Performans Duygu Durumu, Spora Katılım Motivasyonu Ve Stres Düzeylerinin İncelenmesi. Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Rekreasyon Anabilimdalı, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya.
  • Koçak, R. (2002). Aleksitimi: Kuramsal çerçeve tedavi yaklaşımları ve ilgili araştırmalar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35, 185–197.
  • Maraşlı, H. (2018). Genç Hentbolcuların Zihinsel Dayanıklılık Ve Bilinçli Farkındalık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kütahya Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilimdalı, Yüksek Lisans Tezi, Kütahya.
  • McKee A, Johnston F, Massimilian R. (2006). Mindfulness, hope and compassion: A leader's road map to renewal. Ivey Business Journal. 70(5):1-5. Available from: https://iveybusinessjournal.com/publication/mindfulness-hope-and-compassion-a-leadersroad-map-torenewal/ Nicholas, BA., Chambers, R. (2006) Mindfulness-Based Psychotherapies. A Review of Conceptual Foundations, Empirical Evidence and Practical Considerations. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 40(4), 285-294.
  • Özyeşil, Z. (2011). Özanlayış ve Bilinçli Farkındalık. Ankara: Maya Akademi Yayıncılık.
  • Şahin, A. (2018). Üniversite Öğrencilerinde Bilinçli Farkındalık ile Yaşam Doyumu ve İyi Oluş Arasındaki İlişkiler, Üsküdar Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi.
  • Tingaz, E. O. (2020). Sporcu bilinçli farkındalık (Mindfulness) ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(1), 71-80.https://doi.org/10.33689/spormetre.642682
  • Tingaz, E.O. (2020). Spor bilimleri fakültesindeki sporcu öğrencilerde bilinçli farkındalığın (mindfulness) bazı değişkenler açısından incelenmesi. The Journal of Turkish Sport Sciences, 3(1), 21-28.
  • Vural, C., Okan, İ. (2021). Sporda Bilinçli Farkındalık: Atıcılık Spor Branşları Üzerine Bir Araştırma. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi 2021, Cilt 4, Sayı 2.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdurrahman Topal 0000-0002-1932-5126

Mustafa Yılmaz 0000-0002-0031-200X

Müfir Dal 0000-0002-6471-9423

Fikret Alıncak 0000-0003-3459-3441

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Topal, A., Yılmaz, M., Dal, M., Alıncak, F. (2021). Lise Düzeyindeki Öğrencilerin Farklı Değişkenler Açısından Bilinçli Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi. Journal of Education and New Approaches, 4(2), 165-175. https://doi.org/10.52974/jena.1041076

Flag Counter