İçten yanmalı motorların giderek sıkılaşan emisyon standartları dolayısıyla, farklı konseptlerle yanma gerçekleştirilmesi ve emisyonlarının azaltılması amaçlanmaktadır. Homojen dolgulu sıkıştırma ateşlemeli motorlarda, görece düşük sıcaklıklarda yanma meydana geldiğinden dolayı, çok düşük NOX ve is emisyonları açığa çıkmaktadır. Ancak yanma prosesi, vuruntusuz ve teklemesiz olarak gerçekleşebilmesi için motorun iyi bir şekilde kontrol edilmesi ve bütün parametrelerinin optimize edilmesi gerekmektedir. Bu çalışmada, homojen dolgulu sıkıştırma ateşlemeli dizel yakıtlı bir motorun, bu yeni nesil yanma stratejisine uygun olarak supap profili bir boyutlu yanma modeli ve genetik algoritma kullanılarak optimize edilmiştir. Supap açılma ve kapanma krank açıları parametrik olarak değiştirilmiştir. Ayrıca, supap profilinin tamamen açıldığı noktaya bekleme eklenmiştir. Böylelikle, volümetrik verim artışı hedeflenmiş ve fren gücü değeri maksimize edilmiştir. Tasarlanan yeni supap profili ile motor fren gücü %28 artarken, özgül yakıt tüketimi değeri %6 azalmıştır.
Homojen Dolgulu sıkıştırma ateşlemeli optimizasyon supap profili genetik algoritma
It is aimed to occur combustion with different concepts to decrease emissions, due to the increasingly stringent emission standards of internal combustion engines. Since combustion occurs at relatively low temperatures in a homogeneous charged compression ignition (HCCI) engines, NOX and soot emissions emit a very low level. However, in order for the combustion process to be carried out without knock and misfire, the HCCI engine must be well controlled, and all engine parameters must be optimized. In this study, the valve profile of an HCCI diesel engine has been optimized using a one-dimensional combustion model and genetic algorithm in accordance with this combustion strategy. Valve opening and closing timings have been changed parametrically. In addition, the dwell angle has been added to the point where the valve profile is fully opened. Thus, the volumetric efficiency increase was targeted, and brake power was maximized. With the newly implemented valve profile, engine brake power increased by 28%, while brake specific fuel consumption value decreased by 6%.
Homogeneous charge compression-ignition engine optimization valve profile genetic algorithm
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 33 Sayı: 3 |